- Обидві одиниці позначають розширений факт дійсності.
Ще більш істотні відмінності між цими одиницями:
- Словосполучення виконує номінативну функцію, а речення — комунікативну.
- Словосполучення входить у комунікативну систему тільки через речення.
- Словосполученню властива інтонація називання, а реченню — повідомлення.
- Слопосполучення вміщує не менше двох одиниць, речення може складатися і з одного слова. Пор.: відповідь землякам, лист товариша і Зима. Пізно.
- У словосполученні один з членів підпорядковується іншому (субординативні відношення), в реченні вони координуються одне відносно іншого, пор.: квіти в росі, щасливий час і Пахне троянда; Пролунало могутнє «ура!».
- Всі ці відмінності є похідними від наявності в реченні предикативності (Предикативність — вираження мовними засобами відношення висловлюваного до дійсності. Це відношення до дійсності буває двох різновидів: 1) заперечна або стверджувальна модальність; 2) реальна/ірреальна модальність. Мовні засоби вираження модальності — це засоби вираження синтаксичного часу, синтаксичного способу і под.). ,
- З усіх наявних форм синтаксичного зв’язку в реченні реалізуються всі, а в словосполученні — тільки підрядний прислівний зв’язок.
- Не всі сполучення слів у реченні є словосполученнями ( 1) сполучення підмета з присудком; 2) сполучення слів, які є поширювачами семантичної структури речень — детермінанти: біля школи; в присутності багатьох і под.; 3) аналітичні форми прикметників і дієслів (буду говорити, більш сильний); 4) однорідні члени речення; 5) сполучення відокремлених членів речення з пояснюваним словом — напівпредикативні сполучення слів (напівпредикативний підрядний зв’язок); 6) члени речення, з’єднані прєднувальним зв’язком: Зробили ми вже багато, а недоліки є — і серйозні, що виступають ускладнювачами семантичної структури речення; 7) фразеологізми та синтаксично нерозкладні конструкції (жінка похилого віку, бити байдики)).
Уже відзначалось, що основна функція словосполучення- номінативна. Ця ж функція притаманна й слову. Чи означає 26
- фижневим (головним), другий — залежним. (Пор. погляд М Л Ііслошапкової, яка визнає за словосполученням і ч’уктуруючу функцію, при такому підході в розряд і иічюсполучень входять і сурядні одиниці, див.: (Бєлошапкова И А Современный русский язык: Синтаксис. — М.: Вьюш.шк., 1977. -С.74-75)).
- ГРАМАТИЧНА ФОРМА 1 ГРАМАТИЧНЕ •ЗНАЧЕННЯ СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ.
Як і будь-яка інша мовна одиниця, словосполучення Гякож має граматичну форму і форму його вираження.
- мічення словосполучення — це відношення між головним і Илежним компонентами. Форма (або структура) і пппосполучення — це форма компонентів, в основному вона і иирається (грунтується) на систему форм головного і пмііонента, пор.: учитися на філфаці, учусь на філфаці, учимось на філфаці, учились на філфаці і под.
Одне із джерел засобів вираження у мові — це властивість Мовних одиниць мати декілька форм для вираження одного ІНачення і, з другого боку, здатність однієї форми реалізувати ВВКШька значень. Щодо форми і значення словосполучення Подібна асиметрія виступає в таких прикладах: атрибутивне чі.ічення може бути вираженим формами: а) іменник +
- ТИПИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ.
За характером відношень між компонентам словосполучення поділяються на такі типи: 1) атрибутивні, 2Щ об’єктні, 3) суб’єктні, 4) обставинні, 5) комплетивні. ]Атрибутивні відношення — предмети та їх ознаки старанний учень, виняткова причина, красива дівчина. 3-поміж| словосполучень з атрибутивними відношеннями доміную™ словосполучення із залежним компонентом, який виражав узагальнену ознаку (прикметник, займенник, дієприкметник)! Атрибутивні відношення часто виникають і при сполученні іменника з іншими частинами мови, які не позначають] узагальнену ознаку: а) іменник + іменник без прийменника гілка бузку, крило літака; б) іменник + іменник І прийменником: сорочка в клітинку, будинок з дерева; в) іменний + інфінітив: бажання вчитися, стремління малювати; г| іменник + прислівник: кава по-турецьки.При атрибутивних відношеннях залежний компонента словосполучення Е межах речення завжди є означенням.Під час аналізу словосполучень необхідно пам’ятати , шс| та сама модель може виражати різну семантику. Таклсловосполучення, побудовані за схемою «ім. + ім. в род.в.»і можуть виражати атрибутивні й об’єктні відношення.Означенням залежний компонент у моделі «ім. + ім. в] род.в.» виступає тоді, коли: 1. Головне слово (далі ГС) називай предмет, а залежне — особу, якій цей предмет належить: будинок батька, зошит учня, хустка матері; 2. ГС називає частини предмета, а залежне — весь предмет: сторінка зошита, дая будинка, рубрика газети; 3. ГС називає особу, а залежне І 28іГ)о колектив, до яких ця особа має відношення: .Д/ т,)ич «учу, учитель школи, командир роти, профорг групи; 4. і < н-і «иплі: сукупність предметів, а залежне — предмети, з яких імшість складається: череда корів, зграя птахів, натовп
- ГС характеризується значенням опредмеченої дії, а позначає діяча (родовий суб’єкта): політ космонавта,
11директора, розпорядження декана; 6. ГС називає ознаку, а ‘ цс особу або предмет, яким властива ця «опредмечена» ми. тріольно опередмечена) ознака: білизна снігу, синява неба, їсть учнів і под.ІНачення об’єкта (у реченні — додаток) залежне слово піч випадках, коли ГС виступає віддієслівним іменником, и ті (іініііідносний з перехідним дієсловом, що вимагає знах.в!: ,„41,111 Вітчизни, читання книжки, перевірка зошитів // иічііцати Вітчизну, читати книжку, перевіряти зошити і т.ін.11, чий і а кого типу словосполучень у мові не суперечить мовним •иммірнортям, а підтверджує їх. В основі виникнення таких ііоснолучень знаходиться кілька причин: а) еліпсисіньої ланки більш складної структури, при якому в Пі і» нижній більшості випадків знаходяться прислівники: иоіііпіа, у якої є борода — людина з бородою; сорочка, пофарбована в клітинку — сорочка в клітинку; будинок, побудований з цегли — будинок з цегли; кава, зварена по-турецьки цтшй по-турецьки; б) віддієслівна природа іменників,ЯКІ І нуліфікуються інфінітивом: прагнути перемоги — прагнення пірвмоги; в) мовна аналогія. Пор.: батькова шапка — шапка пчічі.ки, ;і потім гілка бузку.Об’єктні ві дношення виникають при семантико — итичній взаємодії компонентів словосполучення, вони м-^ •пн н тих словосполученнях, де ГС вимагає (валентнісне Крої позування) свого поширення об’єктом (на який спрямована пі і яким пов’язується дія): запустити супутник, створити ц, орати трактором, схвалений урядом і под. В об’єктних….. »«сполученнях залежний компонент може позначати: а)ип об’єкт дії {вишивати рушник, співати пісню); б) піч дії {орати землю трактором, забивати цвяха М ‘• *піком); в) дійову особу {підтриманий учасниками); г) Ш М|ч аси ика дії {розмовляти з друзями); ґ) об’єкт, що зумовлює ми і ГС {мрію про подорож, жалкую за лісом).
- НИМИ” (Вихованець І.Р. Формально-граматична структура ЦІ имч//Вихованець І.Р., Городенська К.Г., Русанівський В.М. м.іпіпко-синтаксична структура речення,- К.: Наук.думка,
< 20).Очевидно, варто виділяти прислівникові М0< получения тільки тоді, коли наявне поєднання: а)ч…… тика + іменника (з прийменником і без): швидше вітру,\ішш> до сліз; б) прислівника + прислівника: дуже треба, щфшнайно важливо (хоча І.Р. Вихованець відносить такі ОЮСполуки до аналітичних форм вияву інтенсивної ознаки ЦІ (Вихованець І.Р. Нариси з функціонального синтаксису |і.піі< ької мови.-К.: Наук.думка, 1992)).Усі інші словосполучення (субстантивні, ад’єктивні: Іменникові, нумеративні, дієслівні) добре висвітлені у
- їїипіках (див.(еписок рекомендованої літератури)).
!2й_ рівнем злитості компонентів словосполученняЕЛЯЮГЬ на: а) вільні, б) синтаксично зв’язані, в) щ іічпцчічно зв’язані.
- интакенчно вільні словосполучення характеризуються м, піп кожний компонент виконує в реченні роль окремого н і речення. Синтаксично зв’язані (нечленовані, неподільні, ін ні) словосполучення виконують роль окремого члена и мни Так, у реченні Минуло два довгих і тривожних роки Кучер) можна вичленувати цілісне словосполучення два роки нині словосполучення: два довгих роки і два тривожних роки.
ЗІЦілісні словосполучення, як і синтаксично вільні, мають структуру, граматичне значення, їх компоненти пов’язані одним] з різновидів підрядного зв’язку (див.: (Бабайцева В.В., Максимов Л.Ю. Современный русский язык: Синтаксиси Пунктуация. — М.: Просвещение, 1981. — С.50-54)). Синтаксичні цілісність окремих словосполучень пізнавана тільки в межам речення. Серед найпоширеніших типів цілісних словосполучень вирізняються: 1. Кількісно-іменні сполуки типу три явори, багато пісень, декілька днів, п’ятірка плугатарів, зграя птахів;
- Словосполучення, побудовані за моделлю: числівник -Б Іменник з прийменником (род.в.), займенник + іменник з прийменником (род.в.): хто-небудь з дітей, хтось з учнів, один]
із нас, мама з сином, батько з дочкою (словосполучення типи сестра з братом вважається цілісним тоді, коли ознака дієслова-присудка стосується обох діячів, пор.: Сестра з братом пішли до міста (сестра з братом — цілісне) і Сестра з братом! пішла до міста (сестра з братом — вільне, з братом — додаток • ] Сестра тоді жила з братом); 3. Словосполучення, які мають V своїй структурі слова з очима, з носом, з обличчям, росту і под.з
- Особливу групу цілісних словосполучень утворюють сполуки прикметників, дієприкметників з іменниками, що називають родові поняття: Він був доброю людиною, чуйною; 5| Словосполучення, семантична цілісність яких досягається співідносними прийменниками від і до, з і до: Від покоління до\ покоління і від серця до серця передають українці безмежня любов і пошану до генія національного духу, творця незнищенная і вічних ідеалів — Тараса Шевченка, поза яким не уявляється витворення цілісної концепції українства як сладової частини загальнолюдської співдружності націй (3 газ.); 6) До цілісний утворень належать складні присудки, напр.: Та хоч який біль чя горе скрутять людину, але випростуватись вона мусить сама, 1 то нерідко так, щоб сторонній не бачив ні заподіяного лиха, н& тих милиць, на які спирається стражденне життя (М. Стельмах).
За будовою словосполучення поділяються на 1) прості и2) складні. Просте словосполучення — семантико-синтаксичне об’єднання двох лексико- повнозначних слів: голосно співати, чекати товариша. Просте словосполучення часом може] складатись з трьох або більше снів. Це простежуються: 1) при об’єднанні складних присудків з неиоинозначніши зв’язками та іменною частиною тоді перестав сміятися, став скупим на
- ноно (за структурою є складними, а за семантикою по цілісним): врятувати життя товаришам, добре $япший у країні. Тут залежний від простого словосполучення
- м.іи пояснює його в цілому, а не його ГС. У таких м іиінученнях можливе варіювання: відомий у країні добре;
. … М добре відомий і под.; 2) ГС + залежне .від нього (•сполучення: гідний земного щастя; хода повна гідності. Ці ІНЖЖІІИЙ компонент простого словосполучення міцно….. ‘ ‘і і.нііій з ГС цього словосполучення і через нього взаємодієі центральним компонентом складного словосполучення. Цим підрічияються від попередньої групи, словосполучень; 3) І» і цпа або три залежних слова, не пов’язаних між собою і їх, нкі не утворюють словосполучення. Це у переважній……………… дієслівні словосполучення, оскільки дієслова мають……….. і п. поширюватися кількома словоформами в силу своєїінтимної валентності, пор.: всунути нитку в голку; вкинути
- *, та у скриньку; вбити цвях у стінку. Зустрічаються зрідка і
її іи>нучення з іменником: закладка патрона у гвинтівку. В……. її іаких’ словосполучень лежить двочленна модель. Приїї . ноіюсполучень за структурою на прості і складні в…… їй шчиій літературі беруться до уваги різні аспекти їхі ‘ ції іації: 1) кількість і характер способів підрядного
- її N п V, 2) кількість повнозначних слів в їх структурі.
Иіііпе докладно розглядалася друга позиція. Перший |»ИіфІМ виступає основним у Трамматике — 70″. За цим іи її рим як прості розглядаються словосполучення, побудовані ноні одного способу зв’язку (узгодження, прилягання, ішііня, кореляція), незалежно від кількості повнозначних ми пор.: купити подарунок матері (кер.). До складних
- ін.і иолучень належать такі одиниці, які утворюються на
…….. мі різних способів зв’язку, що виходять від одного й того ж….. ‘ і Гак, словосполучення синя (узг.) ручка (прил.) ізШтимом за цією класифікацією є складними, тому що слова в
- Предикативна сполука (підмет + присудок); і іюіюсполучення, які входять до складу підмета;
< поіюсполучення, що входять до складу присудка; -І Піп наковування спочатку складних словосполучень (якщо мини і ), із складних вичленовуються прості; 5. Розглядаютьсяи словосполучення. При вичленовуванні складних…… цм иолучень із речень такими вважаються:І Словосполучення, до складу яких входять цілісні (•сполучення: поїздка з Києва до Полтави, дівчина років/\ нпш,
- Словосполучення, які включають неоднорідні Оімчення: Карпатський зелений бук і слобідська руїна, Красуня їй. а й велетень Дніпро — це все моя прекрасна Україна, аЛЧднана на щастя і добро (Р.Третьяков);
- Кількісно-іменні словосполучення, до складу яких «її. прикметники (чи інше атрибутивне слово), що
…… иирюють залежне слово: три високих будинки, п’ятьтичиїхслів;
- Словосполучення, які включають слова з подвійною . ііпііікі ичною залежністю: То ж легендарний Прометей украв щмлись вогонь 3; бога, щоб стала світлою дорога для всіх •іі ‘чіиібленихлюдей (І.Гончаренко);
- Словосполучення, що включають сурядний ряд . ппиоформ (сурядні словосполучення), який може бути як в
- •_ 1111111 залежного компонента, так і головнбго: Бо не просто М##й івуки, не словникові холодини — В них чути труд, і піт, і
< Чуття єдиної родини (П.Тичина). З поданого речення моиується складне словосполучення чути труд, і піт, і< < ‘урядне словосполучення входить до складу підрядних
- і…» иолучень як цілісний структурно-семантичний
піонснт і до списку словосполучень не входить.Питання розподілу словосполучень на прості та складні псередньо пов’язане з послідовним розмежуванням власне- •і иолучень та невласне-словосполучень (див.: (Вихованець і І’ Формольно-граматична структура речення // ВихованецьІ ороденеька К.Г., Русанівський В.М. Семантико-
- Питання для самоперевірки:
- Дайте визначення словосполучення, визначте форму і] значення словосполучення. 2. Яка функція словосполучення?] 3.3а якими ознаками характеризуються словосполучення?! Наведіть приклади кожного типу словосполучення за характером відношень між компонентами. Якими засобами! оформляються ці відношення? 4. Покажіть, як реалізуються у] словосполученні морфологічні ознаки частин мови. Наведіть!
‘і ш 5. Що виступило основою виникнення атрибутивних ціпи, у словосполученнях: крило літака, тиждень книги, пі п окулярах, бажання поїхати, кава по-турецьки і под.? Чим у стали можливими словосполучення з об’єктними ненцями: уважний до людей, прагнення до перемоги,.. і пік герою? 7. До простих чи складнихсполучень належать такі утворення: людина високого смачне на вигляд яблуко, виявити інтерес до справи, пупі книгу в целофан, людина з чорною бородою, шиїм сміливе рішення, любов матері до сина? 8. Складіть ііїсифікації словосполучень. 9. Наведіть приклади и пінних (доповнюючих) відношень. 10. Утворіть…… пі учення з атрибутивними відношеннями за формою:івниик + іменник, б) іменник + дієслово, в) іменник + Мрім цінник, г) займенник + прикметник, д) прислівник + прикметник. 11. Які словосполучення виступають цілісними? н 11, приклади їх різновидів. 12. Наведіть приклади шпих словосполучень. Утворіть їх за структурою: і мі-1 пик, іменник + іменник, зразок: смачне на вигляд м» ІЗ. З чим пов’язана диференціація словосполучень на11 і складні? 14. Чому змінюється функціональна специфіка
- •і. рміїїинта?
V Проблемні питання:ІІ.і якій основі чи на якій підставі можна включити иппі ряд до переліку словосполучень? Хто з відомих……. пімні дотримується такого погляду? 2. Чи вичленяєтьсяіісполучення з речення, чи воно виступає будівельним ріплом дія речення? Отже, це окрема побудова чи тільки ШИН побудови?IV Злітання для поглибленого знайомства з проблемою:І Опрацюйте матеріал вправ 568, 570, 572 (див.:ІІІриниііл О. І. Сучасна українська літературна мова. -К.: Вища 1977 162 с, далі Брицина 1977)).Визначте тип синтаксичного зв’язку у иолученнях, їх структуру: відповідати на запитання їй, пиіштися за рухом машин, радіти зустрічі з товаришем, ІІІИСЯ н бібліотеці з учнями, арія з опери Верді, план ііпиим п’ятирічки, завжди добре підготовлений, треті……… Н М.ІЯКОГІСЬКОГО.
- Вичленувати словосполучення з речен Диференціювати їх на прості і складні, назвати цілісні: зрікся мови рідної. Нема тепер у тебе роду, ні народу. Чужин Шани ждатимеш дарма — В твій слід він кине сміх — погор (Д.Павличко). Нехай житом-пшеницею, як золотом, покрщ Нерозмежованою останеться навіки од моря і до моя слов’янська земля (Т.Шевченко). Перед ними на десятш Кілометрів простягайся порослі лісами знамениті плави (О. Довженко).
- На основі поданих речень дайте відповідь на питанні Чому — вібувається функціонально-семантичне зміщенії Детермінантів і якими компонентами вони виступають т словосполученні? Чим ці словосполучення відрізняютьсі ві інших? Назвіть вихідні одиниці, в яких ці словосполучення і реалізуються, а наявні детермінанти: У всякого своя доля і сві Шлях широкий (Т.Шевченко). На яблуні біля хати переливчасті заспівала іволга і, війнувши яскравим пір’ям, перелетіла і Друге дерево (М.Стельмах). Під землею, в глибині, лежи| вугілля здавна. І тут іде і ночі, й дні шахтарська праця слави (Н. Забіла).
- Лабораторні заняття:
а) Смислові відношення і морфологічне вираження ГС.І
- Види смислових відношень у словосполученні Питання про синкретизм відношень в окремі словосполученнях.
- Способи вираження головного слова, ти словосполучень за морфологічним вираженням ГС.
б) Структура словосполучень.
- Вільні, синтаксично зв’язані і фразеологічно зв’яза) словосполучення.
- Складні словосполучення (питання п поширені/непоширені словосполучення).
- Варіативність зв’язків у словосполученнях.
- Мініконтрольна робота «ХарактеристиЛ словосполучення»
Завдання: У поданих реченнях виділиш словосполучення. Охарактеризувати за наступною схемою:а) вказується ГС і залежне , зазначається яким частинами мови виражені;б) тин словосполучення за характером вираження ГС;в) тип словосполучення за структурою;її 11111 словосполучення за ступенем злитостіи. ЦІПІ;НІ іиіімошення між компонентами словосполучення; і пні синтаксичного зв’язку у словосполученні, вказати и оониіюсті;
- і іисоби оформлення зв’язку.
Ірп юк: Жити — Вітчизні служити (Нар.тв.).Ціпи ті СЛУЖИТИголовний компонент служити виражений дієсловом, пі і омпонент виражений іменником Вітчизні;
- • і дієслівне словосполучення; ні просте словосполучення;
11 іільне словосполучення; ні об’єктні відношення;керування дієслівне, безпосереднє, слабке, форма іупана, обов’язкова, семантико-синтаксичні……… і іти між головним і залежним компонентом;і ) форма залежного компонента.ВАРІАНТ 1.І На цій землі мій хліб насущний Яріє в кожному стебліІ І . . ї М )’ Пюбов до праці, істини й людини Мені мій рід у ішюінв (І.Гнатюк).і II осіннім небі журавлі курличуть і голос їхній ледве МИ (Є.Летюк).•і Жіша земля — мій заповіт, і хай пребуде вічно світ111’• идчук).
- II піснях і труд, і даль походу, і жаль, і усміх, і любов, і пікою народу, і за народ пролита кров (М.Рильський). Примітка: Даючи характеристику словосполученням,
…………. иоінкполучення небхідно розкласти на прості.ВАРІАНТ 2.І Поггичним має бути сам задум, самий підхід до теми, •і життєвий матеріал, що його письменник кладе в Мс^ тору (О.Гончар).
2 Талант і покликання — обов’язкові умови плідж] діяльності письменника, які роблять його вчителем житті
(О. Су. ОМЛпИНСЬКИЙ а в ньому ОДД1БН1; м а б ) г г Ь ) з ята—прадА
земл господар> в с дід мені сади цвітуї
/с* Летюк)
Запахли ранні осінні сутінки (Ю.Смолич)..