- Присудок як граматична категорія речення.
- Різновиди присудка (за морфологічним, структурним Я семантичним вираженням).
- Особливості реалізації підмета.
- Особливості аналігизму в сучасній українській мові.
11 Література для самостійного конспектування:Вихованець І.Р. Називний, орудний і знахідний відмінки Ж функції присудка // Укр.мова і літ в шк. -1973.-N8. -С.23-33.Вихованець І.Р. Прийменниковий давальний у структурі!! словосполучення і речення // Синтаксис словосполучення Я простого речення. Синтаксичні категорії і зв’язки. — К:Н Наук.думка, 1975.-С .85-108.Іваницька Н.Л Взаємна зумовленість форм головних члени двоскладного речення //Укр.мова і літ в шк.-1979.-N10.-0.28-34. 1Іваницька Н.Л. Складений присудок як синтаксична структура // Синтаксис словосполучення і простого речення,! Синтаксичні категорії і зв’язки. — К: Наук думка, 1975.~С.59-85.V Іваницька Н.Л. Трьохелементний присудок в українській! мові //Укр. мова і літ. в шк. -1973 — N1. — С 16-24.Москаленко Н.А. Підмети, виражені словосполученням /Щ Укр.мова і літ. в шк. -1970. -N9. -С.23-33.Піскун Г.О. Складений присудок і його структурні типи Синтаксична будова української мови. — К. Наук.думка, 1968. і С.73-83.Яценко І Т. Чи є звертання членом речення9/ Синтаксична будова української мови К.: Наук.думка, 1968г С.83-91.ДодатковаАругюнова Н.Д Предложение и его смысл. — М : Наук 1976. — 382с.Арват Н Н. Семантическая структура простого предложенй в современном русском языке. • К . В-ьісіпшк , 1984. 159сБелошапкова В.А Современный руский язик: Сшпаксис.М : Высш шк, 1977. -С 99-116.Грамматика современного русского литераіурного языка, і М .: Наука, 1970.-С 541-559Звегинцев ВА Предложение и его отношение к языку и ,.ЧИ — М.: Изд-во Моск.ун-та, 1976. — С. 158-166 (ііпр.2.11 .Предикативность).Кадомцева JI.O. Українська мова: Синтаксис простою речення. — К.: Вища шк., 1985.- С.29-62.Лекант П.А. Основные аспекты предложения // Русская рпь -1975.-N1. — С.120-127.Лекант ПА. Типы и формы сказуемого в современном Ікском языке. — М.:Высш.шк., 1976.-141 с.Ломтев Т.П. Предложение и его грамматическая категория.М : Изд-во Моск. ун-та, 1972,- 198 с.Русская грамматика. — М.: Наука, 1980. — Т.2. — С.83-159, И7 268, 278-315,422-461.Сиротинина О.Б. Лекции по синтаксису русского языка. — М Ііьісш.шк., 1980. — С.50-64.Чернов В.П. О классификации связочных глаголов іиші>еменного русского литературного языка // Рус.яз. в шк. — 1971.N2 — С.83-88.Юрченко B.C. Типи сказуемого // Рус.яз. в шк. -1973. -N4.- г /9-83.
- Матеріали до лекції: кодограми (а) парадигма простого речення, б) типи і форми у двокомпонентному реченні).
- Основні поняття теми.
- ПРИСУДОК ЯК ГРАМАТИЧНА КАТЕГОРІЯ ГПЧЕННЯ виступає організаційним, композиційним і Смисловим центром речення і виражає два значення: 1) Конкретне, лексичне (дію суб’єкта, його ознаку, стан, родове поняття тощо); 2) граматичне -віднесеність предмета,
Що конкретизується, до дійсності. Лексичне і граматичне Ніачення можуть поєднуватись в одній лексемі або поширюватись в інших лексемах, пор.: Він учителював // Він Пум учителем; Вода синіє // Вода стає синьою (див.: (ЛуценкоII А. Вид и предикативность. К постановке вопроса //
- іучн.докл.высш.шк. Филол.наук. — 1987. — N2. -С.41-48)).
Граматичне значення присудка включає: 1) віднесеність Взнаки до суб’єкта; 2) значення часу; 3) комплекс модальних ІИиченв.
- ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ПІДМЕТА.
«Предикативною парою» головних членів речення, які формують двоскладне утворення в українській мові, назвавО.С.Мельничук пімет і присудок (Мельничук О.С. Розвиток структури слов’янського речення. -К.: Наукдумка, 1966.-С.117). Позиція присудка у структурі речення визначається як головна, а по відношенню до присудка відомі різні підходи встановлення його статусу: 1) незалежний член (М.Мещанінов, Л.Блумфільд), 2) вершинний елемент речення і домінуючий над присудком (О.О.Шахматов, О.М.Пєшковський, О.І.Смирницький), 3) підпорядкований семантико-граматичній сутності присудка елемент (О.О.Потебня, В.ГАдмоні та ін.). Специфіка предикативного зв’язку між підметом і присудком не дає можливості визначити верхню ланку в ієрархії головних членів речення, це питання залишається відкритим у сучасній лінгвістиці, незважаючи на значну кількість праць, присвячених проблемам структури речення (Н.Л.Іваницька), модифікації словосполучення і речення (В.М.Русанівський, І.Р.Вихованець, К.Г.Городенська).Підмету як формально-синтаксичному компоненту граматичної основи двоскладного речення властиві: 1) ядерність, 2)
- ОСОБЛИВОСТІ АНАЛІТИЗМУ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ.
Питання синтетизму і аналітизму, їх послідовного \л> межування, визначення значущості кожного з них у вираженні грамем у системі граматичних категорій виникло одночасно з ученням про граматичні категорії (В.Богородицький, І.Бодуен де Куртене, М.Крушевський). Дискусійним було і на сьогодні шлишається питання про співвідношення між частинами мови і членами речення (див.: (І.Р.Вихованець. Частини мови в есмантико-граматичному аспекті. -К: Наук.думка, 1988. -С. 5-14;Н.В.Лущай. Члени предпожения и видьі синтаксической связи в их іпаимообусловленностн. — Донецк: ДонГУ, 1981.-С.З-11)). У «пальному розумінні під аналітизмом розуміють спосіб вираження мщповідних граматичних значень певної категорії поза межами слова, тобто окремо від його лексичного значення. У синтаксичній науці питання аналітизму вираження грамем синтаксичних категорій віднайшло втілення у так званих складених формах членів речення (пор. складений підмет, дієслівний складений присудок, іменний складений присудок і под.). В основі розв’язання питань аналітизму в синтаксисі довгий час перебувала інтуїція дослідника, сучасний стан потребує в основу розв’язання питань аналітизму синтаксичних компонетів класти терію словосполучення (див.: (Русская грамматика. — М.: Наука, 1980.- Т.2. -С.213-214)). Аналітизм форм вираження значеньсинтаксичних категорій передбачає наявність у сполученні двох чи більше лексем, частина яких позбавлена можливості виражати предметне значення і бере участь тільки у граматичному оформленні синтаксичних компонентів, а друга частина, компенсуючи недостатність семантики першої, виражає предметність значення всього словосполучення і надає йому здатність виступати одиницею синтаксичного членування речення. В основі синтаксичних компонентів аналітичної будови перебуває семантична єдність повнозначних слів, весь корпус яких у найзагальніших рисах можна розділити на автосемантичні і синсемантичні лексеми. Автосемантичні (слова абсолютивної, закритої семантики) лексеми можуть позначати самостійно об’єкт дії. Тільки в окремих випадках простежується граматикалізація окремих утворень.
- Граматикалізуються словосполучення прикм. + ім., у яких сполучуваність носить обов’язковий характер і характеризується позиційно-актуалізованою спрямованістю. Подібними позиційно зумовленими словоформами в структурі
речення є іменники, що позначають відрізок часу і род. чи знах.в. прийменниками чи без них: В день такий розцвітає весна на землі (В.Сосюра).
- Пари слів абсолютивної семантики, об’єднаних; відповідними прийменниками, граматикалізуються: 3 краю в край безсмертна пісня лине, в ній і слава, і хвала рідному народу] (В.Гончаренко).
- Легко піддаються граматикалізації словосполуки, де іменники несуть надлишкову семантику і позначають мнимий засіб дії, яка виражена дієсловом-присудком: Нарешті ви заговорили справжньою мовою (П.Загребельний) — справжньою мовою = по- справжньому.
- Підлягають інколи граматикалізації сполучені субстантивно-нумерального плану, які в структурі реченг набувають додаткового значення (переосмислення): Бачила Олена вже не одного зальотника (Є. Гуцало) — не одного зальотника багатьох зальотників.
- Аналітизм синтаксичних компонентів зумовлений, сполученням попарно вживаних прийменниково-іменникових (прийменниково-відмінкових) форм: …Канали лягли від ріки д«И ріки (М.Нагнибіда).
Зовсім відмінні процеси простежуються серед’ синсемантичних лексем, вони завжди позначають предмет за його] зв’язками з іншими предметами (див.: (Гак В.Г. Теоретическая І грамматика французского язьїка: Морфология. — М.: Вьісш.шк.,и 1979. -С. 66)). Особливої уваги потребують слова релятивної] семантики, семантичні єдності яких утворюються на основі І підрядних зв’язків прислівного типу. Формування таких зв’язків! зумовлене у переважній кількості випадків релятивними • лексемами. При підготовці і засвоєнні цього питання треба| пам’ятати: всі інформативно недостатні слова (лексеми зі релятивною семантикою) не можуть утворювати самостійний!] компонент синтаксичної структури речення. З-поміж ниХЯ вирізняються центральні групи інформативно недостатніх груп:
- Дієслово бути з властивою йому функцією виступати допоміжним дієсловом в утворенні синтаксичних компонентів! речення.
- Дієслова з модальним та фазисним значенням, що модифікують, ускладнюють головні форми в різних субпозиціях.
- Дієслова, що виявляють обов’язкову сполучуваність іменними формами в орудн.відм. (стати, ставати, залишатися, і| лишатися, лишитися, зробитися) і в знах.в. (означати, становити,] являти собою).
- Іменники: а) з кількісним значенням (десяток, сотня, тисяча, мільйон; мільярд), б) іменники початок, середина, кінець, що сполучаються з іменниками в род.в.: Зима сорок четвертого року закінчилася ще на початку січня (В.Козаченко); в) іменники з класифікуючим значенням (вид, ряд, підвид, розряд): Одним із видів пружної деформації є деформація розтягу (В.Дущенко); г) Іменники, що означають частину, межу, край (край, кусок, шматок, скибка, решта, залишок): Наші війська вступали у межі вашої землі (П.Козланюк); г) іменники, які модифікують кількісні ознаки предметів у найбільш узагальненому вигляді (купа, запас, клунок, мішок, торба): Великі запаси води мають річки України, особливо Дніпро і Південний Буг (3 журн); д) іменники з кількісним значенням, які утворюють із залежними словами метафоричні сполуки (гама, юрба, натовп, потік, ріка, ліс, коло): Сіно допьііває поволі, і лиш часом бухне з тріском сніп іскор (М.Коцюбинський).
- Числівники, які використовуються для позначення кількості, у поєднанні з іменниками у род.в. (п’ять кілометрів, вісім яблук), в окремих випадках такі числівники можуть ибсолютизуватись і виступати як слова автосемантичні: три шюс вісім дорівнює одинадцяти. Релятивними виступають і числівники, що виражають межі кількісних вимірів узагальнено (скігьки, багато, мало, чимало, декілька): Юний друже, через книгу ти пізнаєш багато нового, незвіданого і прекрасного (І.Цюпа).
- Граматикалізуються єдності із числівником один, який має значення «якийсь» у ряді однорідних предметів чи явищ, що підпорядковує іменник у род.в. з прийменником з: Ясногорська в цей час була те одній із стрілецьких рот поблизу (О.Гончар). Об’єм синтаксичного компонента речення «можуть збільшувати» окремі прикметники, що поширюють словосполучення зліва. У складі таких словосполучень у ролі головного елемента вживаються іменники релятивної семантики з обов’язковою залежною словоформою справа (велика кількість учнів, незначний об’єм роботи): Для Полісся велика кількість вологи — не новина (В.Петльований), (див.: (Іваницька Н.Л. Двоскладне речення в українській мові.-К.: Вища пік., 1986)).
Прикметники і дієприкметники, що виражають обов’язок, йоду (повинен, змушений, зобов’язаний, ладен, радий). Такі слова постійно сполучаються з інфінітивами. Якщо залежна від цих лексем позиція заповнена інформативно недостатнім дієсловом- інфінітивом, то об’єм семантичної інформації прямо пропорційно ібільшується за рахунок обов’язкових прислівних поширювачів при першому інфінітиві (повинен перестати ходити, змушений перестати працювати).Заслуговує на увагу виділення окремих груп повнозначних слів Н.Л.Іваницькою за ступенем їх участі в утворенні синтаксичних компонентів аналітичних сполук. Учений розрізняє чотири групи повнозначних слів:
- Автосемантичні слова (слова закритої семантики) ня потребують конкретизації свого змісту іншими словами: хліб, жито, пшениця, жовтий, сміятися, рости, веселитися і под. «Закритість» семантики слова пояснюється його можливістю самостійно реалізувати значення поза синтагматичними обов’язковими сполучуваностями з іншими словами в словосполученні чи реченні» (Іваницька Н.Л. Двоскладне речення в українській мові. — К.: Вища пік., 1986. — С.31).
- Синсемантичні слова (лексеми відкритої семантики) з семантичною і граматичною заданістю заповнення позиції після них відповідною граматичною формою: турбуватися про дітей, думати про волю, обслуговувати пасажирів, постановка п’єси, створення району та ін. Таких слів більшість у сучасній українській літературній мові (тільки серед іменників, за нашими підрахунками, їх налічується більше шістдесяти відсотків, див.: (Загнітко А.П. Категорія роду в системі граматичних категорій іменника // Мовознавство. — 1987. -N2.-0.62-67)).
- Слова відкритої семантики з семантичною заданістю заповнення відкритої позиції без формально-граматичної передбачуваності форми, пор.: працювати на заводі // в полі // за селом Ц під містом // для людей і под.
- Слова відносно релятивної семантики, які, на нашу думку, утворюють підклас лексем перехідного типу між автосемантичннми і синсемантичними словами, перебуваючи з
тими й іншими у привативних відношеннях, напр.: Він малює -» Він малює картину для матері.Опозиція «абсолютивність / релятивність»(автосемантичність//синсемантичність) базується на інформативній достатності/недостатності слів, яка формалізована сполучуваністю слів. Основними ознаками інформативно недостатніх слів треба вважати: 1) приналежність до категорії повнозначних слів; 2% необхідність обов’язкового передбачуваного/непередбачуваного поширення словами, які формують однозначність вислову; 3) нездатність уживатися абсолютивно; 4) передбачуваність форми пояснюючого слова у переважній кількості випадків; 5) здатність утворювати разом із залежними словами сполучення слів; 6) властивість утворювати разом із залежним словом аналітично виражений синтаксичний компонент.
- Питання для самоперевірки:
1. У чому полягає основна функція речення? Які синтаксичні категорії у зв’язку з цим властиві реченню? 2. Що таке предикативність? Чому виникають ускладнення при поясненні предикативності односкладних речень? 3. Чим . зумовлений широкий погляд на предикативність? 4. Які основні засоби вираження об’єктивної модальності і синтаксичного часу в реченні? 5. Яка типова структурна схема простого речення’’ Назвіть способи реалізації підмета у структурній схемі простого двоскладного речення? 6. Яка основна ознака присудка? 7. Назвіть способи реалізації простого дієслівного присудка. Чим він може ускладнюватись? Наведіть приклади. 8. Наведіть приклади різної реалізації складеного дієслівного присудка. 9. Чим відрізняється допоміжне дієслово від зв’язки? Які дієслова виконують допоміжну функцію? Наведіть приклади зв’язок. 10. Назвіть способи реалізації мрив’язкового компонента іменного присудка. 11. Чим зумовлена відмінність поглядів на трьохелементний присудок?
- Проблемні питання:
- Чому можливі різні класифікації присудків? 2. Наскільки переконливим є погляд на іменний присудок як на простий присудок? Чим він зумовлений? 3. Що входить до поняггя структурної схеми: граматична достатність чи граматична та інформативна достатність? 4. Який присудок О.О.Щахматов називав «подвійним»? Назвіть основні аргументи такою підходу великого лінгвіста. 5. Що зумовлює розвиток аналітизму в синтаксичному структуруванні речення в сучасній мові?.
- Завдання для поглибленого знайомства з проблемою:
- У поданих реченнях визначте підмет, назвіть способи його вираження.
- Рідна мова — це найособистіеніша і найглибша сфера обстоювання свого «я», коли воно є, своєї особистої і національної гідності (І.Дзюба). 2. Гучне «Ура!» пронеслось тоді над лугами і нпало в трав розморених дурман (Л.Первомайський). 3. Кудись пливе засніжена акація. Нехай пливе, забудеться, умре, уже поволі стало забуваться. Все пережите, пройдене, старе (К.Герасименко).
- Писати — значить творити, а творити можна тільки тоді, коли відчуваєш душевне піднесення (О.Панч) 5. Характерним для
діяльності підпільників було те, що їх покликали до боротьби власна свідомість, совість і глибоко патріотичний обов’язок перед Батьківщиною (Ю.Збанацький). 6. По-батьківському, по-материнському бажати добра — це значить заступити злу дорогу до дитячого серця, закрити серце дитині від зла (В.Сухомлинськйй).
- У наведених реченнях визначити граматичну основі звернувши увагу на способи вираження присудка. Дати відповіді на питання: Чим зумовлений аналітизм присудкового компонента»
1. Ми не можемо терпіти, щоб спустошився світ паліями війни (О.Гончар). 2. Не може вбить поета куля жодна, коли в йог поезії народ (В.Сосюра). 3. Ми світ новий задумали створив руками чистими (В.Олійник). 4. Я єсть народ, якого правди сщ ніким звойована ще не була (П.Тичина). 5. Учительська професія це людинознавство, постійне проникненя в складний духовий! склад людині, яке ніколи не припиняється (В.Сухомлинський
- В кожній людині — мільйони років еволюції, вона несе в со неоціненні скарби — розум, совість, талант, потенціал твор енергії. Скільки поколінь передало в клітини її пам’яті свій досв’ (М.Шумлевський). 7. Як море, в долоні хвилюється хліб, нали снагою землі, — здається, по ньому проплисти могли б вел морські кораблі (М.Упеник).
- Лабораторні заняття:
а—) Граматична основа простого двоскладного речення.Підмет.Способи вираження підмета.
- Поняття про підмет як головний член двоскладного речення.
- Типи підмета і способи його вираження:
а) простий; б) складений.
- Способи ускладнення простого підмета.
- Місце підмета у структурі простого двоскладного речення.
б) Граматична основа простого речення двоскладного тип« Простий дієслізний присудок.
- Поняття про присудок як головний член речення двоскладного простого речення.
- Дослідження структури присудка у вітчизняній лінгвістиці,
- Простий дієслівний присудок і способи його вираження.»
- Ускладнення простого присудка, місце присудка Щ структурі простого двоскладного речення.
в) Граматична основа простого двоскладного речення. Дієслівний складений присудок.1. Принципи аналітизму у побудові компоненти синтаксичної структури речення. Основні ознаки інформативні недостатніх слів.
- Поняття зв’язки, допоміжного дієслова. Різновиди допоміжних дієслів.
- Смислова значущість інфінітива у структурі дієслівного складеного присудка.
г—) Граматична основа простого двоскладного речення. гі Є і іний складений присудок. Зв’язок підмета з присудком.
- Складені іменні присудки із нульовою зв’язкою.
- Складені іменні присудки з дієслівною зв’язкою.
- Специфіка предикативного зв’язку. Зв’язок присудка з метом. (Особливості граматичної та семантичної зумовленості исудка в реченнях з інфінітивним підметом).
Примітка. Великий обсяг роботи четвертого лабораторного заняття при необхідності може бути модифікованим. При цьому на другому занятті варто розглянути простий і складений іменний . Останнє заняття присвячується особливостям зв’язку підмета з присудком. Таке розташування проблем мотивується часто виробленням стійких практичних граматичного аналізу речень.
- Мініконтрольна робота:
ВАРІАНТ І.Скласти речення за такою реалізацією присудка:а) інфінітив;б) інфінітив + фразеологізм;в) модальне слово + фразеологізм;г) модальний прикметник + зв’язка + інфінітив.ВАРІАНТ II.Завдання: У поданих реченнях підкреслити граматичну основу, вказати способи реалізації підмета.Зразок: Книги — моя найбільша пристрасть (І.Цюпа).Підмет книги виражений загальним іменником жін.р.множини.Хто в труді загартував серця, тим доріг второваних не треба (Є.Летюк). У руку взяв зерно, важке і повне, і налилася силою рука, і щось живе, зворушливе, ледве вловне Заграло в серці дзвоном колоска (В.Бичко). Що для людини є ганьбою? — У вік орлиний крил не мати. — Що від ганьби страшніше тої? — Це мати крила й не літати (А.Бортняк). Не проста це річ — електростанцію будувати (П.Зафебельний). Знати — це значить уміти застосувати знання (В.Сухомлинський). Стати переможцем, залишитися ним, витримати таку честь — було його давньою мрією (В.Собко).
- Для закріплення необхідно виконати такі вправи: Вкажіть неузгоджені означення, виражені іменниками або словосполученнями з іменниками. З’ясуйте значення род.в., що виступає в ролі означення.
- Питання для самоперевірки:
- Дайте визначення кожного другорядного члена речення. Наведіть приклади їх типового/нетипового вираження. 2. Наведіть приклади речень, в яких є детермінант. Які основні ознаки тіермінантів? 3. Утворіть речення з подвійним зв’язком, дайте ііипіачення дуплексива. 4. В яких випадках граматичний суб’єкт не іпншадає з логічним? Наведіть приклади. 5. Які основні шляхи річмежування означення і обставини, додатка та означення? 6. Чим відрізняється прямий додаток від непрямого? 7. Які частини
мови можуть виконувати функцію узгодженого означення Наведіть приклади. 8. Наведіть приклади інфінітива як: а) просто дієслівного присудка; б) складеного дієслівного присудка; складного трьохелементного присудка; г) підмета; д) додатка; є означення; є) обставини.
- Проблемні питання:
1. Чи суперечать одне одному вчення про детермінанти (Н.Ю.Шведова) і вчення про синтаксичні форми (Г.О.Золотова)? У чому названі теорії сходяться? У чому вони діаметрально протилежні? 2. Які мовні явища традиційна теорія неспроможна пояснити? 3. Чи виступають поширеними речення типу «Батько командував ротою», «Хлопчик модель зробив сам», «Його вважають героєм»? 4. Чи суперечать одне одному вчення про існування детермінантів і вчення про еліптичні речення?
- Лабораторні заьяття:
а) Додаток і означення.
- Обов’язковість/факультативність другорядних чиєї речення в семантико-синтаксичній структурі речення.
- Морфологічне вираження додатка і означення. Приклад як різновид означення.
- Місце неголовної субпозиції причленного синтаксичного компонента, її співвідношення з традиційним додатком та означенням.
б) Обставини. Сучасне вчення про другорядні члени речення-1. Члени з подвійним типом зв’язку.
- Структура невласне-словосполучень, особливості їх функціонування в межах речення. Детермінанати (власне- детермінанти і ситуанти).
- Обставини, обов’язковість/факультативність обставинних компонентів. Співвідношення обставин і детермінантів.
- Мініконтрольна робота.
Завдання 1. Розібрати речення за членами речення. Показати розгорнуті схеми зв’язку. Охарактеризувати другорядні члени речення (вказати, який член речення, його значення, чиж виражений, до якого слова відноситься).
Аби лити подолати гнів, сторозтриклятий гнів здолати, я б поіменно міг назвати усіх братів, усіх катів (В.Стус).
ВАРІАНТ V.
Завдання 1. Народ іде, як велетень казковий, шляхами волі, правди і добра (Леся Українка). В ранковому саду заголубіли тіні, і краплею роси заснула в квітці мить (Л.Талалай). Живе поезія у мові, якої мати вчила нас, у гніві, в усмішці, в любові, в красі звичайній, без прикрас (М.Рильський). Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й у полі пречудесно, пречудово — розцвітай же, слово! (П.Тичина).
Завдання 2. І я вслухуюсь в урочисте, Прискорене серцебиття Усіх, хто нині йде зі мною і Хто раніше йшов сюди Ділитись радістю земною, Шукать розради у біді (Р.Третьяков). Жити — це не значить тільки брати, а й давати (ДТкач). Добувати знання — це означає відкривати істину, відповідати на запитання (В.СухомлинськиЙ). Деякі породи і мінерали можуть бути розчинені у воді (В.Бондарчук)..