Обряди зимового циклу. Вони пов’я
зані не тільки з періодом очікування
весни як часу сівби, а й з давніми
міфами про народження Всесвіту.
Центральним святом цього періоду
є Різдво, святкування якого відбува
лося за сценарієм, що передбачав об-
рядодії. До наших днів збереглося
драматичне дійство «Водіння кози»,
що виконується на Щедрий вечір.
Зимовий цикл календарно-обрядо-
вої творчості містить колядки, щед
рівки, посівальні та водохресні пісні.
Колядки — народні пісні, що вико
нуються з нагоди святкування Різдва.
Серед родинно-господарських ко
лядок значну частину становлять ко-
лядки-побажання здоров’я, успіху та
процвітання родині; врожаю на полі,
на городі; удачі у різних видах праці;
багатого приплоду худоби. Ці коляд
ки тяжіють до замовлянь. «Колядни
ки своїми розкішними образами на
кликають се багатство, щастя, шану і
славу на свого господаря… Обрядові і
пісенні поздоровлення і величання —
се рід закляття на щастя, на здо
ров’я, котре й досі заховалося в усній
традиції…»*.
У тебе вівси жеброванії,
У тебе ячмені золотії,
У тебе коні все турецькії,
У тебе стрільби все стрілецькії
У тебе воли, як стодоли,
У тебе корови, як обороги,
У тебе вівці коні покрили,
У тебе худоби без рахуби,
У тебе скрині все кованії,
У них червінці нерахованії.
З прийняттям християнства язич
ницькі колядки дуже повільно засвою
ють біблійно-християнські елементи,
які впродовж довгого часу вкраплю
валися в давні тексти. Згодом назви
язичницьких божеств та інших ре
алій замінилися християнськими.
Наприклад, повтор у колядках «Ой
Даждьбоже» видозмінився у «Ой,
дай, Боже» або «Дай же, Боже».
Християнська церква, борючись
проти ідолопоклонства, намагалася
викорінити язичницькі свята ка
лендарної обрядовості. На противагу
язичницьким святам у ті самі ДВ1
стали святкувати християнські ур°‘
чистості. Зимовий цикл став вели
чанням народження Ісуса Христа.
Тому з часом колядки поповнилися
мотивами про Христа, Діву Мари°>
Петра та Павла. Колядка «Добрий
вечір тобі, пане господарю» ясК
равий приклад поєднання Д
християнської образності (образ11
хлібів, зерна, святкового столу, м
тив гостювання в господаря) з
ремими християнськими вкрапле
нями. Наприклад:
450
___________ _______________________________________________________Усна народна творчість
Добрий вечір тобі, пане господарю,
Радуйся, ой радуйся, земле,
Син божий народився!
Накривайте столи та все
килимами,
Та кладіть калачі з ярої
пшениці,
Бо прийдуть до тебе три
празники в гості,
А той перший празник —
то Різдво Христове,
А той другий празник —
святого Василя,
А той третій празник — свята
Водохреща.
Як зазначає І. Франко, там, «де ко
лядка наша черпала зміст прямо з
оповідання євангельського, а форму з
пісні народної і де надто правдиво ре
лігійний настрій і глибоке чуття авто
ра здужало перетопити ті далекі від се
бе елементи, ми одержали пісні справ
ді взірцеві, твори високої поетичної
самостійності, яких не постидалась
би жодна література на світі… твори,
котрі справедливо і по заслузі здобу
ли собі серед народу таку широку по
пулярність і не стратять її доти, доки
сеРєд народу тривати буде тепле чут
тя релігійне і прив’язання до своїх
гарних поетичних звичаїв і обрядів».
Поширеним жанром календарно-
урядової лірики зимового циклу є
Щедрівки. На відміну від колядок,
які первісно супроводжували магічне
язичницьке дійство, пов’язане з на
родженням Всесвіту та божества сон
ця Коляди, щедрівки є піснями іншо
го свята — Нового року, пов’язаного
з величанням місяця. Свято, метою
якого було вблагати духів неба та
землі сприяти в господарстві, отри
мало назву Щедрого вечора. Пісні,
які виконували в цей час, називають
щедрівками. Обов’язковими персо
нажами ритуального дійства, під час
якого виконували щедрівки, були
Маланка (дочка богині Лади) і Ва
силь (місяць).
У минулому предки-слов’яни при
хід Нового року святкували в березні,
під час весняного рівнодення. Тому в
щедрівках часто трапляються карти
ни та образи весни: поля, квіти, при
літ птахів тощо:
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Стала вона щебетати,
Господаря викликати.
Сьогодні колядки, щедрівки, посі-
вальні пісні втратили своє магічне
підґрунтя, позбулись ореолу свя
тості, таємничості (крім християнсь
ких), часто набувають гумористич
них ноток. Такі веселі пісні часто
виконують діти:
Я маленький сівачок,
Дайте гроші в кулачок,
Не давайте копійки,
Бо діряві кишеньки,
А давайте паперові, —
Будьте ґазди гонорові.
451
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
У другій половині XVII ст. у середо
вищі студентів Києво-Могилянського
колегіуму (згодом академії) зародилася
вертепна драма. Спершу її основні
мотиви та образи були винятково
християнсько-біблійні. В основу сюже
ту покладено євангельські розповіді
про народження Христа, поклоніння
пастухів, яким ангели сповістили
радісну новину, принесення дарів то
що. Вертепну драму виконували сту
денти, які ходили від оселі до оселі й
звеличували народження Спасителя.
Головними образами тут були ново
народжений Ісус, Божа Мати, пасту
хи, ангели, Ірод та ін. Дія в цих теат
ральних творах супроводжувалася
виконанням біблійних колядок чи
духовних пісень. Часто біблійна вис
тава була лише частиною вертепного
дійства, другою ж частиною ставали
театральні сценки на світську тема
тику з відтворенням елементів життя
простих людей. Ці епізоди з народно
го життя, як правило, гумористично-
сатиричного характеру, стали осно
вою виникнення та поширення на
родної драми, у якій розігрували вис
тави на суспільно-побутові теми,
імітували сценки із селянського чи
козацького побуту, процеси праці, у
жартівливому тоні розповідали про
дотепні вигадки з життя. Головними
персонажами цих народних комедій
були селянин, мірошник, корчмар,
циган, козак, дід, баба тощо.
Для прикладу наведемо драматич
ну гумористичну сценку «Явтух»,
Говірка молодиця або дівчина напро
шується до небалакучого Явтуха
який ніяк не хоче піддаватися її ча
рам. Та розумна й дотепна жінка зу
міла знайти «клю чик» до цього мов
чуна, примовляючи до нього: «Мій
друже», «Да коли твоя ласка». Яв
тух, який спочатку однозначно від
мовлявся: «Н е скажу!», «Не хочу!»,
«Не дам!» — згодом подобрішав та
дозволив сісти на воза «скраєчку»,
взяти грушку, але «гниленьку», і
навіть поцілувати себе, попереджую
чи: «Не задуши й не вкуси».
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Календарно-обрядова творчість
Наступна: Обряди весняного циклу.