Всі освічені люди в світі знають, що кожна
релігія завжди відогравала в людському сус
пільстві найголовнішу ролю щодо етики, моралі
і була впродовж віків предтечею того, що ми
нині називаємо культурою. Віра завжди була й
є найглибше зв’язана з душею нормальної лю
дини.” «Авторитет духової влади стояв непо
рушно і в старій Україні, і протягом бурхливої
нашої історії залишався незмінно високим і без
апеляційним. Політична влада з пошаною схи
лялася перед Церквою і тим підкреслювала ви
22 Наскільки віра в Бога вкорінена в душі людини,
варто навести отут надзвичайно цікавий відомий між
народній пресі епізод: коли на пресовій конференції
в Інсбруку (Австрія) під час зимової Олімпіяди (29. 1,-
9. 2. 1964) один з журналістів жартівливо запитав гостя
— українського астронавта Павла Романовича Попо
вича (літав у космосі 12. 8.-13. 8. 1964), чи він, Попо
вич, бачив у космосі Бога, чи він хоч раз перехре
стився під час небезпечного лету, офіційний комуніст
Попович відповів (дослівно): «Ні, Бога я не бачив. Я
й не хрестився. Я надіявся на прецизійну роботу наших
відчизняних інструментів. Але, чесно говорячи, декіль
ка разів, механічно в голові промайнула думка: дай
Боже щасливо приземлитися». (Olympia-Bulletin, Ins-
bruck, 7. 2. 1964).
37 щість Божого над кесаревим. . . Цілком інакше
укладалися відносини поміж Церквою і Дер
жавою на терені Московщини і пізнішої «Ро
сії» . . . Вже в самім зарані промосковського
Суздалю князь Андрій (Боголюбський) з полі
тичних причин проганяє свого єпископа Несто
ра, власне, як незручного «урядовця». А це ста
лося р. 1157.. . І від XIII-XIV ст. почавши,
Церква на Москві чим далі, тим виразніше стає
інструментом політичної влади».23
Відомо, що тверського князя Олександра,
котрий не хотів підкоритися тенденціям абсо
лютизму московських князів і втік до Псков
ської республіки, московська Церква викляла й
анатемізувала, «… а заразом з тим викляла й
цілу республіку Псковську 1337 р. Біля чоти
рьох століть пізніше ту ж саму операцію про
робляє петерсбурзька, вже синодальна Церква,
над «будівничим храмів» Мазепою . . ,»24 . . . Отут
додамо, що ще пізніше московська Церква ви
кляла й анатемізувала навіть Лева Толстого і
тільки за вимогою «Святішого Синоду» цієї
Церкви йому не була присуджена премія
Нобеля!
Про боротьбу проти Церкви збоку пізнішого
наступника Андрія Боголюбського — Івана IV-
23 Е. Маланюк. До проблеми большевизму, Нью-
Йорк, 1956, стор. 50.
24 Там же, стор. 51.
38 Грозного (і про вбивство за його наказом мос
ковського митрополита та про власноручне вбив
ство цим царем ігумена монастиря) ми вже зга
дували. Ще пізніше Петро І остаточно позба
вив Церкву свободи — зліквідував патріярхат
і заснував «Святіший Синод», який цілковито
мав своїм єдиним зверхником тільки царя. По
тім, впродовж двох віків, було «… переслідува
но не тільки жидів і мусульманів, не тільки
протестантів і католиків, але і православних і
всі культи східньо-грецької церкви».25 В часи бі
лої російської імперії «… жандарми, і тільки
жандарми управляли і церквою».26 Відомо,
якою чорною плямою в історії Росії лягла ді
яльність, спрямована на переслідування Цер
кви збоку тирана, оберпрокурора Синоду (тоб
то, першого заступника зверхника Синоду —
царя) Победоносцева за Олександра III (царю
вав 1825-1894 рр.). Мало хто в імперії не знав
популярну віршовану характеристику цього са
трапа (подаємо російською мовою):
«Победоносцев для Синода,
Доносцев для царя,
Бедоносцев для народа,
Златоносцев для себя!».
25 Wacław Gąsiorowski. Krуlobуjcy, Wydawnictwo
Łуdzkie, 1957, стор. 203.
26 Там же, стор. 232.
39 Щодо характеристики Побєдоносцева і його
«політичних» переконань належить обов’язково
згадати розмову його з амбасадором З ’єднаннях
Стейтів Америки:
ПОБЄДОНОСЦЕВ: — Чи пан знає, які люди
на земній кулі є найщасливіші?
АМБАСАДОР: — Направду, не знаю, Ваша
ексцеленція.
ПОБЄДОНОСЦЕВ: — Народи Росії, бо ці на
роди, нам завдяки, ще не заразилися тією хво
робою, що називається «свободою».27
Як свідчать історичні факти, релігійна сво
бода впродовж віків існування білої російської
імперії послідовно жорстоко переслідувалась. І
з перших днів створення червоної російської
імперії це переслідування не припинилося, а,
навпаки, нова червона імперія, базуючись на
досвіді й практиці білої імперії, ще більше вдос
коналила жорстоку політику проти всіх релігій.
Історії відомо, що після революції 1917-1918 рр.
спроби відновлення московського патріяршест-
ва, української, грузинської, білоруської, вір
менської автокефалій, відновлення свободи для
мусульманських релігій на Кавказі і в Середній
Азії, відновлення свободи для буддизму в За-
волжжі й у Сибіру, — всі ці спроби «… були
27 А. Погорелов. Бремена Александра III, Іздатєльс-
тво «Бібліофіл», Берлін, 1928, стор. 214.
40 здушені большевицьким урядом радикально і
все тими ж традиційно-московськими метода
ми».28 А «… відновлена большевицьким урядом
по другій світовій війні т. зв. московська пат-
ріярхія основою своєї церковної (в дійсності по-
мічничо-імперіяльної) совєтської політики по
ставила «єдність православія» та воююче «мі
сіонерство» його (напр., у Галичині, де У країн
ську Католицьку Церкву, при допомозі совєт
ської політичної поліції, загнано в катакомби)».29
Дальша «політика» урядів червоної російсь
кої імперії виявилася в засланні на Сибір і Да
леку Північ вищих Достойників Церкви, тисяч
і тисяч священиків, ченців і черниць. Була
впроваджена наруга над святинями: цілковите
знищення знаменитих соборів і церков (доро
гоцінних багатовікових пам’ятників не тільки
в релігійному сенсі, але й у сенсі історичної
архітектури, артистичного малярства), або пере
творення їх на «антирелігійні музеї»; знищення
тисяч церков або перетворення їх на стайні, ко
ровники, свинарники, «збірні пункти» для зер
на й овочів; перетворення монастирів на тюрми
(не треба було будувати мурів, а з келій мона
хів робили камери для в’язнів!); створення із
а8 15- Маланюк. До проблеми большевизму, Нью-
Йорк, 1956, стор. 57.
29 Там же.
41 так званого Першокласного Ставропіяльного
Соловецького монастира на Соловецьких остро
вах у Білому морі першого, відомого цілому сві
тові совєтського концентраційного табору —
СЛОН (Соловєцкій Лаґерь Особоґо Назначенія)!
Ж ахливі переслідування Церкви, її служи
телів і віруючих в сьогоднішні дні — відомі ці
лому світові. Так само, як і за царів, Ленін, Ста
лін, Малєнков, Хрущов і Брежньов створили з
існуючої офіційної Церкви інструмент своєї по
літичної влади: Церква підвладна спеціяльному
Комітетові у справах культів при Советі міні
стрів СССР, а цей комітет е одним із відділів
КҐБ. Як і за царів (повторюємо вище наведену
цитату) «жандарми управляли і церквою», так
і нині Церквою управляє совєтська політична
жандармерія — КҐБ. Все це є історичним дока
зом тотожности церковної політики білої і чер
воної російських імперій.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.