План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 47 ЛІНА КОСТЕНКО. ІНТИМНА, ПЕЙЗАЖНА Й ФІЛОСОФСЬКА ЛІРИКА («ХАЙ БУДЕ ЛЕГКО. ДОТИКОМ ПЕРА…», «Я ВРАНЦІ ГОЛОС ГОРЛИЦІ ЛЮБЛЮ…», «НЕДУМАНО, НЕГАДАНО…»)

Мета:              розглянути твори Ліни Костенко, визначаючи їх

філософічну спрямованість і психологізм; розвивати вміння учнів задумуватися про вічні істини, про здатність людини протистояти уніфікації й насиллю над індивідуальністю; виховувати любов до поезії. Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: портрет Ліни Костенко, примірники її творів, епі­граф до уроку.

Так чого ж я шукаю і чим я жива Велемовний світ, велелюдний.

Ви поезія, вірші?

Чи тільки слова?

Л. Костенко

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Мотиваційний етап
  3. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
  4. Актуалізація опорних відомостей учнів
    1. 1.   Перевірка виконня домашнього завдання учнями. Тести
    2. 1.   Рік народження

А 1940 Б 1931 В 1930 Г 1936 Д 1935

  1. 2.    1956 р. закінчила з відзнакою вищий навчальний заклад

А Московський літературний інститут імені М. Горького Б Київський педагогічний інститут В Московський педагогічний інститут Г Київський літературний інститут Д Харківський національний університет

 

Поети-шістдесятники


379


Б

В

Г

д


  1. 3.    Ліна Костенко належить до
    А Київської ніколи поетів

Нью-Йоркської групи
Шістдесятників
«Празької школи» поетів
Неокласиків

4.1968 р. написала листи на захист
А М. Косіва
Б О. Заливахи
В І Світличного
Г І. Драча
Д В. Чорновола

  1. 5.   Збірку «Поезії» в діаспорі видано

А 1968 Б 1969 В 1970 Г 1979

  1. 6.   Збірка віршів «Над берегами вічної ріки» вийшла


Г 1977


Г 1968


Д 1977 Д 1968 Д 1979


А 1969 Б 1979 В 1970

  1. 7.   Рік видання роману «Маруся Чурай»

А 1977 Б 1978 В 1980

  1. 8.   Місце народження поетеси
    А с. Обухів на Київщині
    Б м. Лубни на Полтавщині
    В м. Охтирка на Сумщині
    Г м. Ржищів на Київщині
    Д м. Сосниці на Чернігівщині
  2. 9.   Рік переїзду родини до Києва
    А 1936 Б 1935 В 1940
  3. 10.   Рік видання збірки «Наповторність»

А 1977 Б 1980 В 1987

  1. 11.   Книга «Сад нетанучих скульптур» з’явилася друком
    А 1980 Б 1977 В 1987 Г 1979 Д

12. Назва твору від авторства якого відмовилася Ліна Костенко
А «Циганська Муза»

Б  «Горохове плем’я»

В  «Чекаю дня, коли тобі скажу»

Г  «Записки українського самашедшого»

Д  «Перевірте свої годинники»

  1. Взаємоперевірка учнями робіт. Підбиття підсумків
  2. Читання віршів Ліни Костенко напам’ять (2—3 вірша)
  3. Прочитати написані листи письменниці


Г 1930


Г 1979


Д 1958


Д 1990


1990

 

380


Уроки української літератури в 11 класі


  1. Вивчення нового матеріалу
  2. Вступне слово вчителя

Ліна Костенко — тонкий лірик, авторка прекрасних віршів, ніжних, чаруючих.

Творчість Ліни Костенко не розмежуєш на інтимну та гро­мадянську: настільки тісно переплелися особисте та суспільне, настільки органічно вони вживлені в художнє полотно й до пев­ної міри навіть живляться одне одним.

Безкомпромісність — ось пароль її поезії. У часи, коли ідео­логічний контроль над словом і думкою людини після короткої хрущовської «відлиги» знову став тотальним, від Ліни Костенко вимагалося бути такою, як усі.

У поезії чується бунт проти стандартизації, спрощення, примі­тивізації людини. Неповторність — ось друге з ключових понять, смислових знаків волелюбної музи Ліни Костенко.

Людмила Тарнашинська писала: «Покликання поета — не тлу­мачити, не з’ясовувати, а передавати в слові своє відчуття часу, його ритм, а його аромат, так само, як не взаємообумовленність

  • •                       и                  и                       •                  т • о

того, що ми звемо минулим, торішнім та и майбутнім». І дійсно, поезія Ліни Костенко відтворює плинність часу, кожної миті, яку вона благословляє:

Звичайна мить Звичайна хата з комином На росах і дощах.

Настояний бузок

Оця реальна мить

Вже завтра буде спомином,

А післязавтра — казкою казок.

  1. Аналіз творчості

Основні мотиви її творчості — це:

  • історія нашого народу;
  • єднання людини з природою;
  • філософічність буття;
  • тема поет і поезії;
  • тема кохання;
  • тема війни;
  • тема творчої праці;
  • тема моралі тощо.

Вражає читача щирість висловленої думки, емоційність слова, за допомогою яких розкривається людська душа. І саме над нею найчастіше замислюється письменниця, її хвилює те, що спотво­рює душу, що знищує життя:

 

Поети-шістдесятники


381


Не так страшна та річка Лета,

Не так цензура та гірка,

Як самознищення поета Брехнею власного рядка.

Ліна Костенко — справжній майстер художнього світу. Вона філософськи осмислює зміст життєвих проблем, розкриває най­суттєвіші почуття людини, її неповторність і складність, супереч­ливість і красу. У її ліриці звучать і мотиви Великої Вітчизняної війни, і роздуми про важливість творчої праці, бажання залишити по собі добру пам’ять, любити людей і природу, берегти їх.

Вірші поетеси наповнені філософською наснагою роздумів про роль мистецтва, відповідальністю митця перед часом, своєю совістю. Костенко засуджує нещирість, пристосуванство й, без­умовно, возвеличує народ, Вітчизну, кохання.

Тематичний обрій поетеси досить широкий. Самобутність її в тому, що вона художньо осмислює загальнолюдські цінності.

Від літератури «соціалістичного реалізму» вимагався тоталь­ний мажор — у ліриці ж Ліни Костенко нерідко переломлювалися драматичні колізії буття. І це, загалом, фундаментальна особли­вість її таланту — трагедійний характер світовідчування. У своїх віршах вона й справді промовляє «від імені болю» (А. Макаров).

Філософська лірика

З великою тривогою Ліна Костенко закликає нас жити в зла­годі й любові. Як заповіт, звучать її слова: «Не відступитися й не покласти лжу на струни». Не можна зрікатися високих іде­алів наших предків, власної культури й мови. Проблеми мови порушені поетесою в кількох її віршах. Найдраматичнішим у поезії «Біль єдиної зброї» є те, що рідній «трагічній мові» труну «не тільки вороги, а й діти власні тешуть». Отаких без­батченків чимало ще й сьогодні «на нашій — не чужій землі». Названа поезія сильна вірою поетеси в те, що дух народу і її мову не вбити нікому:

Безсмертна мова! Ти смієшся гірко.

Ти ж в тій труні й не вмістишся, до речі.

Вони ж дурні, вони ж знімали мірку

З твоїх принижень — не з твоєї величі.

Поезія Ліни Костенко художньо осмислює загальнолюдські вартості, примушує задуматись над тим, що залишає по собі людина. Думки про справжні цінності, про сенс у житті, духовність і бездуховність порушено у вірші «Вже почалось, мабуть, май­бутнє». Тут читаємо: «Шукайте посмішку Джоконди, вона ніколи

 

382


Уроки української літератури в 11 класі


не мине». Розуміючи швидкоплинність матеріальних цінностей, завжди треба пам’ятати про духовні: красу, мистецтво, любов до людей, любов і вірність батьківщині.

У поезії Ліни Костенко є свої лейтмотиви, тобто наскрізні теми, образи.

Уже в перших збірках поетеси болісно зазвучав мотив дитин­ства, убитого війною. Потрясіння, пережите поколінням її ровес­ників у роки фашистської навали, довго мучило пам’ять, відлу­пившись у низці поетичних творів.

Нелегка творча доля Ліни Костенко зумовила появу в її поезії мотиву морального стоїцизму митця, який став на прю зі «світом». Недарма серед її супутників і співрозмовників бачимо Сковороду, Шевченка, Пушкіна,— тих, кого світ ловив, але не впіймав…

Найбільше гармонії та душевної злагоди — у тих віршах Ліни Костенко, де домінує мотив єднання людини з природою.

Тема відпочинку душі серед гармонійної природи, частиною якої є й сама людина, переростає, отже, у мотив апокаліпсису, зникання життя, викликаного людською нерозумністю.

Певно, несподіванкою для давніх читачів Ліни Костенко була поява в її ліриці останніх років мотиву прощання із селянською Атлантидою, «останньою в світі казкою».

Для кожної людини надзвичайно важливими є вміння радіти життю, його незвичайним і буденним подарункам. Ліна Костенко щедро наділена оцим даром радості, умінням відчувати неповтор­ність кожної хвилини, талантом ділитися з усіма своєю трепет­ною любов’ю, своїм щастям буття. Для неї «благословенна кожна мить життя на цих всесвітніх косовицях смерті», вона вдячна за кожен прожитий день: «Вечірнє сонце, дякую за день!».

Пересічна людина не помічає краси навколишнього світу. Ліна Костенко здатна віднайти прекрасне у найнепримітніших речах:

О                                              •       «V    •                          ••                                •       •        тт

«якиись листочок осінній, і вже стоїш в потрясінні». У своїй любові до всього сущого вона ніби зливається з природою, стає гармонійною й невід’ємною її частиною:

Я дерево, я сніг, я все, що я люблю.

X                                               •                                      о                                             •

І, може, це і є моя наивища сутність.

Поетеса любить перебувати наодинці з деревами й квітами, відпочивати в лісі, біля озера чи річки. У ці дорогоцінні хви­лини очищається душа, сповнюється любові й прощення, гли­бокого розуміння одвічної мудрості й природи, «непорушності віковічних устоїв духовного єства людини, людяності, краси» (Б. Брюховецький).

 

Поети-шістдесятники


383


Пейзажна лірика

У пейзажній ліриці Ліни Костенко часто зустрічаємо слово «люблю». Природа, ніби відчуваючи настрій людини, приймає її болі й страждання, наснажує світлою радістю й тихим умиротво­ренням, дарує відчуття скороминущості суєтного людського життя

и •  •          ••      •  • ни

и вічності навколишнього світу, і поетеса відповідає ш любов ю й вдячністю:

Мене ізмалку люблять всі дерева,

І розуміє бузиновий Пан,

чому верба, від крапель кришталева,

мені сказала: «Здрастуй!» — крізь туман.

Чому ліси чекають мене знову, на щит піднявши сонце і зорю.—

Я їх люблю. Я знаю їхню. мову.

Я з ними теж мовчанням говорю.

Якщо, за визначенням В. Панченка, ріка у творах Ліни Кос­тенко є символом стоїцизму, то ліси, сади, взагалі дерева — сим­волом торжества життя. Природа для Ліни Костенко така ж оду­хотворена, як людська душа. Рідкість із зеленим світом — це спорідненість з духовним космосом нашої планети, гостре від­чуття неподільності всього живого. У вірші «Послухаю цей дощ» про це сказано дуже чуйно й водночас відверто:

Цілую всі ліси. Спасибі скрипалю.

Він добре вам зіграв колись мою присутність.

Я дерево, я сніг, я все, що я люблю.

Та, може, це і є моя найвища сутність.

Природа, особливо дика, вільна й свавільна, для Ліни Кос­тенко щось значно більше, ніж просто група дерев чи стихія. Це окремий світ у світі, до речі, завжди набагато щедріший і чисті­ший від людського.

Інтимна лірика

Емоційним багатством відзначається й інтимна лірика Ліни Костенко, пронизана мотивом любові як прекрасної стихії ніж­ності й осяяння душі. У книзі «Вибраного» вона складає розділ «Безсмертним рухом скрипаля».

Люблю до оніміння, до стогону, до сліз…

Це дуже характерні для інтимної лірики Ліни Костенко рядки з вірша «Недумано, негадано». Ще й тим характерні, що в них — бунт проти ерзац-почуттів, напівлюбові, лукавства й роз­рахунку.

 

384


Уроки української літератури в 11 класі


Ти пам’ятаєш, ти прийшов із пристані.

Такі сади були тоді розхристані.

І вся в гірляндах, як індійська жриця,

Весна ряхтіла в іскорках роси.

Плакучі верби не могли журиться,

Такі були у іволг голоси!

На перший погляд здається, що про кохання тут не сказано жодного слова. Але це поверхове враження. Насправді ж тут кожне слово промовляє про любов. Навіть не промовляє, а кри­чить, шаленіє. Бо йдеться про свято любові. У поетеси немає слів, які про це свято сказали б прямо. Тому вона показує захмелілу від щастя природу — розхристані, немов сп’янілі від весняної повноти життя, сади, гостру свіжість вранішньої роси, що виблис­кує під першими сонячними променями, бентежно-радісний спів птахів, що не дають журитися навіть плакучим вербам. «Настрій» природи абсолютно відповідний настрою сповненої любовними почуттями героїні.

Але, як це завжди буває в Ліни Костенко, найбільш вражаючі рядки — у фіналі твору. Саме вони надають довершеності:

А під вікном цвіли у нас троянди,

Не вистачало трішечки доби А на дошку прозорої веранди Ходили то дощі, то голуби…

Це дає нам відчуття, і бачення середовища, у якому перебу­вали двоє сп’янілих від щастя людей, їм так було добре вдвох, що вони не могли набутися один з одним — «не вистачало трі­шечки доби». При всій зовнішній простоті, остання фраза надає поезії остаточної довершеності.

Якщо все ж таки спробувати схарактеризувати любовну лірику Ліни Костенко зі змістового боку, то треба відзначити, що вона містить досить широкий емоційний спектр цього почуття — від його найвищої піднесеності, своєрідного «піку» почуттєвого під­йому, коли любов, здається, набуває ознак близької до божевілля навіженості, до більш спокійних, навіть пригасаючих станів. Почнемо з поезії, у якій любов — невгамовна пристрасть:

Спини мене отямся і отям,

Така любов буває раз в ніколи.

Вона ж промчить над зламаним життям,

За нею будуть бігти видноколи.

Вона ж порве нам спокій до струни,

Вона ж слова поспалює вустами.

 

Поети-шістдесятники


385


Спини ж мене, спини і схамени,

Ще поки можу думати востаннє,

Ще поки можу, але вже не можу.

Робота з відомостями з теорії літератури План аналізу художнього твору (орієнтовний):

  1. 1.   Історія створення.
  2. 2.   Тематика (мотиви в ліричному творі).
  3. 3.   Ідейна спрямованість твору, його пафос.
  4. 4.    Жанр, його особливості.
  5. 5.   Головні герої та їхня характеристика (ліричний герой у лірич­ному творі).
  6. 6.   Особливості композиції: сюжет (ця особливість стосується неліричного твору), позасюжетні елементи.
  7. 7.   Мовно-виражальні засоби у творі.
  8. 8.    Місце твору в доробку письменника, національній (світовій) літературі.
  9. 3.   Теорія літератури

Образи-архетипи — це образи, які вийшли за межі своєї епохи й набули загальнолюдського значення.

  1. 4.    Аналіз поезії Ліни Костенко. Міні-дослідження (робота в групах) Перша група

Пейзажна лірика «Я вранці голос горлиці люблю».

Друга група

Інтимна лірика «Недумано, негадано…».

Третя група

Філософська лірика «Хай буде легко. Дотиком пера…». (Вірш Ліни Костенко «Хай буде легко…» — філософський етюд про пам’ять, про почуття, про відчуття життя, у якому переміша­лися чорне й біле, добро й зло. Людині потрібне інколи не лише солодке, а й гірке, не лише світле, а й темне, щоб більше поці­нувати те добре, світле, що є.)

  1. Закріплення знань, умінь та навичок
    1. 1.   Бесіда
  • Так у чому полягає особливість індивідуального поетичного стилю Ліни Костенко? (Особливості індивідуального поетич­ного стилю: філософічність, історизм мислення, вишукана традиційність, висока культура поетичного вислову, інте­лектуальність, «заряд актуальної публіцистичності»)
  • Які почуття у вас виникали, коли читали ці твори?

 

386

 

Уроки української літератури в 11 класі

 

  1. 2.    Завдання «Табло запитань»

На фліп-чарт учні прикріплюють власні запитання до своїх однокласників, самих себе, учителя. Відповіді на запитання дають вони самі чи хто-небудь із учнів класу.

  1. Підбиття підсумків уроку

Оголошення результатів навчальних досягнень.

  1. Домашнє завдання та коментар до його виконання
  2. 1.   Прочитати роман у віршах «Маруся Чурай».
  3. 2.   Підготувати міні-проекти:
  • «Історична основа твору. Історія написання»;
  • «Композиція твору»;
  • «Образ Марусі Чурай»;
  • «Сценічне безсмертя “Марусі Чурай”». (у групах).
  1. 3.   Вивчити вірш напам’ять (за вибором).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.