Мета: оцінити рівень навчальних досягнень одинадцяти- класників зі стилістики мови та культури мовлення; з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією; оцінити рівень орфографічної грамотності учнів. Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань.
Варіант 1 ► Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний варіант. Потрібно вибрати один правильний варіант відповіді. 1. Літературна мова — це: А народна мова, якою користуються на певній території; Б мова, що є засобом письмового й усного спілкування нації; В унормована мова суспільного спілкування, зафіксована в писемній та усній практиці; Г мова художнього стилю мовлення. 2. Стилістика мови… А є сукупністю мовленнєвих дій, кожна з яких має мету, що випливає із загальної цілі спілкування; Б вивчає реалізацію стилістичних ресурсів мови залежно від мовленнєвої ситуації; В вивчає стилістичні ресурси всіх мовних рівнів: лексики, фразеології, морфології, синтаксису; Г включає поняття синонімії і варіативності. 3. До специфічних понять стилістики належать: А звуковий лад, словниковий склад та фразеологія, граматична структура і норми літературної мови; Б мовні прийоми й засоби; |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 79 |
В стилістичні засоби, стилістична норма, функціональний стиль; Г синоніміка, емоційно-експресивне забарвлення, багатозначність. 4. Орфоепічні норми регулюють: А правильну вимову звуків, звукосполучень, наголосу в слові; Б уживання мовних засобів відповідно до їх стилістичного значення; В правильний запис слів; Г доцільне уживання алітерацій, асонансів. 5. Визначте речення, в якому не пишеться з усіма словами разом: А На коні сидить козак, у свиті — не/свиті, і без шапки; Б Не/знайомий рвучко козирнув, піднісши кулак і випросто- вуючи пальці біля самої скроні; В Поки не/дуже холодно, сидітиму вдома; Г Ти, може, серденько, того й не/знаєш, як гарно, любо як співаєш. 6. Знайдіть слово, що пишеться разом (а не через дефіс): А синьо/зелений; Б науково/прикладний; В ніжно/рожевий; Г червоно/гарячий. 7. Усі займенникові форми написано правильно в рядку: А ні про що, бозна якого, хтозна-кого, у декого; Б хтось, аби-якась, ні до чого, дещо; В ніскільки, бознаде, хто-небудь; Г якесь, ніякий, дехто, казна-як. 8. Визначте рядок, у якому допущено орфографічні помилки: А День Перемоги, Золоті ворота, полуниця «Вікторія»; Б свято Івана Купала, село Золота Балка, Національний банк України; В Сузір’я Великий Віз, Декларація прав людини, газета «Літературна Україна»; Г Великий Піст, День Народження, волинська область. 9. Визначте рядок, у якому є неправильно утворена форма прикметників вищого і найвищого ступенів порівняння: А менш надійний, найдобріший, якнайдальший; Б найбільш привітний, вужчий, найбільш відоміший; В найстаріший, щонайдовший, якнайзручніший; Г легший, дорожчий, гірший. |
80 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
10.Позначте рядок, у якому всі прислівники записані правильно: А по сусідськи, удвох, з гори, на диво; Б віднині, нашвидку, без кінця, до вподоби; В десь-інде, підчас, не даремно, с повна; Г з роду-віку, на-щастя, на виворіт, здалека. 11.У кількісних числівників від 50 до 80 відмінюються: А перша частина; Б друга частина; В обидві; Г ці числівники не відмінюються. 12.Укажіть рядок, у якому замість крапок скрізь потрібно вставити в: А . Астрахані, помітила . очах, працювала . бухгалтерії; Б одягнена . хвою, загублені . хвилях, розгубився . складній ситуації; В моя подруга, ..читель початкових класів, … сім, десь … гаю; Г . полі, ходити . валянках, побачила . оголошенні. ► Завдання 13-16 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних варіанти. Виберіть два правильні варіанти відповіді. 13.Укажіть ряди слів, у яких пишеться -нн- у всіх словах: А безгомі..ий, неодмі..ий, безбереж..ий, бездога..ий; Б бало..ий, парад..ий, бензи..ий, чека..ий; В касет..ий, люмінісцент..ий, моното..ий, безіме..ий; Г безці..ий, невпізна..ий, нездола..ий, незамі..ий; Д незліче..ий, відмі..ий, карава..ий, магази..ий; Е доверше..ий, витонче..ий, пі..ий, нарече..ий. 14.Визначте, у яких речення вжито повні нестягнені форми прикметників: А Недобра сутінь впала на землю, повіяло холодом (М. Пригара). Б Зеленеє жито, зелене. Хорошії гості у мене (Народна пісня). В Тільки здорові жилаві руки з довгими пальцями та довгі вуса нагадували про давнього Миколу Джерю (І. Нечуй- Левицький). Г Ружа червона, а й та блідне (Народна мудрість). Д Пливе човен води повен (Т. Шевченко). Е Якби мої струни німії та піснею стали без слова (Леся Українка). |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 81 |
15.Укажіть рядки, де допущено помилки в написанні частки не зі словами: А незабаром, ще не прийняті закони, неголосно, недруг; Б недолік, невиконавши, недобачати, нехтувати; В не виконувати, не дотримуючись, не відповівши, несміливий; Г незчутися, незліченний, зовсім не страшний, не знаючи; Д неполиті грядки, нестямний, немовбито, лист не написаний; Е досі не виконане, недолюблювати, не стямившись, недове- дена теорема. 16.Позначте рядки, у яких всі складні прикметники пишуться разом: А сліпучо/білий, жовто/гарячий, ніжно/рожевий; Б сніжно/білий, північно/східний, світло/голубий; В гірко/солоний, хіміко/біологічний, західно/український; Г південно/західний, фізико/математичний, всесвітньо/історичний; Д східно/український, кисло/молочний, біло/сніжний; Е первісно/общинний, вічно/юний, воле/любний. ► Завдання 17 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. 17.Установіть відповідність між іменниками та родами, до яких вони належать. 1 чоловічий. А папороть, СБУ, дівчина, путь. 2 жіночий. Б математик, вельможа, Сибір, тигр. 3 середній. В токар, поетеса, плетиво, нікчема. 4 спільний. Г жіноцтво, листя, теля, дівча. Д злюка, бідолаха, хитрюга, недоучка. Варіант 2 ► Завдання 1-12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний варіант. Потрібно вибрати один правильний варіант відповіді. 1. Ознаками культури мовлення є: А правильність, точність, логічність, стабільність; Б багатство, чистота, доречність, завершеність; В точність, логічність, чистота, багатство; Г різноманітність, доречність, наддіалектний характер. |
82 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
2. Головні ознаки літературної мови: А обробленість майстрами, стійкість, необов’язковість носіїв мови; Б наддіалектний характер, стабільні норми, функціонально- стильова розгалуженість; В унормованість, поліфункціональність, писемна форма; Г уніфікованість, милозвучність, витонченість. 3. Лексичні норми регулюють: А правильне творення і вживання слів, їх форм; Б правильну побудову словосполучень і речень; В уживання слів у властивому їм значенні, правильне поєднання слів за змістом у словосполученні й реченні; Г уживання мовних засобів відповідно до їх стилістичного значення. 4. Правильне мовлення — це: А мовлення, що відповідає встановленим правилам, нормам; Б мовлення, що встановлює і підтримує контакт; В мовлення, що уточнює і доповнює ту чи іншу ситуацію спілкування; Г красиве, чисте мовлення з уживанням різноманітних мовних засобів. 5. Визначте речення, в якому не пишеться з усіма словами окремо: А Думками він був зараз далеко від Харитона — біля Тосі, і ще далі — в не/визначених обрисах свого майбутнього. Б Не/жаль за сном, не/час, не/можна спати. В Шаблій борсається, не/мов у петлі, сіє по стерні не/вимолоченими колосками. Г Заручилась вона з Яковом Поліщуком, а того не/гадано віддано у москалі. 6. Укажіть слово, що пишеться через дефіс: А сімдесяти/п’яти/мільйонний; Б м’ясо/молочний; В важко/хворий; Г право/бережний. 7. Усі займенникові форми написано правильно в рядку: А У декого, будь-до кого, бозна-що, ні з ким; Б де-який, де з ким, на чийомусь, абиякий; В аби-яка, якась, казна з ким, будь-що; Г з будь-чим, будь з чим, ніякий, казна-чий. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 83 |
8. Визначте рядок, у якому допущено орфографічні помилки:
А ріка Південний Буг, мис Капітана Джеральда, майдан Незалежності; Б роза «Елізабет», Велика Вітчизняна війна, Друга світова війна; В епоха відродження, Організація об’єднаних Націй, День Незалежності України; Г медаль «За відвагу», орден «Мати-героїня», орден Ярослава Мудрого. 9. Визначте рядок, у якому є неправильно утворена форма прикметників вищого і найвищого ступенів порівняння: А більший, менший, кращий; Б менш товстий, найзручніший, більш білявий; В сміливіший, найохайніший, найяскравіший; Г ближчий, більш білий, найменш теплий. 10.Укажіть рядок, у якому всі прислівники потрібно писати через дефіс: А по/двоє, сяк/так, хоч/не/хоч; Б будь/що/будь, до/вкола, по/іншому; В казна/як, по/сусідськи, рік/у/рік; Г по/латині, ледь/ледь, десь/інде. 11.Які числівники мають дві відмінкові форми? А 10, 20, 30; Б 5, 6, 9; В 40, 90, 100; Г 1, 1 000, 1 000 000. 12.Укажіть рядок, у якому замість крапок скрізь потрібно вставити у: А сидимо . вагоні, була . Одесі, . садку; Б . холодочку, взяла . нього, на траві . квітах; В як . сні, . Антарктиді, . присмерку; Г наш … читель, … лісі, … дарник. ► Завдання 13-16 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних варіанти. Виберіть два правильні варіанти відповіді. 13.Укажіть ряди слів, у яких пишеться -нн- у всіх словах: А башта..ий, осі..ій, широче..ий, ви..ий; Б вовняний, соколи..ий, букве..ий, бджоли..ий; В страше..ий, лимо..ий, орли..ий, безтала..ий; Г свяще..ий, невпи..ий, маши..ий, стара..ий; |
84 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Д невблага..ий, кі..ий, солов’ї..ий, благослове..ний; Е сті..ий, скля..ий, да..ий, віко..ий. 14.Визначте, у яких речення вжито короткі форми прикметників: А Скрипливе дерево довше росте. Б Сивий віл випив води повен діл. В Це була молода чорноброва дівчина. Г Як ішли ми зелен лугом к зелен гаю. Д Плохеньке порося і в Петрівку мерзне. Е Зима чиста, ніби скупана. 15.Укажіть, у яких рядках всі слова пишуться з часткою не разом: А не/скошена трава, не/полита досі розсада, не/бачена краса; Б не/закінчена розмова, не/замкнені двері, не/продумана відповідь; В не/доопрацьована стаття, не/куплені вчасно, відповідь не/ продумана; Г не/зрозуміла відповідь, не/закінчена нами суперечка, не/ висвітлена проблема; Д не/дописаний лист, не/помічений факт, не/вивчений вірш; Е не/бачена ніколи картина, не/доведена теорема, не/доспані ночі. 16.Укажіть рядки прикметників, які пишуться через дефіс: А (криваво)червоний, (південно)західний, (прісно)водний; Б (світло)рожевий, (шести)гранний, (кам’яно)вугільний; В (м’ясо)молочний, (гірко)солодкий, (англо)французький; Г (синьо)зелений, (вічно)зелений, (машино)будівний; Д (військово)морський, (військово)полонений, (суспільно) корисний; Е (віце)президентський, (високий)превисокий, (воєнно)стра- тегічний. ► Завдання 17 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. 17.Установіть відповідність між іменниками та родами, до яких вони належать: 1 чоловічий. А Тбілісі, дівчисько, кашне, око. 2 жіночий. Б Карпати, листоноша, денді, колега. 3 середній. В сирота, забіяка, роззява, задавака. 4 спільний. Г суддя, вужака, шимпанзе, собака. Д Чилі, путь, Міссурі, бабище. |
Повторення вивченого в 10 класі. Стилістика мови. Культура мовлення 85 |
Оцінювання контрольного тесту |
Тип
завдання |
Завдання закритої форми | ||||||||||||||||
з вибором однієї правильної відповіді |
з вибором двох правильних відповідей | на встановлення відповідності | |||||||||||||||
Номер
завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Варіант 1 |
В |
В |
В |
А |
Б |
Г |
Г |
Г |
Б |
Б |
Б |
А |
Г, Д |
Б, Е |
Б, Д |
Д, Е |
1 Б, 2 А, 3 Г, 4 Д |
Варіант 2 |
В |
Б |
В |
А |
Б |
Б |
Г |
В |
Б |
Г |
В |
Г |
А, Г |
Б, Г |
Б, Д |
В, Е |
1 Г, 2 Д, 3 А, 4 В |
Кількість
балів |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
4 |
24-23 балів |
12 б. |
12-11 балів | 6 б. |
22-21 балів |
11 б. |
10-9 балів | 5 б. |
20-19 балів |
10 б. |
8-7 балів | 4 б. |
18-17 балів | 9 б. | 6-5 балів | 3 б. |
16-15 балів | 8 б. | 4-3 балів | 2 б. |
14-13 балів | 7 б. | 2-1 бал | 1 б. |
► Записати текст із художньої літератури на 50-60 слів. Підкреслити у ньому всі орфограми. Виконати повний орфографічний аналіз 10 слів. |