Мета: повторити види складних речень й основні пункто грами у складному реченні; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою різних видів складних речень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Граматика: граматичні засоби зв’язку предикативних частин різних видів складних речень. Орфографія: правопис ненаголошених голосних, апострофа, м’якого знака, складних прикметників. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання, тропи. Російська мова: складні речення. Тип уроку: формування практичних умінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Евристична бесіда за запитаннями (приклади можливих запитань)
зв’язку?
|
Стилістика складних речень |
157 |
Лінгвістичне спостереження ► Зіставте речення, поясніть спільні та відмінні їх риси. Добро і краса житимуть вічно. 2. Я вірю, що добро і краса житимуть вічно. 3. Я вірю: добро і краса житимуть вічно. 4. Краса безсмертна, і добро житиме вічно. Лінгвістичний аналіз ► Випишіть із поданих речень складні, визначте граматичні основи, кількість частин. Поясніть художньо-виражальні засоби поетичної мови. 1. Не повернуть козаки з походу, Не заграють сурми на зорі. Будуть вік стояти біля броду Посивілі верби-матері. 2. Я хотів би, як ти, прожити, щоб не тліти, а завжди горіть. 3. Я для тебе горів, Український народе, Тільки, мабуть, Не дуже яскраво горів.
► Серед наведених речень знайдіть такі, у яких між сурядними реченнями кома не ставиться. Назвіть усі пунктограми.
► Знайдіть безсполучникові складні речення, поясніть розділові знаки у них.
|
158 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
слово, як полин, гірке. 8. Земля наша мати: всіх зрівняє і помирить (Народна творчість).
Переклад тексту ► Перекладіть текст українською мовою. Поясніть розділові знаки у складних реченнях із підрядними означальними та з’ясувальними. У большинства из нас довольно высокое мнение о своей личности, какой та является сейчас. Но через сорок лет, возможно, будем смеяться над тем, какие мы сейчас. Элберт Хаббард сказал: «Каждый человек хотя бы в течение пяти минут в день бывает набитым дураком. Мудрость состоит в том, чтобы не превышать этот предел. Зачем ждать, чтобы враги критиковали нас или нашу деятельность? Давайте станем для себя самым суровым критиком» (За Д. Карнегі). Синтаксичне моделювання ► Накресліть моделі складнопідрядних речень, визначте типи підрядних. 1. А через рік померла удова. Зосталась хата і городу латка, І на могилі — квіти і трава, І честь, яку не зрадила солдатка.
Розподільне письмо ► Випишіть речення із супідрядністю, а потім — із послідовною підрядністю. Поясніть усі пунктограми. 1. Ти не можеш мене покарати Блискавками з-під милих брів, Бо тебе я навіки втратив Ще до того, як вперше стрів. 2. Як хороше радіти без причини, Коли на місто сутінь опада, І чується, як тихо, безупинно Дзюрчить у стоки весняна вода. 3. Хто тебе любов’ю обікраде, Хто твої турботи обмине, Хай того земне тяжіння зрадить І з прокляттям безвість проковтне. З творів В. Симоненка |
Стилістика складних речень |
159 |
Правописний практикум
► Вставте, де потрібно, пропущені розділові знаки, літери, апостроф, розкрийте дужки.
Творче завдання ► Намалюйте схему, в якій позначте основні принципи постановки розділових знаків у складному реченні.
► Напишіть твір на одну із запропонованих тем: «Найсучасніша професія», «Місце жінки у сучасному світі», «Наскільки прийнятний американський спосіб життя у нашому суспільстві», використовуючи різні види складних речень. |