Мета: оцінити рівень навчальних досягнень одинадця- тикласників зі стилістики та пунктуації складних речень; з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією; оцінити рівень пунктуаційної грамотності учнів. Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів. ПЕРЕБІГ УРОКУ
Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань.
Варіант 1 ► Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді. 1. Складним є речення: А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені. Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч. В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі. Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то болотами, то полями. 2. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено): А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах. Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки. В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні. Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил. 3. Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено): А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці. Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад. В Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо. Г Мені потрібне слово а не слава. |
Стилістика складних речень |
207 |
4. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати:
А так що настрій зіпсувався на цілий день; Б проте погода посприяла нам і цього разу; В й обговорювати можливі перешкоди; Г передчуваючи серйозні ускладнення. 5. Не слід ставити коми між частинами складносурядного речення (розділові знаки не розставлено): А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття. Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив. В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі. Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду. 6. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено): А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу. Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культурного відродження України після Руїни. В Треба зазначити що економічних понять в останні десятиліття з’являється все більше і більше. Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати. 7. Складнопідрядне речення з підрядним означальним: А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край. Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі. В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя. Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі. 8. Складносурядним є речення: А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою. Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце. В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя. Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки. |
208 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
9. Яке з наведених складносурядних речень має спільний другорядний член?
А Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над водою, у гущавині дикого терника на камені (С. Васильченко). Б Був час обідньої перерви — і все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло (О. Гончар). В Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко). Г Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар). 10. Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник. А Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко). Б У карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його (Я. Качура). В Збратав нас труд, що творить чудеса (М. Рильський). Г Історія, що сколихнула душу, здається мені дуже значущою (Ч. Айтматов). ► Завдання 11-15 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних. Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді. 11. Визначте складнопідрядні речення: А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних. (М. Рильський). Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме (Леся Українка). В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість). Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра). Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко). Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук). 12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково: А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра). Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ (О. Кобилянська). |
Стилістика складних речень |
209 |
В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).
Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах). Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дійсністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький). Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто (І. Нечуй-Левицький). 13. Укажіть речення, в яких підрядні комою не відділяються (розділові знаки пропущено): А Я не можу збагнути що саме. Б Бідні ми як коні на припоні (І. Франко). В Мене цікавить не як це сталося а які можливі наслідки цього факту. Г Я не розумію що це. Д Брат прийде та не знати коли. Е Я аж почервоніла так засоромилася. (І. Нечуй-Левицький). 14. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено): А Старий присувається до вікна, зазира всередину й бачить у хаті за столом сидять гості. (М. Коцюбинський). Б Що за літо заробить Мотря те за зиму і проживуть (Панас Мирний). В Вона їм не дорога їм дорогі ґрунти та обори. Г В хаті грека пахло часником та смаженими грецькими ковбасками густий пах ладану не міг подолати ті запахи. Д Так і його царська милість велів дати гетьману булаву в Переяславі. Е Учися як слід то й добре буде. (З творів Ю. Мушкетика). 15. У яких реченнях між частинами слід ставити тире (розділові знаки не розставлено)? А Він вважав себе багатим є молодість є сила є нестерпне бажання працювати (С. Скляренко). Б Помажу мов медком солодше буде з’їсти (Л. Глібов). В І досі сниться під горою між вербами та над водою біленька хаточка стоїть (Т. Шевченко). Г Вітер війнув листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина). |
210 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Д Народ хвилюється і це моя вина (О. Довженко).
Е Фіалки на столі прив’яли, а небо квітне у вікні (М. Рильський). ► Завдання 16 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. 16. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити: Розділовий знак Речення 1 тире; А Тихо й нудно, і спека пекельна. 2 кома; (С. Васильченко). 3 двокрапка; Б Скільки глянеш вилискують роз- 4 крапка з комою. гойдані хліба (О. Довженко). В Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Ле- вицький). Г На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні (Л. Смілянській). Д Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий мов крізь сито засіяв стрепенулися темні ліси і розправляючись підставляли своє загоріле листя під дрібні дощові краплі (Панас Мирний). Варіант 2 ► Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді. 1. Правильним є твердження: А У складносурядному реченні може бути лише дві граматичні основи. Б Частини складносурядного речення обов’язково поєднуються сурядними сполучниками. В Між частинами складносурядного речення завжди ставиться кома. Г Частини складносурядного речення залежні одна від одної. 2. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно поставити: |
Стилістика складних речень |
211 |
А тире;
Б кому; В крапку з комою; Г розділовий знак ставити не потрібно. 3. Пунктуаційної помилки припущено в реченні: А І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб (Л. Костенко). Б А він теж усіх обнімав, цілував і, не втримавшись, на радощах таки заплакав (В. Малик). В Подвір’я аж сяяло чистотою і острівці квітів цвіли по ньому там і там (М. Красуцький). Г Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь (Г. Тютюнник). 4. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирішальний вплив на розвиток національної свідомості (Із журналу) підрядна частина: А часу; Б з’ясувальна; В допустова; Г наслідку. 5. Пунктуаційної помилки припущено в реченні: А Орбіту літа дописав листок і ліг на стежку, що прямує в осінь (М. Боровко). Б Коли до тебе прилечу засяє все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений луг (Д. Павличко). В Завжди приємно було згадувати все, що зробив доброго, бо тільки воно вводить нас у коло інших людей, робить їх братами, а не просто сусідами (В. Стус). Г Дикі гуси зчиняють таке верескливе ґелґотання, що, почувши його, надовго не можеш витіснити із серця смутку (Із журналу). 6. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є речення: А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів (І. Цюпа). Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні (Г. Сковорода). В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко). Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом. (Г. Тютюнник). |
212 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
7. Двокрапку потрібно поставити в реченні (розділові знаки не розставлено):
А Перемелеться лихо добро буде. Б Вовка боятися в ліс не ходити. В Раніше встанеш більше діла зробиш. Г Сказано велика птиця горобець. Д Любиш їздити люби й сани возити. 8. Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки не розставлено): А Переконатися пора зробивши зло не жди добра. Б Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду. В У товаристві лад усяк тому радіє. Г Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості. 9. Знайдіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки не розставлено): А На квартирі було затишно топилася піч горіла лампа на підлозі лежала ціла купа свіжої соломи (І. Багмут). Б Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка). В Друзі розповіли подробиці утечу готували давно (М. Олійник). Г І диво дивне сталося з ним совість заговорила! (А. Іщук). 10.Визначте безсполучникове складне речення зі значенням часу: А Бухта звалася Соколиною, виселок теж звався Соколиним (М. Трублаїні). Б Біля мосту тінився невеликий млин, до його боку притулилося велетенське колесо (М. Стельмах). В Вернувся він — уже смеркло (Панас Мирний). Г Була в цій нічній красі якась тиха урочистість, хотілося мріяти про щось високе, красиве й радісне (Д. Ткач). ► Завдання 11-15 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних. Потрібно вибрати два правильних варіанти відповіді. 11.Складносурядними є речення: А Над плесом озера я юність пригадав, вечірні небеса і посвист крил качиних. (М. Рильський). Б Згори гора дивилась у черлінь, і хилитався човен до чов- ниці (М. Вінграновський). |
Стилістика складних речень |
213 |
В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг (Р. Іваничук).
Г Лиш гори не стрічаються, а людям зустрітись можна в будь- якій порі (Л. Міріджанян). Д А соловейко-вакарушка не відмовляється ні від сухого листячка, ні від торішньої трави (Є. Гуцало). Е Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський). 12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково: А Миші бігали по помості, а мухи покинули хати і своїм гудінням не ворушили мертвої тиші (І. Нечуй-Левицький). Б Все натякало на смерть, скрізь зник дух живоття (І. Нечуй- Левицький). В А тепер чого так серед ночі море плаче, й темрява тремтить? (Леся Українка). Г Взимку їхній палац із білими колонами здається казковою будовою, лише неприємне враження справляє чавунний змій у басейні (М. Стельмах). Д Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати (Л. Мартович). Е Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї! (В. Сосюра). 13. Укажіть складнопідрядні речення, в яких підрядні комою не відділяються (розділові знаки пропущено): А Діти почали грати в жмурки і за мить розбіглися хто куди. Б Тоді зійшлись до стаї всі вівчарі і сіли біля живого вогню щоб в мирності з’їсти свою першу полонинську кулешу. В Хлопець збився з дороги і не помітив як. Г А коли врешті показалися люди і підняли угору довгі трембіти, позолочені сонцем щоб привітати полонину серед синіх верхів, коли заблеяли вівці і шумливим потоком залляли всі загороди, ватаг впав на коліна та підняв руки до неба. Д За ним схилилися до молитви вівчарі й люди що пригнали маржину. Е Вони прохали у Бога щоб Господь милосердний заступив християнську худібку на росах. (З творів М. Коцюбинського). 14. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено): |
214 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
А У вузенькій, маленькій кімнаті не виявилося нічого підозрілого вікно було щільно зачинене.
Б Я тут і корчму, і всі ґешефти передав у другі руки і взяв бариш за три дні я з дочкою покину навіки цей край і переселюся в Умань (З творів М. Старицького). В Людські голови загойдалися козаки розступалися. Г Тільки вчора він вернувся з Лубен їздив до Пушкаря, запрошував його на раду. Д Люди хвилювались гомін стояв на все місто. Е У Чигирині було тихо тривога ходила в глибині (З творів Ю. Мушкетика). 15. Визначте складні безсполучникові речення, в яких між простими реченнями пропущено тире (розділові знаки не розставлено): А Усі разом посунули далі дехто гуртом (Панас Мирний) Б Учись змолоду пригодиться на старість. В Казав овес сій мене в болото. Г Треба розумом надточити де сила не візьме. Д Гірко поробиш солодко з’їси (З народної творчості). Е Голоси малих колядників уже розтиналися по селу гостювальники вертались додому (Панас Мирний). ► Завдання 16 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. 16. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них поставити: Розділовий знак Речення 1 кома; А Здалось на мить пливе у безвістіь 2 крапка з комою; ночі під парус хмар високий кора- 3 тире; бель (Є. Маланюк). 4 двокрапка. Б Була б охота знайдеться робота (На родна творчість). В З високих круч луна орлиний клекіт лиш тихі води все стоять мовчазно (Леся Українка). Г Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх сама заснула коло їх (Т. Шевченко). Д Скоро серпень надійде ясний на поля неосяжні й сині (П. Филипович). |
Стилістика складних речень |
215 |
Оцінювання контрольного тесту |
Тип
завдання |
Завдання закритої форми | |||||||||||||||
з вибором однієї правильної відповіді |
з вибором двох правильних відповідей |
на встановлення відповідності | ||||||||||||||
Номер
завдання |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
Варіант 1 |
Б |
Г |
А |
Б |
Б |
А |
В |
Б |
Г |
Б |
Б, Е |
Д, Е |
В, Д |
А, Д |
Б, Г |
1 Б, 2 А, 3 В, 4 Д |
Варіант 2 |
Б |
Г |
В |
В |
Б |
А |
Г |
В |
Б |
В |
Б, Г |
В, Е |
А, В |
А, Г |
Б, Д |
1 Г, 2 В, 3 Б, 4 А |
Кількість
балів |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
4 |
24-23 балів |
12 б. |
12-11 балів | 6 б. |
22-21 балів |
11 б. |
10-9 балів | 5 б. |
20-19 балів |
10 б. |
8-7 балів | 4 б. |
18-17 балів | 9 б. | 6-5 балів | 3 б. |
16-15 балів | 8 б. | 4-3 балів | 2 б. |
14-13 балів | 7 б. | 2-1 бал | 1 б. |
► Записати текст з художньої або публіцистичної літератури обсягом до 100 слів. Підкреслити у ньому всі пунктограми та пояснити їх. |