План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 47 КОНТРОЛЬНА РОБОТА (ТЕСТ)

Мета:             оцінити рівень навчальних досягнень одинадця-

тикласників зі стилістики та пунктуації складних речень; з’ясувати можливі недоліки в ході опану­вання мовною теорією; оцінити рівень пунктуацій­ної грамотності учнів.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. I.   Організаційний момент
  2. II.   Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
  3. III.    Мотивація навчальної діяльності

Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань.

  1. IV.   Виконання тестових завдань закритої форми

Варіант 1

►    Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Складним є речення:

А Верби, схилившись над тихим Дінцем, розчісують коси зелені.

Б На заході ще жевріло небо, а в степу вже заходила ніч.

В Липневий день мандрує пішки, казки нашіптує малечі.

Г Пішла дорога то маленькими сосновими лісками, то боло­тами, то полями.

2. Тире потрібно поставити між частинами складносурядного ре­чення (розділові знаки не розставлено):

А Сині роси зблискували на травах і сонце купалося на левадах. Б Десь у хлібах кричав перепел і туман стелився од річки.

В На хвилину раптом стихли голоси і спинилися тіні.

Г Хвилина ще і схід розпише в сліпучі барви небосхил.

3. Кома не ставиться в реченні (розділові знаки не розставлено): А На подвір’ї голосно сміються діти і пурхають горобці.

Б І жмуриться вікнами наша хатина і шепче задумливий сад. В Жайворонок заспівав для своєї жіночки і їй теж захотілося злетіти в небо.

Г Мені потрібне слово а не слава.

 

Стилістика складних речень


207


4. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» об­рати:

А так що настрій зіпсувався на цілий день;

Б проте погода посприяла нам і цього разу;

В й обговорювати можливі перешкоди;

Г передчуваючи серйозні ускладнення.

5. Не слід ставити коми між частинами складносурядного ре­чення (розділові знаки не розставлено):

А Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.

Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.

В Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень

і сирої землі.

Г Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду.

6. Кома перед і ставиться в реченні (розділові знаки не розстав­лено):

А Мова українська сповнена поетичної грації і тому досить важка для перекладу.

Б Доба Мазепи це час економічного політичного і культур­ного відродження України після Руїни.

В Треба зазначити що економічних понять в останні десяти­ліття з’являється все більше і більше.

Г Жовто-блакитні барви символізують дві першооснови буття дух і матерія добро і зло вогонь і вода батько і мати.

7. Складнопідрядне речення з підрядним означальним:

А Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край.

Б А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити небо моєї душі.

В Духовність — озонова пелюстка, що так бережно огортає планету й не дає зруйнувати життя.

Г Народе мій, як добре, що ти у мене є на світі.

8. Складносурядним є речення:

А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б Гляньмо на трепетну землю — і тоді відкриється нам на зелено-голубому обличчі планети край, схожий на серце. В У дівчині пробуджується мати — творець нового життя. Г Як простір немислимий без руху, так поезія неможлива без думки.

 

208


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


9. Яке з наведених складносурядних речень має спільний дру­горядний член?

А Минуло кілька недовгих хвилин, і вони сиділи поруч над во­дою, у гущавині дикого терника на камені (С. Васильченко). Б Був час обідньої перерви — і все живе поховалося в затінки, вщухло, принишкло (О. Гончар).

В Співають ідучи дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шев­ченко).

Г Де-не-де біля вирв сивіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (О. Гончар).

10. Виділіть складнопідрядне речення, у якому засобом зв’язку є сполучник.

А Де молодий вогонь, що серце пік? (Д. Павличко).

Б У карих очах було стільки щастя, що Оксані за цілий вік не вичерпати його (Я. Качура).

В Збратав нас труд, що творить чудеса (М. Рильський).

Г Історія, що сколихнула душу, здається мені дуже значу­щою (Ч. Айтматов).

►    Завдання 11-15 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних. Потрібно вибрати два правильних варі­анти відповіді.

11. Визначте складнопідрядні речення:

А Не видно і самого океану з височини, а тільки гори хмар, то снігових, то сивих, то блакитних. (М. Рильський).

Б Якщо сьогодні я прийду до неї, вона мене в Александрію візьме (Леся Українка).

В Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється (Народна мудрість).

Г В моїй душі мелодія осіння, та в ній я чую ноти весняні (В. Сосюра).

Д Десь на краю села дівчата співали веснянки, гомоніли й галасували діти (С. Васильченко).

Е Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук).

12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:

А Хай лягають зморшки на обличчя, і все вище тисне кров моя, юності в Вітчизни я позичу і пісень позичу в солов’я (В. Сосюра).

Б Або гори Карпати сповиті в синяві мряки, або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкне­ний у собі, окремий світ (О. Кобилянська).

 

Стилістика складних речень


209


В Ворожа авіація йшла на місто хвиля за хвилею, та особ­ливо спрямовувався удар по головних об’єктах: Дніпрогес, вокзал, «Запоріжсталь» (Я. Баш).

Г Верба ще більше постаріла, зараз у її дуплі нуртує вода, а на вершечку веселкою грає сиворакша (М. Стельмах). Д В ті грізні й неповторні дні легенди були буденною дій­сністю, і творились вони звичайними смертними юнаками й дівчатами, дітьми й дідами (Ю. Збанацький).

Е На тонкій шиї чорнів шнурок з дукачем, та червоніло дрібне добре намисто (І. Нечуй-Левицький).

13. Укажіть речення, в яких підрядні комою не відділяються (роз­ділові знаки пропущено):

А Я не можу збагнути що саме.

Б Бідні ми як коні на припоні (І. Франко).

В Мене цікавить не як це сталося а які можливі наслідки цього факту.

Г Я не розумію що це.

Д Брат прийде та не знати коли.

Е Я аж почервоніла так засоромилася. (І. Нечуй-Левицький).

14. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між про­стими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено):

А Старий присувається до вікна, зазира всередину й бачить у хаті за столом сидять гості. (М. Коцюбинський).

Б Що за літо заробить Мотря те за зиму і проживуть (Панас Мирний).

В Вона їм не дорога їм дорогі ґрунти та обори.

Г В хаті грека пахло часником та смаженими грецькими ков­басками густий пах ладану не міг подолати ті запахи.

Д Так і його царська милість велів дати гетьману булаву в Переяславі.

Е Учися як слід то й добре буде. (З творів Ю. Мушкетика).

15. У яких реченнях між частинами слід ставити тире (розділові знаки не розставлено)?

А Він вважав себе багатим є молодість є сила є нестерпне бажання працювати (С. Скляренко).

Б Помажу мов медком солодше буде з’їсти (Л. Глібов).

В І досі сниться під горою між вербами та над водою біленька хаточка стоїть (Т. Шевченко).

Г Вітер війнув листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).

 

210


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Д Народ хвилюється і це моя вина (О. Довженко).

Е Фіалки на столі прив’яли, а небо квітне у вікні (М. Риль­ський).

►    Завдання 16 передбачає встановлення відповідності. До кож­ного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповід­ник, позначений буквою.

16. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них по­ставити:

Розділовий знак                   Речення

1   тире;                          А Тихо й нудно, і спека пекельна.

2   кома;                             (С. Васильченко).

3   двокрапка;                Б Скільки глянеш вилискують роз-

4   крапка з комою.           гойдані хліба (О. Довженко).

В Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку (І. Нечуй-Ле- вицький).

Г На хвилину раптом стихли голоси

і      спинилися тіні (Л. Смілянській). Д Закурілася земля задиміла пішов дощ дрібний та тихий мов крізь сито засіяв стрепенулися темні ліси і роз­правляючись підставляли своє заго­ріле листя під дрібні дощові краплі (Панас Мирний).

Варіант 2

►    Завдання 1-10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Правильним є твердження:

А У складносурядному реченні може бути лише дві грама­тичні основи.

Б Частини складносурядного речення обов’язково поєдну­ються сурядними сполучниками.

В Між частинами складносурядного речення завжди ста­виться кома.

Г Частини складносурядного речення залежні одна від одної.

2. У реченні Темніли стрілки щавлю та смачно вабила коню­шина (В. Дрозд) перед виділеним сполучником потрібно по­ставити:

 

Стилістика складних речень


211


А тире;

Б кому;

В крапку з комою;

Г розділовий знак ставити не потрібно.

3. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:

А І вечір гріє сині руки над жовтим вогнищем кульбаб (Л. Кос­тенко).

Б А він теж усіх обнімав, цілував і, не втримавшись, на радо­щах таки заплакав (В. Малик).

В Подвір’я аж сяяло чистотою і острівці квітів цвіли по ньому там і там (М. Красуцький).

Г Човен висувається з-під верболозу чорним клинцем, і на воду сповзає дядькова тінь (Г. Тютюнник).

4. У реченні Хоч козацька держава існувала недовго й займала лише частину української території, однак вона мала вирі­шальний вплив на розвиток національної свідомості (Із жур­налу) підрядна частина:

А часу;

Б з’ясувальна;

В допустова;

Г наслідку.

5. Пунктуаційної помилки припущено в реченні:

А Орбіту літа дописав листок і ліг на стежку, що прямує в осінь (М. Боровко).

Б Коли до тебе прилечу засяє все навкруг, як після теплого дощу в росі важкій зелений луг (Д. Павличко).

В Завжди приємно було згадувати все, що зробив доброго, бо тільки воно вводить нас у коло інших людей, робить їх бра­тами, а не просто сусідами (В. Стус).

Г Дикі гуси зчиняють таке верескливе ґелґотання, що, по­чувши його, надовго не можеш витіснити із серця смутку (Із журналу).

6. Складнопідрядним реченням з підрядним означальним є ре­чення:

А І вже тиха-тиха пісня снується з висоти, де обнялися голубе небо і зелені голови співучих осокорів (І. Цюпа).

Б Похибки друзів ми повинні вміти виправляти або зносити, коли вони несерйозні (Г. Сковорода).

В І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть з України верби і тополі (В. Симоненко).

Г Повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом. (Г. Тютюнник).

 

212


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


7. Двокрапку потрібно поставити в реченні (розділові знаки не розставлено):

А Перемелеться лихо добро буде.

Б Вовка боятися в ліс не ходити.

В Раніше встанеш більше діла зробиш.

Г Сказано велика птиця горобець.

Д Любиш їздити люби й сани возити.

8. Тире слід поставити між частинами безсполучникового склад­ного речення (розділові знаки не розставлено):

А Переконатися пора зробивши зло не жди добра.

Б Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду.

В У товаристві лад усяк тому радіє.

Г Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посе­редності й слабкості.

9. Знайдіть речення, у якому необхідно поставити тире (розді­лові знаки не розставлено):

А На квартирі було затишно топилася піч горіла лампа на під­лозі лежала ціла купа свіжої соломи (І. Багмут).

Б Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).

В Друзі розповіли подробиці утечу готували давно (М. Олій­ник).

Г І диво дивне сталося з ним совість заговорила! (А. Іщук).

10.Визначте безсполучникове складне речення зі значенням часу:

А Бухта звалася Соколиною, виселок теж звався Соколиним (М. Трублаїні).

Б Біля мосту тінився невеликий млин, до його боку приту­лилося велетенське колесо (М. Стельмах).

В Вернувся він — уже смеркло (Панас Мирний).

Г Була в цій нічній красі якась тиха урочистість, хотілося мріяти про щось високе, красиве й радісне (Д. Ткач).

►    Завдання 11-15 мають по шість варіантів відповіді, серед яких лише два правильних. Потрібно вибрати два правильних варі­анти відповіді.

11.Складносурядними є речення:

А Над плесом озера я юність пригадав, вечірні небеса і посвист крил качиних. (М. Рильський).

Б Згори гора дивилась у черлінь, і хилитався човен до чов- ниці (М. Вінграновський).

 

Стилістика складних речень


213


В Нестор ціпенів від страху, притулившись чолом до шибки, та відірвати погляду від вулиці не міг (Р. Іваничук).

Г Лиш гори не стрічаються, а людям зустрітись можна в будь- якій порі (Л. Міріджанян).

Д А соловейко-вакарушка не відмовляється ні від сухого лис­тячка, ні від торішньої трави (Є. Гуцало).

Е Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому (М. Коцюбинський).

12. Укажіть, у яких складносурядних реченнях кому поставлено помилково:

А Миші бігали по помості, а мухи покинули хати і своїм гудін­ням не ворушили мертвої тиші (І. Нечуй-Левицький).

Б Все натякало на смерть, скрізь зник дух живоття (І. Нечуй- Левицький).

В А тепер чого так серед ночі море плаче, й темрява трем­тить? (Леся Українка).

Г Взимку їхній палац із білими колонами здається казковою будовою, лише неприємне враження справляє чавунний змій у басейні (М. Стельмах).

Д Надворі вже був день, але крізь густу мряку годі було на кілька кроків людей пізнати (Л. Мартович).

Е Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї! (В. Сосюра).

13. Укажіть складнопідрядні речення, в яких підрядні комою не відділяються (розділові знаки пропущено):

А Діти почали грати в жмурки і за мить розбіглися хто куди. Б Тоді зійшлись до стаї всі вівчарі і сіли біля живого вогню щоб в мирності з’їсти свою першу полонинську кулешу. В Хлопець збився з дороги і не помітив як.

Г А коли врешті показалися люди і підняли угору довгі трем­біти, позолочені сонцем щоб привітати полонину серед синіх верхів, коли заблеяли вівці і шумливим потоком залляли всі загороди, ватаг впав на коліна та підняв руки до неба. Д За ним схилилися до молитви вівчарі й люди що пригнали маржину.

Е Вони прохали у Бога щоб Господь милосердний заступив християнську худібку на росах. (З творів М. Коцюбин­ського).

14. Укажіть складні безсполучникові речення, в яких між про­стими реченнями слід ставити двокрапку (розділові знаки пропущено):

 

214


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


А У вузенькій, маленькій кімнаті не виявилося нічого пі­дозрілого вікно було щільно зачинене.

Б Я тут і корчму, і всі ґешефти передав у другі руки і взяв бариш за три дні я з дочкою покину навіки цей край і пере­селюся в Умань (З творів М. Старицького).

В Людські голови загойдалися козаки розступалися.

Г Тільки вчора він вернувся з Лубен їздив до Пушкаря, запро­шував його на раду.

Д Люди хвилювались гомін стояв на все місто.

Е У Чигирині було тихо тривога ходила в глибині (З творів Ю. Мушкетика).

15. Визначте складні безсполучникові речення, в яких між про­стими реченнями пропущено тире (розділові знаки не розстав­лено):

А Усі разом посунули далі дехто гуртом (Панас Мирний)

Б Учись змолоду пригодиться на старість.

В Казав овес сій мене в болото.

Г Треба розумом надточити де сила не візьме.

Д Гірко поробиш солодко з’їси (З народної творчості).

Е Голоси малих колядників уже розтиналися по селу гостю­вальники вертались додому (Панас Мирний).

►    Завдання 16 передбачає встановлення відповідності. До кож­ного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповід­ник, позначений буквою.

16. Установіть відповідність між складними безсполучниковими реченнями та розділовими знаками, які необхідно в них по­ставити:

Розділовий знак                                                Речення

1   кома;                         А Здалось на мить пливе у безвістіь

2   крапка з комою;            ночі під парус хмар високий кора-

3   тире;                               бель (Є. Маланюк).

4   двокрапка.                Б Була б охота знайдеться робота (На­

родна творчість).

В З високих круч луна орлиний кле­кіт лиш тихі води все стоять мов­чазно (Леся Українка).

Г Поклала мати коло хати малень­ких діточок своїх сама заснула коло їх (Т. Шевченко).

Д Скоро серпень надійде ясний на поля неосяжні й сині (П. Филипович).

 

Стилістика складних речень

 

215

 

Оцінювання контрольного тесту

 

Тип

завдання

Завдання закритої форми

з вибором однієї правильної відповіді

з вибором двох правильних відповідей

на вста­новлення відповід­ності
Номер

завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
Варіант 1

Б

Г

А

Б

Б

А

В

Б

Г

Б

Б,

Е

Д,

Е

В,

Д

А,

Д

Б,

Г

1 Б, 2 А, 3 В, 4 Д
Варіант 2

Б

Г

В

В

Б

А

Г

В

Б

В

Б,

Г

В,

Е

А,

В

А,

Г

Б,

Д

1 Г, 2 В, 3 Б, 4 А
Кількість

балів

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

2

2

2

2

4
24-23 балів

12 б.

12-11 балів 6 б.
22-21 балів

11 б.

10-9 балів 5 б.
20-19 балів

10 б.

8-7 балів 4 б.
18-17 балів 9 б. 6-5 балів 3 б.
16-15 балів 8 б. 4-3 балів 2 б.
14-13 балів 7 б. 2-1 бал 1 б.
  1. V.   Організований збір зошитів для контрольних робіт
  2. VI.   Підсумок уроку
  3. VII.   Домашнє завдання

►    Записати текст з художньої або публіцистичної літератури обсягом до 100 слів. Підкреслити у ньому всі пунктограми та пояснити їх.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.