Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про морфологічну будову слова, способи словотвору, види орфограм, удосконалювати вміння й навички писати слова з найуживанішими орфограмами; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, аналі- тико-синтетичне мислення, збагачувати словниковий запас; виховувати у школярів моральні якості. Обладнання: опорні таблиці, роздавальний матеріал, картки з афоризмами. Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія. Міжпредметні зв’язки: література, історія, етика. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. Організація класу
► Прочитайте афоризми. Що їх об’єднує. Сформулюйте тему й мету уроку.
Вони, як і люди, об’єднуються в родини (Н. Клименко). III. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів Заповнення таблиць ► Пригадайте, з яких частин складається слово, яке значення має кожна з цих частин. Назвіть основні способи словотворення; доберіть свої приклади. Доповніть подані таблиці. |
Основні способи словотворення |
Способи словотворення | Приклади |
Префіксальний |
|
Суфіксальний |
|
Префіксально-суфіксальний |
|
Безафіксний |
294 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Способи словотворення | Приклади |
Складання слів та основ |
|
Складання скорочених основ |
|
Зрощення слів |
|
Перехід з однієї частини мови в іншу |
Будова слова | |||
Основа | |||
корінь | |||
Бліцопитування
Практична робота «Дослідження тексту» ► Прочитайте вірш Катерина Заляпанчук «Слово про матір». Які відчуття викликали у вас ці рядки? Яким чином, на вашу думку, автору вдалося досягти такого ефекту емоційного стану, в якому ви перебуваєте? Визначте тему, основну думку, тип та стиль тексту. Бабусі в наших дальніх селах, Яке життя в вас невеселе. Пройшло воно в тяжкій роботі, В щоденних клопотах й турботах. За довгий вік — спочатку вдвох Пережили ви, бачить Бог, І 33-й, і війну, І вашу першу сивину, Що сріблом впала на чоло, Коли принесли похоронку. Чого у вас лиш не було? Якого горя ще не знали? Дітей самі ви «піднімали» В колгоспі зранку й до смеркання, Щоб заробить їм на навчання Ви працювали, як рабиня, Ви заробляли трудодень, |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
295 |
Щоб дать освіту, як в людей,
А головне, щоб в місті вчились, Щоб якось там і залишились, Щоб не вертались у село, Де вам нести тяжкий той хрест прийшлось. Так, як Ісусу на Голгофу, Другого шляху не було! Тепер, бабусі, сидите, Дітей із міста ви ждете. Приїдуть ось в суботу внуки, Поки міцні в бабусі руки, То все в бабусі на городі. Побудуть внуки на природі, Бо любить їх бабуся ця — Для них бичка і кабанця, Гусей, качок, і курочок — Все, що в людей, мусить держати, Бо треба ж діточкам все дати. А вже в неділю десь під вечір Несуть мішки, аж мокрі плечі, І пхають у машини, Що не витримують і шини, Бо треба ж їхать на роботу. Й так до наступної суботи. Сказати встигли лиш — бувай! Та крикне внук з вікна — гуд бай! Стоїть старенька край села, Вона б і душу віддала, Аби все добре! І все б ніщо — аби не вечір. Він, як чума, ляга на плечі, Одна розрада — телевізор, Та й той нечисті відключають, Бо їм, бач, світла не хватає — Там в кабінетах можновладці, Бо ж треба освітити танці Та конкурси усіх красунь, Всі казино, усі вітрини, та що їм баба — хай там гине! Тож зупиніться, супостати, Бо в темній хаті — ваша мати. Вона запалить свічку нині, Та вузлик витягне із скрині, Де зложене все в путь останню, Все, що одіти, що роздати, Щоб копачам й на церкву дати, |
296 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
Щоб все було, як у людей,
Щоб не обтяжувать дітей, Щоб люди їх не осудили, Коли прийде той час господній. Ви ж думайте про них сьогодні! Бо завтра може бути пізно, Вона ж людина — не залізна, З ясним умом і добротою, З такою в серці теплотою, Живе, як Бог велить їй жити, Щоб в ваших душах розтопити Той лід байдужості. Отож прошу, благаю вас, Поки не наступив той час — Бабусі йти в ту мить останню, В той дім, що завжди край села, Щоб ваша совість ожила! Біжіть, летіть, пішком ідіть, Аби в Різдвяний теплий вечір Усі зібрались в хаті тій, Де вас в колисці колисали Дбайливі, добрі, теплі руки, Що так болять тепер ночами, Що всі покриті мозолями, Неначе груди орденами, Не залишайте їх одних, Отих бабусь, отих святих! Хоч би у це Різдвяне свято! І кож..н з вас повин..н знати Пр..ходить час, усе м..нає Ці..ішого в жи..і немає. ► Виконайте завдання по варіантах: варіант І — підберіть епітети до слова життя з префіксом без-; варіант ІІ — підберіть епітети до слова життя з префіксом не-. ► Подумайте, на що вказують подані префікси (без- відсутність або незліченність чогось, не- позначає заперечення чогось). ► Знайдіть у тексті слово, утворене словоскладанням (трудодень), розберіть його за будовою. Поясніть правопис. Як утворилося це слово? Як ви розумієте його значення? ► Знайдіть у тексті слова, які вживаються з суфіксами пестливості або здрібнілості. Назвіть ці суфікси? Яку функцію у тексті вони виконують? Випишіть і розберіть ці слова за будовою (бабуся, діточки, старенька, курочок, кабанця), поясніть їх правопис. |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
297 |
► Знайдіть слова, утворені префіксальним способом (розтопити, принесли, нечисті, приїдуть…). Які орфограми пов’язані з правописом суфіксів? Назвіть їх і наведіть приклади з тексту.
► Перепишіть останнє речення, вставляючи букви та розділові знаки. Накресліть схему речення і зробіть його синтаксичний розбір. Випишіть з цього речення слова з подовженням і подвоєнням, поясніть різницю. Відшукайте у тексті інші слова з подовженням (навчання, смеркання) і подвоєнням (віддала, ціннішого), доповніть їх власними прикладами. ► Від якої твірної основи утворилося слово щоденних? Яким способом утворилося це слово? ► Які прикметники можна підібрати до слова бабуся, які відповідали б змісту тексту? Поясніть їх будову і правопис. ► Розберіть за будовою слово розтопити. Доберіть за цією схемою слова із тексту. Якою частиною мови є ці слова? ► Які слова в тексті є різними формами одного і того ж слова, а які — спільнокореневими. В яких словах змінюється лише граматичне значення слова, а в яких — граматичне і лексичне? «Четвертий зайвий» ► Знайдіть «зайвий» прислівник, ураховуючи способи творення. Обґрунтуйте свій вибір і поясніть правопис. 1. Всемеро, натроє, швидко, втроє. 2. Вплав, вволю, уголос, самотужки. 3. Навмисне, дочиста, терпляче, рішуче. 4. Близенько, попереду, далеченько, частенько. Творче завдання(у групах) ► Доберіть рими до слова «старенька» (біленька, вузенька, жовтенька, жменька здалеченька, злегенька, зозуленька, золотенька, ладненька, легенька, маленька, молоденька, немоло- денька, ненька), поясніть особливості правопису дібраних слів. ► Складіть із ними вірш «Старенька».
Тестування ► Тестові завдання мають по чотири варіанти відповіді, серед яких потрібно вибрати один правльний варіант. 1. Укажіть рядок, у якому в усіх словах слід писати літеру И А пр..тихлий, пр..білий, пр..білений, пр..добрятися, пр..віз; Б пр..бічник, пр..блуда, пр..вітність, пр..кидатися, пр..звук; |
298 |
Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень |
В пр..думати, пр..пізнитися, прикордонник, пр..стол, пр.. людія; Г пр..самачний, пр..говорити, пр..бити, пр..звисько, пр..о- зерний. 2. У якому рядку всі слова пишуться з Ь? А подільський, домен..щик, черешен..ці, кул..ці, гіл..ці; Б вел..можа, брех..ня, брен..кати, камін..чик, бат..ківський; В приятел..ці, нен..ці, дон..ці, різ..бяр, добровол..ці; Г ляль..ці, дон..ці, камін..ці, україн..с..кий, сіл..с..кий. 3. Укажіть, у якому рядку в усіх словах відбувається подвоєння приголосних звуків. А бездоган..ий, лавин..й, смажен..ий, левин..ий, освітле- н..ий; Б електрон..ий, ешелон..ий, лимон..ий, колон..ий, одно- змін..ий; В антен..ий, годин..ик, огнен..ий, страшен..ий, священ..ик; Г щоде..ик, від..аль, свяще..ик, інтерме..о, баро..ко. 4. Укажіть, у якому рядку у всіх словах пропущено літеру Е. А Д..лема, д..логія, д..зіндукція, ід..ал, ..піт..т; Б зах..сник, майст..р, ч..пурний, д..сяток, трен..р; В п..ч..ніг, х..тренький, мат..мат..ка, тр..вога, к..п’яток; Г д..таль, д..р..вце, тихес..нько, к..рувати, д..путат. 5. Укажіть рядок, у якому подано форми одного слова А довгий, високий, великий, довжелезний, довгенький; Б спів, співати, співак, співачка, заспівати; В співаю, співаєш, співає, співаєте, співаємо, співають; Г вести, водити, проводжати, перевести, водомір. 6. Назвати слово з непохідною основою. А літній; Б море; В посиніти; Г приміський. 7. Назвати слово з похідною основою. А перелісок; Б ллю; В синій; Г хата. 8. Виберіть рядок, у якому всі слова не мають закінчення. А сіль, ряд, слово, тема, птах; Б кафе, таксі, леді, метро, колібрі; |
Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей |
299 |
В ніч, кінь, біг, захід, пень;
Г волосся, оберіг, цвях, Верді, бюро. 9. Знайти слово з нульовим закінченням. А палата; Б дорогий; В поле; Г вишень. 10. У якому рядку всі слова мають префікс? А премудрий, перебігти, архіскладний, немолодий, завеликий; Б добитися, добренько, доопрацювати, дорожити, допрати; В вмістити, вогнище, вгору, вовк, влітку; Г президент, прекрасний, убозтво всюдихід, півсторіччя. 11. Укажіть рядок, у якому правильно утворені слова: А Якнайгарніший, шкіряніший, щонайпрекрасніший, Б Гарніший, якнаймиліший, найбільш слабкіший. В найбільш гарний, більш осінній, якпалкіший. Г Більш гарний, якнаймиліший, найбільш слабкий. 12. Слова відмінно, якісно, чудово мають: А основу, закінчення. Б корінь; В основу; Г тільки основу. Відповіді |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Б |
В |
Б |
А |
В |
Б |
А |
Б |
Г |
А |
А |
Г |
Узагальнювальна бесіда з використанням стратегії «Мікрофон»
► Складіть опорний конспект «Орфограми у частинах слова». ► Доберіть текст про ставлення до старшого покоління для перевірки навичок правопису. Підкреслити в ньому орфограми. ► Складіть висловлювання «Завтра може бути пізно». |