План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 58 МОРФОЛОГІЧНА БУДОВА СЛОВА. НАПИСАННЯ СЛІВ ІЗ НАйУЖИВАНІШИМИ ОРФОГРАМАМИ

Мета:             узагальнити й систематизувати знання учнів про

морфологічну будову слова, способи словотвору, види орфограм, удосконалювати вміння й навич­ки писати слова з найуживанішими орфограмами; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, аналі- тико-синтетичне мислення, збагачувати словнико­вий запас; виховувати у школярів моральні якості.

Обладнання: опорні таблиці, роздавальний матеріал, картки з афо­ризмами.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: література, історія, етика.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу

  1. Ознайомлення із темою, метою і завданнями уроку

►   Прочитайте афоризми. Що їх об’єднує. Сформулюйте тему й мету уроку.

  1. Без кореня, як риба без води, слово не може існувати (І. Ви­хованець). 2. Слова в мові не існують ізольовано одне від одного.

Вони, як і люди, об’єднуються в родини (Н. Клименко).

III. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів

Заповнення таблиць

►   Пригадайте, з яких частин складається слово, яке значення має кожна з цих частин. Назвіть основні способи словотво­рення; доберіть свої приклади. Доповніть подані таблиці.


Основні способи словотворення


Способи словотворення Приклади

Префіксальний

 

Суфіксальний

 

Префіксально-суфіксальний

 

Безафіксний

 

 

294


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Способи словотворення Приклади

Складання слів та основ

 

Складання скорочених основ

 

Зрощення слів

 

Перехід з однієї частини мови в іншу

 
Будова слова
Основа  
  корінь  

Бліцопитування

  • • Морфеми — значущі частини слова.
  • • Інтерфікс — сполучний голосний.
  • • Чиста основа — основа, яка не має закінчення.
  • • Флексія — закінчення.
  • • Афікси — словотворчі суфікси і префікси.
  1. Процесуально-діяльнісний етап

Практична робота «Дослідження тексту»

►      Прочитайте вірш Катерина Заляпанчук «Слово про матір». Які відчуття викликали у вас ці рядки? Яким чином, на вашу думку, автору вдалося досягти такого ефекту емоційного стану, в якому ви перебуваєте? Визначте тему, основну думку, тип та стиль тексту.

Бабусі в наших дальніх селах,

Яке життя в вас невеселе.

Пройшло воно в тяжкій роботі,

В щоденних клопотах й турботах.

За довгий вік — спочатку вдвох Пережили ви, бачить Бог,

І 33-й, і війну,

І вашу першу сивину,

Що сріблом впала на чоло,

Коли принесли похоронку.

Чого у вас лиш не було?

Якого горя ще не знали?

Дітей самі ви «піднімали»

В колгоспі зранку й до смеркання,

Щоб заробить їм на навчання Ви працювали, як рабиня,

Ви заробляли трудодень,

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


295


Щоб дать освіту, як в людей,

А головне, щоб в місті вчились,

Щоб якось там і залишились,

Щоб не вертались у село,

Де вам нести тяжкий той хрест прийшлось. Так, як Ісусу на Голгофу,

Другого шляху не було!

Тепер, бабусі, сидите,

Дітей із міста ви ждете.

Приїдуть ось в суботу внуки,

Поки міцні в бабусі руки,

То все в бабусі на городі.

Побудуть внуки на природі,

Бо любить їх бабуся ця —

Для них бичка і кабанця,

Гусей, качок, і курочок —

Все, що в людей, мусить держати,

Бо треба ж діточкам все дати.

А вже в неділю десь під вечір Несуть мішки, аж мокрі плечі,

І пхають у машини,

Що не витримують і шини,

Бо треба ж їхать на роботу.

Й так до наступної суботи.

Сказати встигли лиш — бувай!

Та крикне внук з вікна — гуд бай!

Стоїть старенька край села,

Вона б і душу віддала,

Аби все добре!

І все б ніщо — аби не вечір.

Він, як чума, ляга на плечі,

Одна розрада — телевізор,

Та й той нечисті відключають,

Бо їм, бач, світла не хватає —

Там в кабінетах можновладці,

Бо ж треба освітити танці Та конкурси усіх красунь,

Всі казино, усі вітрини, та що їм баба — хай там гине!

Тож зупиніться, супостати,

Бо в темній хаті — ваша мати.

Вона запалить свічку нині,

Та вузлик витягне із скрині,

Де зложене все в путь останню,

Все, що одіти, що роздати,

Щоб копачам й на церкву дати,

 

296


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


Щоб все було, як у людей,

Щоб не обтяжувать дітей,

Щоб люди їх не осудили,

Коли прийде той час господній.

Ви ж думайте про них сьогодні!

Бо завтра може бути пізно,

Вона ж людина — не залізна,

З ясним умом і добротою,

З такою в серці теплотою,

Живе, як Бог велить їй жити,

Щоб в ваших душах розтопити Той лід байдужості.

Отож прошу, благаю вас,

Поки не наступив той час —

Бабусі йти в ту мить останню,

В той дім, що завжди край села,

Щоб ваша совість ожила!

Біжіть, летіть, пішком ідіть,

Аби в Різдвяний теплий вечір Усі зібрались в хаті тій,

Де вас в колисці колисали Дбайливі, добрі, теплі руки,

Що так болять тепер ночами,

Що всі покриті мозолями,

Неначе груди орденами,

Не залишайте їх одних,

Отих бабусь, отих святих!

Хоч би у це Різдвяне свято!

І кож..н з вас повин..н знати Пр..ходить час, усе м..нає Ці..ішого в жи..і немає.

►       Виконайте завдання по варіантах: варіант І — підберіть епі­тети до слова життя з префіксом без-; варіант ІІ — підберіть епітети до слова життя з префіксом не-.

►       Подумайте, на що вказують подані префікси (без- відсутність або незліченність чогось, не- позначає заперечення чогось).

►       Знайдіть у тексті слово, утворене словоскладанням (трудо­день), розберіть його за будовою. Поясніть правопис. Як утво­рилося це слово? Як ви розумієте його значення?

►       Знайдіть у тексті слова, які вживаються з суфіксами пестли­вості або здрібнілості. Назвіть ці суфікси? Яку функцію у тек­сті вони виконують? Випишіть і розберіть ці слова за будо­вою (бабуся, діточки, старенька, курочок, кабанця), поясніть їх правопис.

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей


297


►      Знайдіть слова, утворені префіксальним способом (розтопити, принесли, нечисті, приїдуть…). Які орфограми пов’язані з пра­вописом суфіксів? Назвіть їх і наведіть приклади з тексту.

►      Перепишіть останнє речення, вставляючи букви та розділові знаки. Накресліть схему речення і зробіть його синтаксич­ний розбір. Випишіть з цього речення слова з подовженням і подвоєнням, поясніть різницю. Відшукайте у тексті інші слова з подовженням (навчання, смеркання) і подвоєнням (віддала, ціннішого), доповніть їх власними прикладами.

►      Від якої твірної основи утворилося слово щоденних? Яким способом утворилося це слово?

►      Які прикметники можна підібрати до слова бабуся, які від­повідали б змісту тексту? Поясніть їх будову і правопис.

►      Розберіть за будовою слово розтопити. Доберіть за цією схе­мою слова із тексту. Якою частиною мови є ці слова?

►      Які слова в тексті є різними формами одного і того ж слова, а які — спільнокореневими. В яких словах змінюється лише граматичне значення слова, а в яких — граматичне і лек­сичне?

«Четвертий зайвий»

►      Знайдіть «зайвий» прислівник, ураховуючи способи творення. Обґрунтуйте свій вибір і поясніть правопис.

1. Всемеро, натроє, швидко, втроє.

2. Вплав, вволю, уголос, самотужки.

3. Навмисне, дочиста, терпляче, рішуче.

4. Близенько, попереду, далеченько, частенько.

Творче завдання(у групах)

►      Доберіть рими до слова «старенька» (біленька, вузенька, жов­тенька, жменька здалеченька, злегенька, зозуленька, золо­тенька, ладненька, легенька, маленька, молоденька, немоло- денька, ненька), поясніть особливості правопису дібраних слів.

►      Складіть із ними вірш «Старенька».

  1. Контрольно-рефлексивний етап

Тестування

►      Тестові завдання мають по чотири варіанти відповіді, серед яких потрібно вибрати один правльний варіант.

1. Укажіть рядок, у якому в усіх словах слід писати літеру И А пр..тихлий, пр..білий, пр..білений, пр..добрятися, пр..віз; Б пр..бічник, пр..блуда, пр..вітність, пр..кидатися, пр..звук;

 

298


Усі уроки української мови в 11 класі. Академічний рівень


В пр..думати, пр..пізнитися, прикордонник, пр..стол, пр.. людія;

Г пр..самачний, пр..говорити, пр..бити, пр..звисько, пр..о- зерний.

2. У якому рядку всі слова пишуться з Ь?

А подільський, домен..щик, черешен..ці, кул..ці, гіл..ці;

Б вел..можа, брех..ня, брен..кати, камін..чик, бат..ківський; В приятел..ці, нен..ці, дон..ці, різ..бяр, добровол..ці;

Г ляль..ці, дон..ці, камін..ці, україн..с..кий, сіл..с..кий.

3. Укажіть, у якому рядку в усіх словах відбувається подвоєння приголосних звуків.

А бездоган..ий, лавин..й, смажен..ий, левин..ий, освітле- н..ий;

Б електрон..ий, ешелон..ий, лимон..ий, колон..ий, одно- змін..ий;

В антен..ий, годин..ик, огнен..ий, страшен..ий, священ..ик; Г щоде..ик, від..аль, свяще..ик, інтерме..о, баро..ко.

4. Укажіть, у якому рядку у всіх словах пропущено літеру Е.

А Д..лема, д..логія, д..зіндукція, ід..ал, ..піт..т;

Б зах..сник, майст..р, ч..пурний, д..сяток, трен..р;

В п..ч..ніг, х..тренький, мат..мат..ка, тр..вога, к..п’яток;

Г д..таль, д..р..вце, тихес..нько, к..рувати, д..путат.

5. Укажіть рядок, у якому подано форми одного слова

А довгий, високий, великий, довжелезний, довгенький;

Б спів, співати, співак, співачка, заспівати;

В співаю, співаєш, співає, співаєте, співаємо, співають;

Г вести, водити, проводжати, перевести, водомір.

6. Назвати слово з непохідною основою.

А літній;

Б море;

В посиніти;

Г приміський.

7. Назвати слово з похідною основою.

А перелісок;

Б ллю;

В синій;

Г хата.

8. Виберіть рядок, у якому всі слова не мають закінчення.

А сіль, ряд, слово, тема, птах;

Б кафе, таксі, леді, метро, колібрі;

 

Узагальнення й систематизація найважливіших відомостей

 

299

 

В ніч, кінь, біг, захід, пень;

Г волосся, оберіг, цвях, Верді, бюро.

9. Знайти слово з нульовим закінченням.

А палата;

Б дорогий;

В поле;

Г вишень.

10. У якому рядку всі слова мають префікс?

А премудрий, перебігти, архіскладний, немолодий, завеликий; Б добитися, добренько, доопрацювати, дорожити, допрати;

В вмістити, вогнище, вгору, вовк, влітку;

Г президент, прекрасний, убозтво всюдихід, півсторіччя.

11. Укажіть рядок, у якому правильно утворені слова:

А Якнайгарніший, шкіряніший, щонайпрекрасніший,

Б  Гарніший, якнаймиліший, найбільш слабкіший.

В  найбільш гарний, більш осінній, якпалкіший.

Г  Більш гарний, якнаймиліший, найбільш слабкий.

12. Слова відмінно, якісно, чудово мають:

А основу, закінчення.

Б корінь;

В основу;

Г тільки основу.

Відповіді

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Б

В

Б

А

В

Б

А

Б

Г

А

А

Г

Узагальнювальна бесіда з використанням стратегії «Мікрофон»

  • Як орфографія пов’язана з будовою слова?
  • Назвіть орфограми у префіксах, коренях, суфіксах, закінчен­нях (із наведенням прикладів).
  • Яка роль афіксів у текстах різного функціонального спряму­вання? Наведіть приклади на матеріалі уроку.
  1. Домашнє завдання (на вибір)

►    Складіть опорний конспект «Орфограми у частинах слова».

►    Доберіть текст про ставлення до старшого покоління для пере­вірки навичок правопису. Підкреслити в ньому орфограми.

►    Складіть висловлювання «Завтра може бути пізно».

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.