Мета: повторити відомості про стилі мовлення, сферу вживання кожного з них; ознайомити учнів з особливостями офіційно-ділового стилю, сферою його застосування; дати поняття про ділові папери, навчити складати оголошення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда з класом.
— Які ви знаєте стилі мовлення?
— Які особливості кожного зі стилів ви знаєте?
— В яких мовленнєвих ситуаціях ви використовуєте ці стилі мовлення?
— Який розділ мовознавства вивчає стилі мовлення?
— Які типи мовлення ви знаєте?
3. Робота з таблицею.
[1] Підручник с. 25
[2] Підручник с. 25
4. Самостійна робота.
[1] Завдання: ознайомитися з уривками текстів, визначити стиль кожного з них. Свою думку обґрунтувати.
Текст 1.
Мова, и, ж. 1. Здатність говорити. 2. Система словесного вираження думок, яка має певну звукову і граматичну будову і яка є засобом спілкування в людському суспільстві. 3. Спосіб словесного вираження, стиль властивий кому-небудь. Мова Коцюбинського.
Текст 2.
Стаття 10.
Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування. Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом.
(Із Конституції України)
Текст 3.
Любіть красу своєї мови,
Звучання слів і запах слів:
Це квітка ніжна і чудова Широких батьківських степів.
Всі каравани знайдуть воду В краю пустинь і злих негод —
Як річка, з роду і до роду,
Так мова з’єднує народ.
(Т. Масенко)
[2] Вправа 56.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Теоретичний матеріал, с. 26.
[2] Теоретичний матеріал, с. 27.
2. Робота над оголошенням.
[1] Підручник, с. 26.
[2] Підручник, с. 28.
3. Творча робота
[1] Вправа 56.
[2] Вправа 59 (ІІ).
4. [1, 2] Гра «Редактор».
Завдання: виправити текст оголошення, скласти текст оголошення відповідно до вимог.
Проводиться набір слухачів на курси англійської, німецької, французької мови. Заняття починаються 10 вересня.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Вправа 57 (письмово).
[2] Вправа 59 (І) (письмово).