Мета: удосконалювати навички визначення теми та основної думки тексту, поділу його на частини; вчити учнів правильно переказувати текст; розвивати пам’ять, виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Аналіз контрольних робіт.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з учнями.
— Які стилі мовлення ви знаєте? А які типи мовлення?
— Що означає переказати текст?
— Що ви повинні визначити при першому прочитанні тексту? (Тему та основну думку, поділити текст на частини.)
— Як відрізнити розповідь від опису?
— Які питання можна поставити до тексту-розповіді й тексту-опису?
— Як будується роздум?
2. Робота з підручником.
[1] § 28, с. 96.
[2] Зв’язне мовлення, с. 46.
3. Підготовка до роботи над переказом.
1) Читання тексту вчителем.
2) Робота над запитаннями, вміщеними після тексту.
[1] Вправа 272, завдання ІІ, ПІ.
[2] 1) Сформулюйте основну думку тексту.
2) Визначте стиль тексту, тип мовлення.
3) З’ясуйте значення незрозумілих учням слів.
4) Дайте відповіді на запитання:
— Від чого походять назви народних співців-музик?
— Який музичний інструмент вважався улюбленим інструментом українського народу?
— Скільки струн мала найдавніша кобза?
— В якій поемі Т. Шевченко створив образ кобзаря?
— Якими були життєві шляхи народних співців?
— Чому й досі твори кобзарів зворушують нас?
3) Робота над планом тексту.
[1] Вправа 272, завдання IV.
[2] Вправа 111, завдання ІІ, ІІІ.
4) Повторне читання тексту.
4. Усне переказування учнями тексту за планом.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1, 2] Повторити відміни іменників; написати твір-мініатюру «Українська пісня».