Мета: систематизувати знання учнів про іменники ІІ відміни, дати поняття про поділ цих іменників на групи, формувати вміння відмінювати іменники ІІ відміни; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; розвивати логічне мислення, пам’ять.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Хід УРОКІВ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Практична робота.
а) Провідміняти іменники дружба, праця, вежа, скласти з ними речення.
б) Поставити іменники в давальний відмінок однини.
Стежка, сопілка, вишенька, бджілка, рілля.
в) Утворити форму орудного відмінка однини.
Площа, акація, сім’я, пісня, удача, країна, річка.
г) Утворити форму кличного відмінка однини.
Мрія, доня, пшениця, бабуся, людина, межа, пташка.
д) Поставити іменники у родовий відмінок множини.
Стаття, читальня, зоря, війна, сім’я, сосна, площа.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКІВ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання матеріалу про поділ іменників ІІ відміни на групи.
[1] С. 56.
[2] С. 51.
2. Робота з підручником.
[1] Вправа 142.
[2] Вправа 123.
3. Опрацювання матеріалу про поділ на групи іменників з основою на -р.
[1] С. 61.
[2] С. 51.
4. [1, 2] Переклад з російської.
Завдання: перекласти подані іменники українською мо¬вою, визначити групу кожного з них.
Бумага, лагерь, простор, слесарь, пекарь, врач, двор, школьник, каменщик, шахтер, хорек.
5. робота з таблицею.
[1] «Відмінювання іменників ІІ відміни (однина)», с. 56—57.
[2] «Закінчення іменників чоловічого роду другої відміни однини», «Закінчення іменників середнього роду другої відміни однини», с. 52—53.
6. [1, 2] робота біля дошки.
Завдання: провідмінювати іменники син, вчитель, батько, селище, обличчя.
7. робота з підручником.
а) [1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 57—59.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 53.
б) [1] Вправа 148.
[2] Вправа 128.
в) [1] Вправи 153, 154.
[2] Вправи 129, 130.
8. робота з таблицею.
[1] «Відмінювання іменників ІІ відміни (множина)», с. 62—63.
[2] «Закінчення іменників другої відміни множини», с. 56.
9. Тренувальні вправи.
[1] Вправа 166, 168.
[2] Вправа 141, 142.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Узагальнююча бесіда.
— Які іменники належать до ІІ відміни?
— На які групи вони поділяються?
— Як визначається група іменників ІІ відміни із закінчен¬ням основи на -р?
— Які особливості відмінювання іменників ІІ відміни?
— Коли в родовому відмінку однини іменники чоловічого роду мають закінчення -а(-я)?
— А коли -у(-ю)?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 16, вправа 170 (письмово).
[2] Підручник, § 14, вправа 143 (письмово).