Мета: з’ясувати особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки у множині; формувати вміння правильно визначати відмінки таких іменників; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Вибірковий диктант.
Завдання: виписати іменники ІІІ і IV відмін, визначити відмінок і число кожного, виділити закінчення.
Ягняті нікуди тікати, стоїть сердешне та дрижить. (Л. глібов) В дитинстві я заздрив стрімкому орляті, хотілося в небо й летіти услід. (в. Бичко) Земним водоспадом тече до Дніпра буйна повінь Володимирської гірки. (І. Цюпа) Пісня птахом злітає у височінь, задумливо пливе над селом, над широчінню ланів. (М. рильський) Чи давненько, мов клубочки вати, бігали курчата жовтуваті? А тепер вони вже не курчата, півнями пора їх величати. (в. Кочевський) Лелеки принесли лелеченяті їжу. (Ю. Збанацький) Над полем, у високості, спі¬вали вже жайворонки. (М. Коцюбинський) Микола поклонився матері. (І. Нечуй-Левицький)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 69.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 64.
2. Робота біля дошки.
[1] Вправа 187.
[2] Провідмінювати іменники граблі, хитрощі, люди, гроші, ворота.
3. Робота в зошитах.
[1] Вправа 188.
[2] Вправа 166.
4. [1, 2] Творча робота.
Завдання: відгадати загадки; зі словами-відгадками скласти речення.
Ходить, ходить, а в хату не заходить. (Двері)
Зубасті, а не кусаються. (граблі)
Хто трьома зубами сіно їсть? (вила)
Два кінця, два кільця, посередині гвинтик. (Ножиці)
Що то за віз, що без коліс? (Сани)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
[1, 2] Творче завдання.
Наведіть приклади фразеологізмів, іменники в яких мають тільки форму множини; поясніть значення фразеологізмів, введіть їх у речення.
Н априклад: сипати грішми, пасти гусей, обценьками не вирвеш слова, курям на сміх тощо.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 18, вправа 189 (письмово).
[2] Підручник, § 17, вправа 169 (письмово).