Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, відмінок, формувати вміння правильно вживати їх у мовленні, сприяти збагаченню словникового запасу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Вибірковий диктант.
З а в д а н н я: виписати іменники, визначити рід, відміну, групу, відмінок, число.
Не цурайтесь мови
Не цурайтесь мови, люди, Рідного джерельця,
Хай вона струмочком буде, Хай дійде до серця.
Хай вона в піснях лунає Кожен день і в свято, Соловейком хай співає В українській хаті.
Бо ж вона така багата, Українська мова, Неповторна, і крилата,
І така чудова!
І цвіте у ній кохання, Рушники з квітками,
Мрії наші і бажання, Верби над ставками. Найрідніше, сокровенне, Найдорожче в світі,
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.
Не цурайтесь, люди, мови, Не цурайтесь роду,
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу.
(Н. Красоткіна)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Попереджувальний диктант.
І Київ радісно шумить над шахтами метро. (Б. Сосюра) Граціозною групою застигли на острівці рожевокрилі фламінго. (О. Гончар)
Хтось на вербі у стилі рококо вінок заплітав. (П. Тичина) Нашвидку влаштувавшись у готелі, Захар поїхав шукати адресне бюро. (І. Ле)
Ідуть шахтарки по шосе, і жарти й сміх. (Б. Сосюра)
2. Робота з підручником.
а) [1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 31—32.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 67.
б) [1] Вправа 78 (письмово).
[2] Вправа 173 (письмово).
3. [1, 2] Творча робота.
Завдання: кожне словосполучення замінити незмінюва-ним словом, з трьома-чотирма словами скласти речення. Теплий шарф — (кашне) перелік страв — (меню) столиця Японії — (Токіо) маленькі коні — (поні)
короткий зміст опери — (лібрето) столиця Грузії — (Тбілісі) стоянка для паровозів і вагонів — (депо) автомобіль з лічильником — (таксі) кольорові нитки для вишивання — (муліне)
4. Робота в зошитах.
[1] Вправа 74.
[2] Вправа 172.
5. Самостійна робота.
[1] Вправа 78.
[2] Вправа 173.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Творча робота
[1] Вправа 77.
[2] Вправа 171.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, с. 31—32, вправа 80 (письмово).
[2] Підручник, § 18, вправа 174 (письмово).