План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 24. КОНТРОЛЬНА РОБОТА. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ

загрузка...

Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз наукового тексту, сприймати усний текст, розуміти його, вибірково відтворювати зміст прочитаного.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I.       Організаційний момент

II.      Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

III.    Колективна робота з текстом

Аналіз-зіставлення висловлювань

►        Прочитати уривки текстів. Визначити тему, основну думку і стиль кожного. Довести правильність свого твердження, аргументуючи прикладами з поданих текстів.

Текст 1

Береза — рід рослини родини березових. Понад 60 поліморфних ви¬дів, поширена в помірних і холодних районах Північної півкулі. У світі близько 30 дикорослих видів берези, з них в Україні — 4: береза бородавчаста; береза пухнаста, досить рідкісна береза низька, а також бере¬за дніпровська. Берези мають цінну деревину, особливо з напливами, що виникають у нижній частині стовбура берези бородавчастої. Береза — одна з основних лісотворних порід, її використовують у полезахисних лісових насадженнях. З кори виробляють дьоготь; з деревини — метиловий спирт. Бруньки, листя і сік берези використовують у меди¬цині. (З енциклопедії).

Текст 2

БЕРІЗКА

На галявині у гаю Ти стоїш нахмурена.

загрузка...

Тебе, скромна, пізнаю:

Ти — з пісень Сосюриних!

І блищить скупа роса На косичках золотом.

Краю отчого краса,

Листом, наче молотом,

Б’єш ти в помисли мої,

Серце тиснеш згадкою.

(Л. Куліш)

►        Переказати уривок тексту наукового стилю, виділивши головне в його темі. Що треба враховувати при вибірковому переказі науко¬вого тексту?

Робота з розвитку мислення і мовлення (робота в групах)

►        Прочитати план. Розкрити зміст кожного пункту, використовуючи наукові терміни.

1.         Здоров’я — найбільше багатство.

2.         Я дбаю про своє здоров’я.

3.         Загартовую тіло й характер.

4.         Займаюся спортом.

►        Скласти невелику розповідь у науковому стилі на тему «Моє здо-ров’я» відповідно до плану.

Сприймання тексту на слух і робота над його структурою

►        Прослухати текст. Визначити, що виражає заголовок: тему чи основ-ну думку. З’ясувати стилістичну належність тексту. Виділити у висловлюванні ключові слова і фрази, щоб розкрити його тему.

ЩО ОЧАМ ТРЕБА Чи можливо зберегти добрий зір до старості? Фахівці вважають, що можна. Для цього треба вчасно давати відпочинок і розслаблення очам, виконувати водні процедури, дихальні вправи та вправи для зміц¬нення очних м’язів. Але, крім цього, дуже важливо правильно харчуватись, адже саме з їжею в наш організм потрапляють вітаміни й мікроелементи, без яких неможливо мати нормальний зір.

Найважливіші для очей продукти — це дари моря (риба, морська капуста, креветка та ін.), а також помідори, петрушка, зелень гірчиці, морква.

Для підтримання нормального м’язового тонусу та для зміцнення су¬дин, тобто запобігання крововиливам в очі, потрібний вітамін С. його ба¬гато в шипшині, цитрусових, цибулі.

Енергію м’язам дає вітамін В. його ми отримуємо з пивними дріж¬джами, хлібними злаками, кукурудзою, медом, а особливо багато — з пророслою пшеницею.

Вітамін В запобігає розвиткові запалення очей і розриву дрібних судин. На нього багаті яблука, нешліфований рис, пивні дріжджі.

Якщо спостерігається підвищена втомлюваність, добре підживлю¬вати очі вітаміном В6 (хлібні злаки, яєчний жовток).

Щоб очі блищали, не мали вигляду водянистих і безкровних, їм по-трібний вітамін В12. Включивши в харчування вдосталь винограду, пе-трушки, чорносливу, абрикосів, чорної смородини, яєчних жовтків, можна наситити організм цим вітаміном.

Очам потрібні мікроелементи, особливо залізо, котрі в достатній кількості містяться в яблуках, а також калій — він є в яблуках, яблучно¬му оцті, в меді. (З журналу, 206 сл.).

►        Звернути увагу на виділені слова і словосполучення. Запам’ята¬ти їх.

►        Прослухати текст ще раз. Користуючись пам’яткою, усно переказати ту частину тексту, в якій міститься розповідь про значення вітамінів для профілактики хвороб зору.

Як працювати над вибірковим переказом тексту наукового стилю

1.         Прочитайте текст, з якого потрібно вибрати матеріал на задану тему.

2.         Визначте його тему й основну думку.

3.         Вдумайтеся в тему, пропоновану для вибіркового переказу.

4.         Виберіть із тексту лише той матеріал, який необхідний для повного розкриття пропонованої теми.

5.         Визначте основну думку переказу (вона може збігатися і не збігати¬ся з основною думкою тексту).

6.         Продумайте композицію переказу, тип мовлення (розповідь, опис, роздум) чи поєднання цих типів.

7.         Складіть план переказу.

8.         Випишіть слова-терміни.

9.         Доберіть слова та речення для зв’язку частин тексту.

IV.    Узагальнення зробленого на уроці

V.      Домашнє завдання

Дібрати два тексти наукового стилю. Скласти план до одного з них. Підготувати вибірковий переказ основної частини тексту, випустивши початок і кінець.

загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.