Мета: домогтися вивчення правил написання не з іменниками, виробити в учнів здатність застосовувати ці правила на практиці; розвивати вміння працювати з підручником, розвивати пам’ять, усне і писемне мовлення; виховувати любов до навчання, до літератури.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. [1, 2] Розподільний диктант.
Завдання: згрупувати іменники за способом їх творення. Витвір, порука, надприбуток, вказівка, святість, світлиця, вітальня, вазочка, осередок, піаніст, годинник, підпис, синь, порадник.
— З двома-трьома словами складіть речення.
3. [1, 2] Гра «Четверте зайве».
Завдання: визначити, яке зі слів у групі утворене не суфіксальним способом.
Двірник, пташка, прадід, господар.
Льотчик, горище, вихід, торбочка.
Казкар, звитяга, сміливець, пральня.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 77.
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 73.
2. Робота в зошитах.
[1] Вправа 216.
[2] Вправа 191.
3. [1, 2] Робота в парах.
Завдання: з поданих слів скласти строфу вірша; пояснити написання не з іменниками.
а) Рідна, рідне, мово, слово Мово рідна, слово рідне,
забуває, вас, хто Хто вас забуває,
у, той, не, грудях, серденько Той у грудях не серденько,
має, тільки, камінь.
б) Як любіть, Україну,
любіть, сонце води, і, трави, як, і,
вітер
в, мить, в, годину, і, радості, щасливу, (не)годи, у, любіть,
годину.
в) Вечірняя, зоре, моя Горою, над, зійди Тихенько, поговорим
з, не, тобою, в, волі
Тільки камінь має. (заперечення)
Любіть Україну,
як сонце любіть, Як трави, і води,
і вітер, В годину щасливу
і в радості мить, Любіть у годину
негоди.
(без не не вживається) Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою, Поговорим тихесенько В неволі з тобою. (синонім — рабство)
4. Творча робота.
[1] Завдання: скласти пари речень з поданими іменниками, пояснити написання не з іменниками.
Неволя — не воля; нещастя — не щастя.
[2] Вправа 193 (письмово).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
[1] Вправа 219.
[2] Вправа 192.
2. [1, 2] Гра «Хто більше?».
Завдання: пригадати прислів’я, в яких вживаються іменники з не.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 21, вправа 219 (письмово).
[2] Підручник, § 20, вправа 194 (письмово).