Мета: дати учням поняття про поділ прикметників на групи, формувати вміння правильно відмінювати прикметники; розвивати логічне мислення, орфографічну грамотність; виховувати старанність у навчанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда з класом.
— Як утворюється вищий ступінь порівняння прикметників?
— А як найвищий ступінь?
— Які звукові зміни відбуваються при творенні ступенів порівняння прикметників?
3. Творча робота.
Завдання: утворити ступені порівняння прикметників.
I варіант. Тонкий, добрий, близький, глибокий.
II варіант. Скрутний, поганий, товстий, тихий.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з підручником.
Поділ прикметників на групи.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу:
[1] С. 97—99.
[2] С. 89—90.
б) Розподільний диктант:
[1] На основі вправи 274.
[2] На основі вправи 238.
2. Проблемні запитання до учнів.
(Учні відповідають на питання, використовуючи теоретич¬ний матеріал про відмінювання прикметників: [1] § 29 [2] § 26.)
— В якому відмінку однини прикметники чоловічого і се-реднього роду твердої групи мають закінчення -им, а м’якої — -ім (-їм)? (В орудному.)
— В якому відмінку однини прикметники чоловічого і се-реднього роду мають паралельні закінчення? (У місцевому від-мінку.)
— В якому відмінку однини прикметники жіночого роду мають закінчення -ої? (В родовому відмінку.)
— А в яких відмінках прикметники жіночого роду мають закінчення -ій (-їй)? (В давальному й місцевому.)
— А яке закінчення мають прикметники жіночого роду в орудному відмінку? (-ою)
— Який знак пишеться у прикметниках м’якої групи в од¬нині після приголосних перед закінченням, що починається буквою о? (М’який знак.)
— В якому відмінку у прикметниках твердої і м’якої груп у множині пишеться закінчення -і (-ї)? (У називному.)
— Яку букву пишемо в усіх інших відмінкових закінчен¬нях прикметників твердої групи у множині? (Букву и.)
— А в закінченнях м’якої групи? (Букву і (ї).)
3. Робота біля дошки.
[1, 2] Завдання: провідміняти словосполучення, виді¬лити закінчення прикметників.
І варіант
Широкий степ, рання пора.
ІІ варіант
Синя стрічка, давній звичай.
4. Пояснення вчителя.
Особливості відмінювання прикметників на -лиций.
5. Гра «Ланцюжок».
Учні по черзі відмінюють прикметники білолиций, білоли¬це, білолиця.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Коментоване письмо
[1] Вправа 279 (письмово).
[2] Вправа 243 (письмово).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 29, вправа 278 (письмово).
[2] Підручник, § 26, вправи 244, 245 (письмово).