Мета: ознайомити учнів з основними способами творення прикметників; формувати вміння визначати способи творення прикметників та застосовувати ці способи на практиці; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати пізнавальний інтерес до мови.
Обладнання: підручник, різнорівневі завдання.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Самостійна робота (різнорівневі завдання на вибір учнів). Завдання І: провідміняти словосполучення.
I варіант дружнє ставлення.
II варіант гаряча каша.
Завдання ІІ: дописати закінчення іменників і прикмет-ників, визначити відмінок.
З власн.. досвід.., під щаслив.. зор.., пізн.. ноч..; в осінн.. пор..; незручн.. становищ..; навколишн.. середовищ..; пше- ничн.. паляниц..ю.
— З двома словосполученнями скласти речення. Завдання ІІІ: списати, розкриваючи дужки; прикметни¬ки поставити у потрібній формі роду, числа й відмінка.
Він звернув з (великий степовий) шляху і покотився по ледве (помітний) прикметах межі. З-за (густий) будяків і вся¬кого зілля незабаром висунулись баштани з (довгий) рядками (високий) соняшників. За ними зараз виступили (рівний) ряди (гостролистий) кукурудзи, потім відкрилося поле, наче заслане (картатий) хустками. На ньому зеленіло (дрібненький ка-вунячий), огудиння, блищали в (ясно-зелений) листі (жовтий) дині, зеленіли й біліли (здоровий) кавуни.
(За І. Нечуй-Левицьким)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з класом:
— Які способи словотворення вам відомі?
— Наведіть приклади.
2. Робота з підручником.
[1] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 101
[2] Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 92
3. Робота в зошитах.
[1] Вправа 284 (ІІІ) (письмово).
[2] Вправа 248 (письмово).
4. Робота біля дошки.
Завдання: до кожного прикметника дібрати те слово, від якого він утворився; визначити спосіб творення; виділити словотворчі засоби.
Довгорічний, прикордонний, сестрин, білесенький, істо-ричний, передсвятковий, беззубий, дубовий, далекозорий.
5. Робота з підручником.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу.
[1] С. 109 вправа 300 (І) (схема)
[2] С. 95 вправа 254 (І) (схема)
б) Виконання вправ.
[1] Вправа 301 (письмово).
[2] Вправа 257 (письмово).
6. Гра «Хто більше».
Завдання: за дві хвилини записати якомога більше при-кметників, утворених:
суфіксальним способом (І варіант); префіксальним способом (ІІ варіант).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Творча робота
Завдання: дібрати прикметники, які відповідають схемам
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 30, вправа 293 (письмово).
[2] Підручник, § 27, вправа 256 (письмово).