План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 51 Тема: Вживання числівників з іменниками.

загрузка...

Мета: пояснити учням вживання числівників з іменниками, сприяти виробленню в учнів уміння правильно вживати числівники з іменниками; виховувати старанність, повагу до мови.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         [1, 2] Перевірка домашнього завдання.

Зачитати складене оповідання.

2.         [1, 2] Хвилинка-веселинка.

—        Увага! На уроці мови — математика! Вам слід визначити, якими є числівники-відгадки: кількісними чи порядковими; простими, складними чи складеними.

1)         Скільки було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Троє.)

2)         У мене в двох кишенях є гроші: коли з однієї перекладу в іншу один карбованець, то буде порівну, а коли з другої перекладу в першу один карбованець, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П’ять і сім.)

3)         Летів гусак, а проти нього — зграя гусей.

—        Здорові були, сто гусей! — каже гусак.

—        Нас не сто,— кажуть гуси,— а нас стільки, що якби ще стільки, та ще півстільки, та чверть стільки, та ще один, отоді було б сто.

загрузка...

(Тридцять шість.)

4)         П’ять, п’ятнадцять,

Без двох двадцять,

Семеро, троє,

Ще й малих двоє. Скільки?

(П’ятдесят.)

ІІ.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІІІ.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ діяльності ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         [1, 2] Слово вчителя.

В українській мові при числівниках два, три, чотири іменники чоловічого роду в називному відмінку вживаються у формі Н. в. множини (три зошити, чотири пенали), а іменники жіночого і середнього роду — у формі родового відмінка однини (дві парти, три вікна). Числівники від п’яти і далі в називному відмінку вимагають від іменників родового відмінка множини (сім олівців, двісті учнів, тисяча пригод).

2.         [1] Тренувальна вправа.

Завдання: записати прислів’я і приказки, розкриваю¬чи дужки.

Сім (п’ятниця) на тиждень.

Знати як свої п’ять (пальці).

Наговорити сім (мішок) гречаної вовни.

Мудрій голові досить два (слово).

Краще з розумним два (раз) загубити, ніж із дурним один раз знайти.

Два (півень) і дві (господиня) не згодяться ні завтра, ні нині. (Нар. творч.)

[2]       Вправа 311 (С. 116).

3.         Переклад з російської.

Завдання: перекласти словосполучення українською мовою і записати.

[1]       Три недели, тридцать два килограмма, пятьдесят копе¬ек, четыре улицы, семь карандашей, двадцать пять городов, три подруги, девять тонн, сорок четыре метра, шестнадцать стульев, сто мнений, восемнадцать сел, двадцать восемь окон, десять дней.

[2]       Вправа 312 (с. 116).

4.         Слово вчителя.

Іменники, що вживаються після дробових числівників, ма¬ють форму родового відмінка однини: півтора дні, три чет¬вертих кухля, дві цілих п’ять десятих відсотка.

5.         Тренувальна вправа.

[1]       Завдання: записати словосполучення, розкриваючи дужки. Придумати з ними речення.

Три дев’ятих (поверхня), одна четверта (груша), шість сьо¬мих (площа), п’ять десятих (відсоток), півтора (літра), дві тре¬ті (автобус).

[2]       Вправи 315, 316 (с. 117) (письмово).

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        У формі якого відмінка і числа вживаються іменники чоловічого роду при числівниках два, три, чотири?

—        У формі якого відмінка і числа вживаються іменни¬ки жіночого і середнього роду при числівниках два, три, чо¬тири?

—        У якому відмінку і числі стоять іменники після дробо¬вих числівників?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Вправа 367 (письмово).

[2]       § 34, вправа 317 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.