План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 52 Тема. Відмінювання кількісних числівників (цілі числа).

загрузка...

Мета: з’ясувати особливості відмінювання кількісних числівників; сприяти виробленню уміння правильно відмінювати числівники; виховувати в учнів уважність, старанність.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І.       Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.

ІІ.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІІІ.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ діяльності ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Числівники виділяються серед інших частин мови особливостями походження та формування, тому в системі їх відмі-нювання є кілька типів.

В і д м і н ю в ання т а напис а н н я кільк і с н и х числівників

Числівник один в однині має форми всіх трьох родів: чо-ловічого, жіночого, середнього. Крім того, він має дві форми числа: однину (один, одна, одно) і множину (одні). Числівник один змінюється за відмінками й узгоджується з іменником, як і прикметник, у роді, числі й відмінку.

загрузка...

2.         Робота з таблицею.

Завдання: розглянути за підручником таблицю відмінювання числівника один і дати відповіді на запитання.

[1]       § 43, с. 136.

[2]       § 36, с. 123.

3.         Бесіда з класом.

—        Як відмінюється числівник один?

—        Які форми відмінків є спільними для чоловічого і серед-нього роду?

—        У чому особливість форми знахідного відмінка, від чого вона залежить?

—        Скільки форм має числівник одна в родовому й орудно¬му відмінках однини?

4.         Практична робота.

[1]       Вправа 377 (письмово).

[2]       Вправа 331 (письмово).

5.         Робота з таблицею.

[1]       Вправа 392 (усно).

[2]       Вправа 332 (усно).

На відміну від російської мови, у числівнику чотири в орудному відмінку немає м’якого знака — чотирма.

6.         [1, 2] Тренувальна вправа.

Письмово провідмінювати словосполучення.

Дві учениці, три дні, чотири роки.

7.         Робота з таблицею.

[1]       Вправа 400 (усно).

[2]       Вправа 334 (усно).

Числівники від 5 до 20 і числівник 30 при відмінюванні мають паралельні форми.

8.         [1, 2] Практична робота.

З          а в д а н н я І: переписати словосполучення, замінюючи цифри відповідними числівниками.

(6) хлоп’ят, (7) дівчаткам, у (8) автомобілях, (9) книгами, протягом (10) днів, (16) учнями, (18) однокласникам, (30) зо-шитами.

Завдання ІІ: переписати загадки, ставлячи числівники в потрібній формі. Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.

Під (один) ковпаком сімсот козаків. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві), а ввечері на (три)? Загородив дід хлівець для (п’ять) овець. Що за птах, що на (вісім) ногах?

Сиділа старуха в (дев’ять) кожухах, хто побаче, той запла¬че. Летів птах на (дванадцять) ногах та одне яйце зніс. (Нар. творч.)

Відгадки: мак, людина, рукавиця, павук, цибуля, рік.

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Самостійна робота

Завдання: провідмінювати числівники.

Вісім, дванадцять, шість, сімнадцять.

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 43, вправи 398, 403 (письмово).

[2]       Підручник, § 36, вправи 333, 337 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.