Мета: з’ясувати особливості відмінювання кількісних числівників; сприяти виробленню уміння правильно відмінювати числівники; виховувати в учнів уважність, старанність.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ діяльності ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Числівники виділяються серед інших частин мови особливостями походження та формування, тому в системі їх відмі-нювання є кілька типів.
В і д м і н ю в ання т а напис а н н я кільк і с н и х числівників
Числівник один в однині має форми всіх трьох родів: чо-ловічого, жіночого, середнього. Крім того, він має дві форми числа: однину (один, одна, одно) і множину (одні). Числівник один змінюється за відмінками й узгоджується з іменником, як і прикметник, у роді, числі й відмінку.
2. Робота з таблицею.
Завдання: розглянути за підручником таблицю відмінювання числівника один і дати відповіді на запитання.
[1] § 43, с. 136.
[2] § 36, с. 123.
3. Бесіда з класом.
— Як відмінюється числівник один?
— Які форми відмінків є спільними для чоловічого і серед-нього роду?
— У чому особливість форми знахідного відмінка, від чого вона залежить?
— Скільки форм має числівник одна в родовому й орудно¬му відмінках однини?
4. Практична робота.
[1] Вправа 377 (письмово).
[2] Вправа 331 (письмово).
5. Робота з таблицею.
[1] Вправа 392 (усно).
[2] Вправа 332 (усно).
На відміну від російської мови, у числівнику чотири в орудному відмінку немає м’якого знака — чотирма.
6. [1, 2] Тренувальна вправа.
Письмово провідмінювати словосполучення.
Дві учениці, три дні, чотири роки.
7. Робота з таблицею.
[1] Вправа 400 (усно).
[2] Вправа 334 (усно).
Числівники від 5 до 20 і числівник 30 при відмінюванні мають паралельні форми.
8. [1, 2] Практична робота.
З а в д а н н я І: переписати словосполучення, замінюючи цифри відповідними числівниками.
(6) хлоп’ят, (7) дівчаткам, у (8) автомобілях, (9) книгами, протягом (10) днів, (16) учнями, (18) однокласникам, (30) зо-шитами.
Завдання ІІ: переписати загадки, ставлячи числівники в потрібній формі. Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.
Під (один) ковпаком сімсот козаків. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві), а ввечері на (три)? Загородив дід хлівець для (п’ять) овець. Що за птах, що на (вісім) ногах?
Сиділа старуха в (дев’ять) кожухах, хто побаче, той запла¬че. Летів птах на (дванадцять) ногах та одне яйце зніс. (Нар. творч.)
Відгадки: мак, людина, рукавиця, павук, цибуля, рік.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійна робота
Завдання: провідмінювати числівники.
Вісім, дванадцять, шість, сімнадцять.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 43, вправи 398, 403 (письмово).
[2] Підручник, § 36, вправи 333, 337 (письмово).