Мета: поглибити знання учнів про порядкові числівники, з’ясувати особливості їх відмінювання та написання; сприяти вдосконаленню вмінь та навичок учнів щодо відмінювання порядкових числівників; виховувати в учнів любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Запитання до учнів.
— Які числівники називаються кількісними, а які порядковими?
2. Робота біля дошки.
Завдання: утворити від поданих кількісних числівників порядкові і записати.
Сім —
дванадцять —
тридцять один —
двісті сорок п’ять —
3. [1, 2] Самостійна робота.
Завдання: провідмінювати прикметники березовий,
літній і порядкові числівники третій, двадцять п’ятий.
4. [1, 2] Запитання до учнів.
— Як утворюються порядкові числівники?
— Як відмінюються порядкові числівники?
Порядкові числівники утворюються від кількісних, при відмінюванні мають такі ж закінчення, як і прикметники твердої групи (крім числівника третій, який має таке закінчення, як прикметники м’якої групи). У складених числів¬никах відмінюється тільки остання частина.
Порядкові числівники, як і прикметники, змінюються за родами, відмінками й числами.
5. Робота з підручником.
[1] Вправа 455 (письмово).
[2] Вправа 322 (письмово).
6. Слово вчителя.
Порядкові числівники, що закінчуються на -сотий, -тисячний, -мільйонний, -мільярдний, пишуться разом: двохсотий, чотиритисячний, десятимільйонний, п’ятимільярдний.
7. [1, 2] Тренувальна вправа.
Завдання: записати речення, вказати числівники, пояс-нити їх написання.
Двотисячний рік — знаменна віха в історії християнства. (3 газети) Шлях через Дніпрові пороги вимірювався шістьма тисячами кроків. Після шеститисячного кроку перед човнами відкривалося чистоводдя, серед якого вигрівався на сонці ост¬рів Хортиця. (3 календаря) 1792 року тринадцятитисячне ко¬зацьке військо з Нової Січі було переселене урядом на Кубань. (3 підручника)
8. Розподільний диктант.
Завдання: записати в дві колонки порядкові числівники та складні прикметники.
Дев’яносторічний, дев’яностий, дев’яносто п’ятий, дев’яностоденний, чотиридобовий, чотириста тридцять сьомий, чотиритисячний, чотирьохмільйонний.
9. Слово вчителя.
У назвах свят при зміні числа словом іменник слід писати з малої букви, а числівник з великої: 8 Березня — Восьме березня.
10. [1, 2] Тренувальна вправа.
Завдання: скласти й записати речення, що містить назви свят.
(1 Травня, 9 Травня, 24 Серпня.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Робота біля дошки.
Завдання: утворити від поданих кількісних числівників порядкові. Скласти з ними словосполучення.
Вісім, шістнадцять, тридцять один, дев’яносто, сорок шість мільйонів, п’ять мільярдів.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 49, вправа 459 (письмово).
[2] Підручник, § 35, вправа 323 (письмово).