План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 63 Тема. Займенник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням.

Мета: повторити з учнями й поглибити їх знання про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник в реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд за значенням; виховувати наполегливість у навчанні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

І.       ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

ІІІ.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Колективна робота.

Завдання: прочитати написаний на дошці текст, виписати з нього виділені слова, дати відповідь на запитання. Прилетіли солов’ї,

Звеселили всі гаї.

Ой веселі солов’ї,

Розкажіть про ті краї,

Де зимою ви літали?

Що ви їли? Де ви спали?

А чи мають ті краї Отакі, як в нас, гаї?

(Г. Чубач)

—        На що вказують виписані слова?

—        На які питання відповідають?

—        До якої частини мови ви б їх віднесли?

—        Що вам відомо про займенник як частину мови?

2.         Слово вчителя.

Займенник — самостійна частина мови, що вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.

Займенники, що вказують на особу, предмет і кількість, змінюються тільки за відмінками. Займенники, що вказують на ознаку, змінюються за числами, родами (в однині) і відмінками.

Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство?

(О. Довженко)

3.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 468 (ІІ частина) (письмово; визначити синтаксичну роль займенників).

[2]       Вправа 369 (письмово).

4.         Робота з таблицею «Розряди займенників за значенням».

[1]       С. 162.

[2]       С. 137—138.

5.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 471 (письмово).

[2]       Вправа 371 (письмово).

6.         [1, 2] Тренувальна вправа.

З а в д а н н я: переписати текст, поставити займенники у потрібній формі, вказати їх розряд за значенням, визначити синтаксичну роль.

Останнім часом гине (наш) рослинне і тваринне багатство. Невже (ми) байдуже до (це)? Невже (ми) сором не їсть, не пече (ніхто з ми) обурення?

Без сумніву, (ти) легше дихається серед зелені, ніж на похмурому пустирі. А чи кожен з (ми) посадив за життя деревце чи квіточку?

(З журналу)

7.         [1, 2] Творча робота.

Завдання: скласти й записати чотири речення, у яких займенник виступав би в ролі підмета, додатка, означення. По можливості, об’єднати речення в текст.

IV.    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        Яка частина мови називається займенником?

—        Яку синтаксичну роль виконують займенники у реченні?

—        Назвіть розряди займенників за значенням.

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 51, вправа 476.

[2]       Підручник, § 38, вправа 373.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.