Мета: повторити з учнями й поглибити їх знання про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки; з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник в реченні, які існують розряди займенників за значенням; удосконалювати вміння учнів знаходити займенники в тексті, визначати їх розряд за значенням; виховувати наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективна робота.
Завдання: прочитати написаний на дошці текст, виписати з нього виділені слова, дати відповідь на запитання. Прилетіли солов’ї,
Звеселили всі гаї.
Ой веселі солов’ї,
Розкажіть про ті краї,
Де зимою ви літали?
Що ви їли? Де ви спали?
А чи мають ті краї Отакі, як в нас, гаї?
(Г. Чубач)
— На що вказують виписані слова?
— На які питання відповідають?
— До якої частини мови ви б їх віднесли?
— Що вам відомо про займенник як частину мови?
2. Слово вчителя.
Займенник — самостійна частина мови, що вказує на особу, предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.
Займенники, що вказують на особу, предмет і кількість, змінюються тільки за відмінками. Займенники, що вказують на ознаку, змінюються за числами, родами (в однині) і відмінками.
Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство?
(О. Довженко)
3. Робота з підручником.
[1] Вправа 468 (ІІ частина) (письмово; визначити синтаксичну роль займенників).
[2] Вправа 369 (письмово).
4. Робота з таблицею «Розряди займенників за значенням».
[1] С. 162.
[2] С. 137—138.
5. Робота з підручником.
[1] Вправа 471 (письмово).
[2] Вправа 371 (письмово).
6. [1, 2] Тренувальна вправа.
З а в д а н н я: переписати текст, поставити займенники у потрібній формі, вказати їх розряд за значенням, визначити синтаксичну роль.
Останнім часом гине (наш) рослинне і тваринне багатство. Невже (ми) байдуже до (це)? Невже (ми) сором не їсть, не пече (ніхто з ми) обурення?
Без сумніву, (ти) легше дихається серед зелені, ніж на похмурому пустирі. А чи кожен з (ми) посадив за життя деревце чи квіточку?
(З журналу)
7. [1, 2] Творча робота.
Завдання: скласти й записати чотири речення, у яких займенник виступав би в ролі підмета, додатка, означення. По можливості, об’єднати речення в текст.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Яка частина мови називається займенником?
— Яку синтаксичну роль виконують займенники у реченні?
— Назвіть розряди займенників за значенням.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 51, вправа 476.
[2] Підручник, § 38, вправа 373.