Мета: повторити з учнями матеріал і поглибити знання про неозначені й заперечні займенники, домогтися засвоєння правил написання неозначених та заперечних займенників, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці; розвивати пам’ять, мислення; виховувати старанність та наполегливість у навчанні, любов до Батьківщини.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Запитання до учнів.
— Що називається займенником?
— Як утворюються неозначені та заперечні займенники?
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. [1, 2] Робота з таблицею.
Разом | Через дефіс | Окремо |
абихто, дещо, хтось, якийсь, нічий, ніщо | хто-небудь,
будь-що, казна-який, |
аби з ким, де в кого, будь з чим, казна в кого, хтозна до чого, ні про що, ні в чому |
хтозна-чий |
Висновок: неозначені займенники з аби-, де- і -сь пишуться разом, а з будь-, казна-, хтозна і -небудь — через дефіс. Заперечні займенники з ні- пишуться разом. Якщо між складовими частинами неозначених і заперечних займенників стоїть прийменник, то вони пишуться окремо.
2. [1, 2] Практична робота.
Завдання: записати речення, знайти займенники, пояснити їх правопис.
Знай, що в житті є деякі речі, які ні з чим не можна порівняти й зіставити. Це рідний край, наша Вітчизна. Без будь-кого з нас Батьківщина може обійтися, але будь-хто без Батьківщини — ніщо. (За В. Сухомлинським)
Коли не зможу я нічим рідній вітчизні прислужитися, намагатимусь ніколи ні в чому не нашкодити. (Г. Сковорода)
3. [1, 2] Розподільний диктант.
З а в д а н н я: записати займенники в три колонки: разом, через дефіс, окремо.
Нічий, будь-хто, якомусь, ні в що, казна-хто, ні до кого, ніскільки, який-небудь, декого, абиякий, будь з ким, хтозна до чого, де в чому, чий-небудь.
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 508 (письмово).
[2] Вправа 398 (письмово).
5. Слово вчителя.
Займенники нікого — нікого, нічого — нічого, нікому — нікому, нічому—нічому розрізняються за значенням:
а) нікого, нічого, нікому, нічому — означають відсутність будь-кого чи будь-чого;
б) нікого, нічого, нікому, нічому — небажання чи неможливість вчинити щось відносно будь-кого чи будь-чого.
6. [1, 2] Творча робота.
Скласти й записати речення із займенниками нічого — нічого, нікому—нікому.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запитання до учнів.
— Коли неозначені займенники пишуться разом, через де¬фіс, окремо?
— В яких випадках заперечні займенники пишуться окре¬мо?
2. Словниковий диктант.
Ніхто, ні до кого, нічий, ні в чому, ніякий, будь-хто, що- небудь, казна з ким, абиякий, чийсь, хтозна в чому, казна- скільки, аби в кого, де з чим, який-небудь, ніскільки.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 55, вправа 510 (письмово).
[2] Підручник, § 41, вправа 399 (письмово).