План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 73 Тема. Види дієслів.

загрузка...

Мета: ознайомити учнів з поняттям категорії виду як однієї з найхарактерніших особливостей дієслова, навчити визначати вид дієслів; розвивати пам’ять, мислення; виховувати старанність у навчанні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I.       ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Дієслова бувають доконаного і недоконаного виду.

Дієслова доконаного виду означають завершену дію і відповідають на питання що зробити? (прочитати, сказати, відбігти).

Дієслова недоконаного виду означають незавершену дію І відповідають на питання що робити? (читати, думати, співати).

загрузка...

2.         Практична робота.

Завдання: записати речення, визначити вид дієслів. Високо в небі пливло сонце, досушувало хліба. Ніжне голубе марево тремтить, переливається хмарами, і здається, що десь далеко-далеко грає велика ріка. На південь мчали легенькі попелясті хмарки, інколи закриваючи сонце. На жита впали тіні, злетів вітрець і приніс прохолоду.

(О. Десняк)

3.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 565 (письмово).

[2]       Вправа 438 (письмово).

4.         Слово вчителя.

Види дієслів творяться префіксальним (думати — придумати) і суфіксальним (стрибати — стрибнути) способами, за допомогою чергування голосних і приголосних звуків у коренях (застерегти — застерігати, пискнути — пищати) або зміни наголосу (скликати — скликати). Деякі дієслова утворюють видові пари від інших основ (ловити — піймати).

5.         Практична робота.

Завдання: до поданих дієслів дібрати видові пари.

Якими суфіксами та префіксами відрізняються дієслова в кож¬ній із пар?

Кликати, летіти, подружитися, зробити, казати, сунути, вливати, дякувати.

6.         Робота з підручником.

[1]       Вправи 566, 567 (письмово).

[2]       Вправи 442, 444 (письмово).

7.         Від поданих слів утворити дієслова іншого виду. Пояснити чергування в коренях слів.

Запирати, перешкодити, зачепити, спиратися, загородити, пригостити, насолодитися.

8.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 581 (письмово).

[2]       Вправа 440 (письмово).

IV.    ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        На яке питання відповідають дієслова доконаного виду, що вони означають?

—        На яке питання відповідають дієслова недоконаного виду, що вони означають?

—        Як творяться види дієслів?

V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 64, вправа 571 (письмово).

[2]       Підручник, § 45, вправа 445 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.