Мета: ознайомити учнів з поняттям категорії виду як однієї з найхарактерніших особливостей дієслова, навчити визначати вид дієслів; розвивати пам’ять, мислення; виховувати старанність у навчанні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Дієслова бувають доконаного і недоконаного виду.
Дієслова доконаного виду означають завершену дію і відповідають на питання що зробити? (прочитати, сказати, відбігти).
Дієслова недоконаного виду означають незавершену дію І відповідають на питання що робити? (читати, думати, співати).
2. Практична робота.
Завдання: записати речення, визначити вид дієслів. Високо в небі пливло сонце, досушувало хліба. Ніжне голубе марево тремтить, переливається хмарами, і здається, що десь далеко-далеко грає велика ріка. На південь мчали легенькі попелясті хмарки, інколи закриваючи сонце. На жита впали тіні, злетів вітрець і приніс прохолоду.
(О. Десняк)
3. Робота з підручником.
[1] Вправа 565 (письмово).
[2] Вправа 438 (письмово).
4. Слово вчителя.
Види дієслів творяться префіксальним (думати — придумати) і суфіксальним (стрибати — стрибнути) способами, за допомогою чергування голосних і приголосних звуків у коренях (застерегти — застерігати, пискнути — пищати) або зміни наголосу (скликати — скликати). Деякі дієслова утворюють видові пари від інших основ (ловити — піймати).
5. Практична робота.
Завдання: до поданих дієслів дібрати видові пари.
Якими суфіксами та префіксами відрізняються дієслова в кож¬ній із пар?
Кликати, летіти, подружитися, зробити, казати, сунути, вливати, дякувати.
6. Робота з підручником.
[1] Вправи 566, 567 (письмово).
[2] Вправи 442, 444 (письмово).
7. Від поданих слів утворити дієслова іншого виду. Пояснити чергування в коренях слів.
Запирати, перешкодити, зачепити, спиратися, загородити, пригостити, насолодитися.
8. Робота з підручником.
[1] Вправа 581 (письмово).
[2] Вправа 440 (письмово).
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— На яке питання відповідають дієслова доконаного виду, що вони означають?
— На яке питання відповідають дієслова недоконаного виду, що вони означають?
— Як творяться види дієслів?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 64, вправа 571 (письмово).
[2] Підручник, § 45, вправа 445 (письмово).