План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 75 Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Твір-оповідання за поданим сюжетом (усно).

загрузка...

Мета: повторити відомості про типи мовлення, сприяти виробленню в учнів навичок складання твору на задану тему; розвивати мислення, пам’ять; виховувати любов до прекрасного.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

          Хід уроку         

I.       ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

II.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Оповідання — це невеликий за розміром розповідний художній твір здебільшого про одну чи декілька подій із життя людини.

2.         Робота з підручником.

Завдання: прочитати, довести, що поданий текст є оповіданням. Визначити тему та головну думку оповідання, тип і стиль мовлення.

[1]       Вправа 592 (усно).

[2]       Вправа 391 (усно).

3.         Слово вчителя.

загрузка...

Сюжет — це подія чи кілька пов’язаних між собою подій, завдяки розвитку яких розкривається зміст твору. Елементи сюжету: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.

4.         Робота з таблицею.

Визначення елементів сюжету

Експозиція Попереднє знайомство з героями, з часом і місцем подій.
Зав’язка Початок розвитку зображених у творі подій.
Розвиток дії Події, в яких виявляються характери героїв.
Кульмінація Найбільше загострення в розвитку подій.
Розв’язка Подія, під час якої суперечка закінчуєть­ся. Стає зрозуміло, хто вийшов переможцем, а хто зазнав поразки.

5.         Робота з текстом.

Завдання: визначити елементи сюжету.

[1]       Вправа 592.

[2]       Вправа 391.

6.         Слово вчителя.

Навіть тоді, коли в основу оповідання покладено дійсну подію, автор не може обійтися без вимислу. Вимисел — це здатність автора за допомогою уяви дописати те, чого не було, але могло б бути. Без художнього вимислу справжнє мистецтво було б неможливе. Пам’ятайте, що оповідання буде тим цікавіше, чим напруженішою буде кульмінація.

7.         Складання усного твору.

Завдання: усно скласти твір на один з поданих сюжетів:

а)         Діти вирушили в туристичний похід. Ввечері поставили намети, приготували вечерю і сіли відпочивати біля вогнища на березі річки. Раптом почули крик — хтось кликав на допомогу.

б)         Старша сестра з молодшим братиком вирушили погуляти в парк, але на автобусній зупинці у натовпі людей братик загубився.

в)         31 грудня Миколка з сім’єю зустрів Новий рік, а через півгодини йому захотілося вже спати. Уві сні до нього прилетів Карлсон…

IV.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1, 2] Дописати твір на один з поданих у завданні сюжетів.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.