План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 79 Тема. Теперішній час.

загрузка...

Мета: з’ясувати й поглибити знання учнів про теперішній час дієслів, з’ясувати правопис буквосполучень -ться, -шся, відмінювання дієслів у теперішньому часі; сприяти виробленню вміння застосовувати вивчені правила на практиці; виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         Фронтальне опитування.

—        Скільки є часових форм дієслова в українській мові? Які вони?

—        Яку дію виражають дієслова в минулому часі?

—        Як утворюються дієслова минулого часу?

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Слово вчителя.

Дієслова теперішнього часу означають дію, що відбувається в момент розповіді про неї: Весна у вікна заглядає, хмарки у синяві пливуть. (В. Сосюра)

Теперішній час мають лише дієслова недоконаного виду.

2.         Робота з таблицею.

Зміна дієслів теперішнього часу

Особа

Число

Однина

Множина

загрузка...
1-ша пишу, бачу пиЩемО\, баЧцмо\
2-га пиЩеш\, баЧцш\ пиЩетЄ\, бачите
3-тя пиШе, баЦить\ пиШуть, баЦать\

Висновок: дієслова теперішнього часу змінюються за особами й числами. Закінчення дієслів, що змінюються за особами й числами, називаються особовими закінченнями.

3.         Колективна робота.

Завдання: прочитати ланцюжки слів; простежити, як утворюються дієслова теперішнього часу.

Везти — вез-у, вез-еш, вез-е, вез-емо, вез-ете, вез-уть.

Думати — дума-ю, дума-єш, дума-є, дума-ємо, дума-єте, дума-ють.

Висновок: дієслова теперішнього часу утворюються від основи інфінітива дієслів недоконаного виду додаванням осо¬бових закінчень.

4.         Тренувальна вправа.

Завдання: прочитати текст, знайти дієслова минулого часу, замінити їх теперішнім, записати.

Відцвіли сади і весняні першоквіти. Затихли солов’їні трелі в садках і перелісках. Та не змарніла краса природи з відхо¬дом весни.

Буйною зеленню закучерявились ліси, гаї і парки. Нали-ваються соком яблука і груші, в лісах уже загорілися рум’ян¬цем принадні плоди суниць, з’явилися перші боровики і ли¬сички.

(3 газети)

5.         Робота біля дошки.

Завдання: від поданих дієслів утворити і записати форми теперішнього часу 2-ї і 3-ї особи однини, позначити закінчення. Перекласти утворені дієслова російською мовою, порівняти їх написання в обох мовах.

Зустрічатися, з’являтися, сміятися, дивитися, летіти, творити.

Висновок: в українській мові в дієсловах, що закінчуються на -ш, -шся м’який знак, на відміну від російської мови, не пишеться, а в дієсловах, що закінчуються на -ть, -ться — пишеться.

6.         Диктант-переклад.

Завдання: перекласти й записати слова українською мо-вою.

Помнишь, стоишь, видишь, гуляешь, стоит, дрожит, купа-ешься, собираешься, учишься, трудятся, чувствуется, стара¬ются, отличаются, обращаются, пользуются, умещаются.

7.         Опрацювання теоретичного матеріалу.

[1]       Вправа 604 (усно).

[2]       Вправа 483 (усно).

8.         Робота з підручником.

[1]       Вправи 606, 607 (письмово).

[2]       Вправи 484, 485 (письмово).

9.         Самостійна робота.

Завдання: записати речення, визначити число й особу дієслів теперішнього часу, пояснити вивчені орфограми.

Стоїш посеред городу, задумався. А коли підносиш ногу, щоб вийти з городу, то пильно дивишся вниз, щоб не наступити на живу рослину. Поволі ступаєш по стежці, а тобі здається, що всі вони за тобою дивляться, підглядають: і соняшники, й гарбузи. Боїшся необережно зачепити їх, боїшся тих поглядів, бо не розумієш. (Є. Гуцало)

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        Що означають дієслова теперішнього часу?

—        Як вони утворюються?

—        Як змінюються?

—        Як пишуться дієслова, що закінчуються на -ш, -шся?

—        Як пишуться дієслова, що закінчуються на -ть, -ться?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 67, вправа 608 (письмово).

[2]       Підручник, § 48, 50, вправа 465 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.