Мета: домогтися закріплення знань учнів про поділ дієслів на дієвідміни, вдосконалювати вміння застосовувати вивчені правила на практиці; виховувати старанність і наполегливість у навчанні.
Обладнання: підручник, картки.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Запитання до учнів.
— Скільки є в українській мові дієвідмін?
— Розкажіть, як поділяються дієслова на дієвідміни?
— Які голосні пишуться в особових закінченнях дієслів I дієвідміни?
— Які голосні пишуться в особових закінченнях дієслів II дієвідміни?
3. Робота з картками.
Картка № 1
Записати речення, вставити пропущені букви, визначити час, особу, число і дієвідміну дієслів.
Ти геній і г..рой, ти ріки пов..рта..ш і зсува..ш гори, але дозволь мені почути, як ти з матір..ю говори..ш.
(Д. Чередниченко)
Картка № 2
Подані дієслова поставити у формі 1-ї і 2-ї особи множини теперішнього або майбутнього часу, визначити дієвідміну. Навчити, жовтіти, нищити, плести, поважати, дружити.
Картка № 3
Скласти й записати чотири речення з дієсловами І і ІІ дієвідмін. По можливості об’єднати їх у текст. Визначити особу і дієвідміну дієслів.
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 633 (письмово).
[2] Вправа 472 (письмово).
5. Практична робота.
Завдання: до поданих дієслів дібрати антоніми, визначити їх дієвідміну. З двома парами дієслів скласти й записати речення. По можливості, об’єднати їх у зв’язний текст.
Згадуєш, будуєш, знаходиш, блищиш, журишся, ненавидиш, пам’ятаєш, хвалиш, трудишся, смієшся.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ учнями НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Дієслова дати, їсти та з основою на -вісти (відповісти) не належать до жодної з дієвідмін і змінюються інакше.
2. Робота з підручником.
[1] Вправа 635 (усно).
[2] Вправа 477 (усно).
3. Робота біля дошки.
Завдання: поставити у форми різних осіб і чисел дієслова доповісти, записати.
4. Диктант-переклад.
Завдання: визначити дієвідміну дієслів.
Весна пришла
Пришла весна. Быстро тает снег, и на полях все больше по¬является черных проталин. Прилетают грачи и устраиваются в своих гнездах. Сады и рощи наполняются громким пением зя¬бликов. Пробуждается береза. Почки ее разбухают, расправля¬ются и вскрываются. Из них появляются маленькие листочки.
(Із журналу)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 69, вправа 636 (письмово).
[2] Підручник, § 49, вправа 478 (письмово).