План-конспект уроку (розробка уроків)

УРОК № 87 Тема. Умовний спосіб дієслів.

загрузка...

Мета:  пояснити, як твориться умовний спосіб дієслів, навчати складати висловлювання з дієсловами умовного способу, знаходити ці дієслова в тексті; розвивати мислення, творчі здібності учнів; виховувати старанність у навчанні. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

          ХІД УРОКУ     

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.         Перевірка домашнього завдання.

2.         Фронтальне опитування.

—        Які є способи дієслів в українській мові?

—        Що означають дієслова кожного зі способів?

—        В якому часі вживаються дієслова дійсного способу?

II.      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

IV.    СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.         Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, знайти дієслова, пояснити, що вони означають.

Здається, що листок би цілувала, в дзвіночку ночувала б, як бджола. (Л. Костенко.)

загрузка...

2.         Слово вчителя.

Дієслова умовного способу означають дію, яка могла б відбутися за певних умов, бажану дію або неможливу. Утворюються вони від дієслів минулого часу за допомогою частки би (б), яка може стояти при дієслові, а також може бути віддалена від нього: Без сонця б люди не жили. Після приголосних уживається частка би, а після голосних — б.

Дієслова умовного способу змінюються за числами, а в однині — за родами; часу не виражають.

3.         Робота з підручником.

[1]       Вправа 648 (письмово).

[2]       Вправа 497 (письмово).

4.         Тренувальна вправа.

[1]       Завдання: дописати речення, уводячи в кожне з них дієслово умовного способу.

Якби ми послухали вчителя, то … .

Якби я не поспішав, то … .

Якби я був директором школи, то … .

Без теплого одягу … .

[2]       Вправа 649 (письмово).

5.         Вибірковий диктант.

Завдання: виписати дієслова умовного способу.

Чому мені, Боже, ти крилля не дав? Я б землю покинув і в небо злітав. (М. Петренко) Якби мої думи німії та піснею стали без слова, тоді б вони більше сказали, ніж вся оця до¬вга розмова. (Леся Українка) А от без пісні, що співала мати, я навіть дня прожити б не зміг. (В. Вихрущ) Хотілось би мені не біль і не тривоги, а радість і любов в широкий світ нести. (Г. Кривда) І риба співала б, коли б голос мала. (Нар. творч.)

6.         Практична робота.

[2]       Завдання: замінити неозначену форму дієсловом умовного способу й записати, розставляючи пропущені розділові знаки.

1.         Якби я не забула відеокасету ми з подругою (подивитися) цікавий фільм. 2. (Бути) в нас автомобіль я (вчитися) його водити. 3. Тебе я (слухати) довіку куме мій. (Л. Глібов)

[2]       Вправа 651 (письмово).

7.         Творча робота.

Завдання: скласти й записати 4—5 речень на тему «Якби я став (стала) президентом», вживаючи дієслова умовного способу. По можливості, речення об’єднати у зв’язний текст.

V.      ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів.

—        Що означають дієслова умовного способу?

—        Як утворюються дієслова умовного способу?

—        Як вони змінюються?

VI.    ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

[1]       Підручник, § 71, вправа 650 (письмово).

[2]       Підручник, § 52, вправа 498 (письмово).

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.