Мета: пояснити, як утворюється наказовий спосіб дієслів, які є форми дієслів наказового способу; домогтися засвоєння учнями правил написання букви ь у дієсловах наказового способу, навчити застосовувати вивчені правила на практиці; розвивати мовлення, мислення; прищеплювати любов до народної творчості.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота біля дошки.
Завдання: записати речення, підкреслити дієслова, пояснити, що вони означають.
Збери всередині себе свої думки і в собі самому шукай справжніх благ. (Г. Сковорода)
2. Слово вчителя.
Дієслова наказового способу виражають наказ, прохання, пораду, спонукання до дії. Змінюються за особами й числами.
3. Робота з таблицею.
Творення дієслів наказового способу
Особа |
Однина |
Множина |
1-ша | пиЩімо!. заспіваймо. одягнЯось | |
2-га | пиши, заспівайП, одягнись | пишіть, заспівайте, одягнітесь |
3-тя | хай (нехай) пиЩе|, хай (нехай) заспіває, хай (нехай) одягається | хай (нехай) пишуть], хай (нехай) заспівають, хай
(нехай) одяга|ють|ся |
Висновок: дієслова наказового способу творяться від дієслів теперішнього чи простої форми майбутнього часу дійсного способу. В 1-й особі множини мають закінчення -мо, -імо;
в 2-й особі однини -и, [0]; в другій особі множини те, -іте,
-іть. Наказова форма 3-ї особи утворюється додаванням спону-кальної частки хай (нехай) до дієслова теперішнього або май-бутнього простого часу в 3-й особі однини і множини.
Від дієслів могти, хотіти, бачити наказовий спосіб не утворюється.
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 657 (письмово).
[2] Вправа 501 (письмово).
5. Слово вчителя.
У дієсловах наказового способу в кінці слова й перед на-ступним приголосним після букв д, т, з, с, ц, л, н пишеться ь: встань, дозвольте, політь, покличте.
6. Робота з підручником.
[1] Вправа 659 (усно).
[2] Вправа 500 (усно).
7. Тренувальна вправа.
Завдання: записати речення, виділити закінчення в діє-словах наказового способу, визначити особу, число дієслів, по-яснити написання ь.
Не будь тією людиною, що догори щетиною. Більше вір своїм очам, ніж чужим речам. Не тратьте, куме, сили, спус¬кайтеся на дно. З добром дружись, а лихого стережись. Сім раз одмір, а раз одріж. Дивіться на нього сьогодні, а то завтра не дотовпитесь. (Нар. творч.) Хай мова викликає подив і зачару¬вання. (І. Вихованець)
8. Творча робота.
Завдання: скласти й записати 4—5 речень на тему «Люби й оберігай природу», вживаючи дієслова наказового способу. По можливості, речення об’єднати у зв’язний текст.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів.
— Скільки форм мають дієслова наказового способу?
— Як вони утворюються?
— Коли в дієсловах наказового способу пишеться ь?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 72, вправа 661 (письмово).
[2] Підручник, § 52, вправа 502 (І) (письмово).