Мета: ознайомити учнів з поняттям «безособові дієслова», навчити знаходити їх у тексті, визначати їх синтаксичну роль; розвивати пам’ять, мислення; прищеплювати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Колективна робота.
Завдання: прочитати чотиривірш, знайти дієслова, визначити їх спосіб, особу, число, пояснити вивчені орфограми; записати віршовані рядки по пам’яті.
Мій серпню чорнобровий, все віддай,
Не приховай, не прихитруй нічого.
І лиш клечальну пісню збережи На день обжинку й чесного змолоту.
(А. Малишко)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективна робота.
Завдання: прочитати записані на дошці речення, вказати дієслова, що означають дію без відношення до будь-якої особи. Які з них означають явища природи, а які — фізичний або психічний стан людини?
А вже світає. Сумно, сумно, сумно благословляється на світ. (Л. Костенко) Ой не спиться, не лежиться, і сон мене не бере. (Нар. творч.)
Висновок: у реченнях не вказується на діючу особу (підмет). Дієслова, що означають дію або стан, які відбуваються самі по собі, без діючої особи, називаються безособовими.
2. Робота з таблицею.
Безособові дієслова
Форми безособових дієслів | Приклад | Значення
безособових дієслів |
Приклад |
неозначена | темніти | явища
природи |
темніє |
3-я особа однини: теперішній час майбутній час | темніє
темнітиме |
переживання |
хвилюється |
середній рід однини: минулий час умовний спосіб | темніло темніло б | фізичний стан людини |
лихоманить |
3. Слово вчителя.
Безособові дієслова не змінюються за особами, числами і родами. В реченнях вони виступають присудком. У таких реченнях немає і не може бути підмета (вони називаються безособовими).
4. Робота з підручником.
[1] Вправа 675 (письмово).
[2] Вправа 509 (письмово).
5. Творча робота.
Завдання: від поданих слів утворити безособові дієсло¬ва, з трьома із них скласти й записати речення, по можливості об’єднавши їх у зв’язний текст.
Живе, діє, дихає, спить, чує, вечоріти.
6. Робота біля дошки.
Завдання: перебудувати кожне з речень так, щоб у ньому було безособове дієслово. Визначити синтаксичну роль безособових дієслів.
У лісі пахне глиця. Вітер розвіяв листя. Туман покрив поле. Рясний весняний дощ покропив землю. Вода залила луки. Друзі не хотіли розлучатися. Василько не міг заснути.
7. Самостійна робота.
Завдання: записати речення, зробити синтаксичний розбір.
З городів запахло чорнобривцями, соняшниками, прив’я¬лими нагідками. (М. Стельмах) Гостро пахло дубовим молод¬няком. (М. Хвильовий)
8. Колективна робота.
Завдання: пояснити значення фразеологізмів, назва¬ти ужиті в них безособові дієслова. З двома фразеологізмами скласти речення.
Запахло смаленим. Мову зав’язало. Мов окропом обдало. Як водою змило. Носом крутити.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Запитання до учнів.
— Які дієслова називаються безособовими?
— В яких формах уживаються безособові дієслова?
— Що вони можуть означати?
2. Робота з підручником.
[1] Вправа 676 (письмово).
[2] Вправа 510 (І) (усно).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1] Підручник, § 74, вправа 680 (письмово).
[2] Підручник, § 53, вправа 511 (письмово).