Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство, План-конспект уроку (розробка уроків)

Урок № 1 Тема: Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України.

І СЕМЕСТР

Дата______________

Урок № 1

Тема: Значення мови в житті суспільства. Українська мова — державна мова України.

Мета: забезпечити усвідомлення учнями значення мови як основного засобу спілкування, формування думки й пізнання; усвідомлення значення державної мови для зміцнення української державності; сприяти формуванню патріотичних почуттів та любові до рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

.

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

* Робота з підручником. Виконання вправ 1 (І, ІІ, ІІІ), 2..

* Робота біля дошки.

Наша слава – Українська держава. (Нар.творч.) Державною мовою в Україні є українська мова. (Конституція України.) Без мови немає народу, як сонця без сяйва й тепла. (С.Шелухін.) Як буде в дитини мова, то буде в народу пісня. Як буде в народу школа, то буде народ і держава. (Д.Чередниченко.)

ІІІ. Закріплення вивченого.

* Бесіда.

  • Як людина має ставитися до рідної мови? Чому?
  • Чому державною мовою має бути рідна мова народу, що живе в державі?
  • Чому державну мову кожному потрібно знати бездоганно?

* Прочитати народні прислів’я. Пояснити зміст кожного з прислів’їв.

Хто своєї мови цурається, той сам себе встидається. Рідна мова – не полова, її за вітром не розвієш. Ми з того роду, що любить свою мову й свободу.

Народна творчість.

* Диктант із коментуванням.

Солов’їну, барвінкову українську рідну мову в дар дали мені батьки. (В.Лучук.) І яка чудова, світла і багата українська мова, мова мами й тата! (Марійка Підгірянка.) Рідна мова в рідній школі! Що бринить нам чарівніш? (Олександр Олесь.) Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата. (В.Гринько.) В серці ніжну і погідну збережу я мову рідну. (М.Хоросницька.) Наша мова калинова і ласкава, і медова, і багата, і не бідна. От що мова наша рідна! (Д. Чередниченко.)

ІV. Підбиття підсумків уроку.

*Прочитати (прослухати) вірш. Як автор пояснює роль рідної мови в житті людини? Чому порівнює її з живою водою?

Рідна мова, якою мати розмовля

І гомонить в степу земля…

Я нею мислю і спілкуюсь,

Вона і вчить, і окриля,

Я нею мрію, нею сню,

Вона чистіша від вогню.

Серед усіх народів світу

Звеличує мою рідню.

Вона і гріє, і сія,

Вона – мов пісня солов’я.

Якби змінив її на іншу,

Себе зневажив сам би я.

З усіх чужин, з усіх доріг,

Який би світ не впав до ніг,

Хто рідної не зрікся мови,

На рідний вернеться поріг.

А вдома й горе – не біда,

Бо мова, як жива вода,

Вона багата, наша мова –

І древня, й вічно молода!

Юрій Питак, школяр,

м.Тернопіль.

*Підсумкова бесіда.

  • Яку роль відіграє мова в житті суспільства?
  • Які засоби, крім мови, люди використовують для спілкування?
  • У чому переваги звукової мови перед іншими засобами?
  • Які мови вивчають у школі і яка роль кожної в житті людини?
  • Яке значення для громадян держави має державна мова?
  1. Домашнє завдання. § 1, вправа 5.
Категорія: Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство, План-конспект уроку (розробка уроків)

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.