План-конспект уроку (розробка уроків)

Ненаголошені [е], [и], [о] в коренях слів. Правопис. Орфограма (практично).

Фонетика. Орфоепія. Орфографія

Урок №57

Тема. Ненаголошені [е], [и], [о] в коренях слів. Правопис. Орфограма (практично).

Мета:

навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про написання ненаголошених голосних [е], [и], [о] в коренях слів; формувати орфографічні й орфоепічні вимоги ненаголошених голосних [е], [и], [о] в коренях слів;

розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;

виховна: виховувати особливе ставлення до природи, бажати примножувати її красу.

Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія, синтаксис, лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Гра «Створіть нове слово»

Змініть частину мови за допомогою наголосу:

іменник — прикметник

іменник — дієслово

погані —

цвіту —

кленові —

дзвони —

Творче конструювання

Складіть речення із парами слів.

Дорога — дорога, припасти — припасти.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з таблицею

Як перевірити написання слів із ненаголошеними [еи], [ие], [0у].

Правило

Приклади

1

Змінити форму слова

Голуби — голуб, весло — весла, листи — лист

2

Дібрати спільнокореневе слово

Розумний — розум, гречаний — гречка, зупинити — зупинка

3

Літера е в сполученні

-ере-, -еле-

Череда, зеленіти, береговий

4

Літера и в сполученні

-ри-, -ли-

Крижаний, кривавий, блищати

5

Випадний [е]

Травень (травня), човен (човна)

Цифровий диктант

Вправа 1

Позначте, за яким правилом із таблиці можна перевірити написання ненаголошених голосних.

Весни (1), зелений (2), зима (1), травень (5), січень (5), дрижати (4), ожеледь (3), криниця (4).

1 3 1 5 3 4 5 4 3 4

Вправа 2

До кожної цифри підберіть слово з орфограмою.

3 4 1 2 5 4 5 2 4

Пелена (3), бриніти (1), голубий (2), крапелька (5), кришити (4), майстер (5), вишневий (2), тривати (4).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

Прочитайте текст мовчки. Підберіть до тексту заголовок, визначте тип мовлення, стиль, основну думку.

Віт..р січе в обличчя. Нам..ло снігу — січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з..мують у нас. Але вони не дуже сумують. Ось, вєс..ло цвірінькаючи, хв..лясто прол..тіла зграйка жвавих щигликів, ч..жів і коноплянок. Помчали десь по лопухах чи б..різках поснідати насіннячком.

А яке гарне д..р..вце горобини! Червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують. Це наші зимові гості. Вони прил..тіли з далекої півночі, щоб тут п..р..бути зиму (За О. Копиленком).

цвірінькаючи

зграйка

коноплянок

Відпрацюйте вимову слів у рамочці. Прочитайте текст уголос.

Виконайте орфографічну роботу, позначте, за яким правилом пишемо ненаголошені голосні.

Переклад

Перекладіть українською мовою, щоб вийшов вірш, де треба, переставляйте слова в рядках.

В подземелье под снегами

в мягкой земляной постели,

где нет света дня,

зернышко притаилось.

Там зернышку не холодно —

оно спит, будто на перине,

и тихо смотрит сньї хорошие

о веселых днях весны.

За Н. Забілою

Словник: подземелье — підземелля, мягкий — м’який, нет — немає, зернышко — зерня, зернинка, притаилось — причаїлося, будто — мов, и — й, о — про.

Порівняйте вимову й написання ненаголошеного звука [е] в російській та українській мовах.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Узагальнювальна бесіда

Що треба знати про написання ненаголошених голосних у корені?

Які правила допоможуть правильно писати слова з ненаголошеними голосними?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

Складіть твір-мініатюру про природу, вживаючи слова з вивченою орфограмою.

Виконайте вправу за підручником.

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.