План-конспект уроку (розробка уроків)

Сила голосу і швидкість мовлення. Практичне ознайомлення зі словами- звертаннями. Слова ввічливості

загрузка...

Урок 4
Тема. Сила голосу і швидкість мовлення. Практичне ознайомлення зі
словами- звертаннями. Слова ввічливості
Мета: дати учням уявлення про залежність сили голосу і
швидкості мовлення від мовленнєвої ситуації; розвивати
вміння користуватися в своєму мовленні словами ввічливості,
словами-звертаннями, володіти у процесі читання
монологічних і діало- гічних текстів силою голосу і темпом
мовлення, наближеним до природного говоріння і
спілкування; виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. повторення вивченого матеріалу
Гра «Знавці»
Клас об’єднується у групи. Кожна група отримує запитання на
картках. Після обговорення група дає відповіді на запитання. Ви-
грає група, яка дасть більшу кількість правильних відповідей.
Картка 1
• яке мовлення — усне чи писемне — з’явилося раніше?
• Що спонукало людей до створення мови?
Картка 2
• якими знаками ми користуємося, щоб записувати слова?
• А для чого нам потрібна мова?
Картка 3
• які мови є спорідненими до української мови?
• як потрібно ставитися до своєї мови?
Картка 4
• Хто володіє усним мовленням?
• яке значення для людини має писемне мовлення?
III. повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ми обговорюватимемо ознаки мовлення —
його силу та швидкість, ознайомимось зі словами-звертаннями,
розвиватимемо зв’язне мовлення та культуру оформлення письмо-
вих робіт.
IV. сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Розв’язування проблемної ситуації
— Від чого залежить сила нашого голосу?
Слухання колискової пісні «Котику сіренький» (діти підспівують).
— як ви співали колискову пісню? чому?
— А як ви будете розмовляти в музеї, в читальній залі бібліо-
теки, у церкві? Обґрунтуйте свої відповіді.
— чи завжди ви говорите тихо?
— Так, інколи вам хочеться покричати. Де ви можете це зро-
бити?
— А як потрібно відповідати на уроці? (Звичайним голосом)
— Отже, ми розв’язали проблему. Сила голосу залежить від
мовленнєвої ситуації.
2 Гра «Хто швидше?»
— Прочитайте скоромовку в різному темпі.
Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок
Та й сховався у куточок.
— Запишіть скоромовку. Підкресліть слова, які відрізняються
лише однією буквою.
3 Робота з дидактичним матеріалом (читання уривків з казок)
— Поміркуйте, де треба читати звичайним голосом, а де — го-
лосно.
• Івасику-Телесику,
Приплинь, приплинь до бережка,
я дам тобі їсти-пити
І хороше походити.
— Ні, це не матінки голосок. У моєї матінки голосок, як шовк,
а той — як вовк. Пливи, човнику, далі та далі…
• Біжить Колобок, а назустріч йому — Вовк.
— Колобок, Колобок, я тебе з’їм!
— Не їж мене, Вовче, я тобі пісню заспіваю.
— Ану, якої?
я по засіку метений,
я на яйцях печений,
я від баби втік,
я від діда втік,
І від Зайця втік,
І від тебе втечу!
— До кого звертається матінка в першій казці? (до івасика-
Телесика)
— До кого звертається Вовк? (до Колобка)
— Це слова-звертання.
4 Практична робота «Учись звертатися!»
Братик — братику, мама — …, Петрик — …, Оленка — …,
Іван
Петрович — …
— На письмі слова-звертання виділяються комами або знаками
оклику.
— Запишіть речення. Підкресліть у них слова-звертання.
Україно! Край милий, край золотавий.
Вчіться, діти! Мудра книжка скаже вам чогось багато.
Фізкультхвилинка
5 Словникова робота
— яким словом можна замінити слово Україна? (Батьків-
щина)
— Що таке Батьківщина?
Знаєш ти, що таке Батьківщина?
Батьківщина — це ліс осінній,
Це домівка твоя і школа, І
гаряче сонячне коло.
Батьківщина — це труд і свято,
Батьківщина — це мама і тато,
Це твої найщиріші друзі
І бджола у веснянім лузі.
Батьківщина — це рідна мова,
Це дотримане чесне слово.
А. Костецький
6 Хвилинка каліграфії
Бб ба об бу уб бе
— Доповніть речення.
я люблю свою…
7 Технологія «Мозковий штурм»
— Скажіть, будь ласка, а якими словами вітаються одне з од-
ним українці?
Запис на дошці висловлювань учнів:
Добрий день!
Добрий вечір!
Добрий ранок!
Доброго здоров’я!
Здоровенькі були!
Здрастуйте!
Привіт!
— як називаються такі слова? (Ввічливі)
8 Творча вправа
— Послухайте вірш, запишіть у зошит ввічливі слова, які ви
почули.
Сію дитині
В серденько ласку.
Сійся-родися,
Ніжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибі»,
«Вибач» тремтливе, —
Слово у серці,
як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!»,
«Світлої днини» —
Щедро даруй ти
людям, дитино!
Мова барвиста,
Мова багата,
рідна і тепла,
як батьківська хата.
В. Гринько
— Придумайте речення з одним із цих слів.
9 Діалогічне мовлення. Робота в парі
— Уявіть, що до автобусу заходить бабуся, а вільних місць не-
має. Складіть діалог за опорними словами та словосполученнями.
Бабусю, сідайте, будь ласка, далеко їхати, виходжу на наступній
зупинці, нехай щастить, щасливої дороги.
V. підсумок уроку. рефлексія
— як треба розмовляти у трамваї, на стадіоні?
— як вам треба розмовляти один з одним?
— Про які нові слова ви почули сьогодні на уроці?
— які ввічливі слова ви запам’ятали?
— як почувається людина, до якої звертаються ввічливо? На-
малюйте такий смайлик на полях свого зошита.

загрузка...
загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.