План-конспект уроку (розробка уроків)

Будова тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті

загрузка...

Урок 6
Тема. Будова тексту. Спостереження за роллю абзаців у тексті
Мета: дати учням уявлення про будову тексту, його частини;
розвивати вміння ви-
діляти в тексті зачин, основну частину, кінцівку, абзаци;
розвивати мовлення учнів;
поширювати словниковий запас; виховувати бережливе
ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
На білому світі,
На чорній землі
є мова у квітів,
є мова в зорі.
є мова у бджілки,
В метелика й клена,
В бузкової гілки,
В любистка зеленого.
є мова в калини,
В дрімучого лісу,
У річки й стежини,
В осіннього листу.
Та тільки тому,
Хто цурається
рідної мови,
Не промовлять вони
Ані слова.
II. словникова робота
А. Камінчук
— Сьогодні ми здійснимо подорож до лісу. Здогадайтеся, хто
першим зустрів нас у лісі?
1 Гра «Слово загубилося»
— З останніх букв поданих слів утворіть нове слово.
дід, синиця, кит, море, канал.
2 Промовляння скоромовки
У дуплі у дятла дім
Дятленятам добре в нім.
— який звук найчастіше повторюється?
III. Хвилинка каліграфії
дд ддд дд
Правопис букв Д д. Пояснення вчителя.
— роз’єднайте слова. Напишіть каліграфічно.
дятелвзимкуїстьнасіннязшишок.
IV. актуалізація опорних знань
Моделювання тексту з окремих речень
— Прочитайте речення.
Від його міцного дзьоба не сховається жодна комаха.
Дятел дуже корисний птах.
Цілий день він проводить огляд своєї ділянки.
Дятел справжній санітар лісу.
— чи можна назвати ці речення текстом? чому? Доведіть
власну думку.
— розташуйте речення в правильному порядку, щоб вийшов
текст.
— Доберіть до тексту заголовок.
V. повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся з будовою тексту, на-
звами його частин, а ще — завітаєте на гостину до лісу.
VI. сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Розповідь учителя
— Сьогодні ми будемо спостерігати за тим, як будується текст,
з яких частин він складається. Текст — немов будинок. Він має
свій початок. Будинок починають споруджувати з фундаменту.
Текст починають будувати з одного чи кількох речень, що стано-
вить його початок, або зачин. У зачині коротко повідомляється те,
про що йтиметься в тексті. Далі у будинку зводять стіни, у тексті
складають основну частину. З неї ми дізнаємося про основне, голо-
вне, про що хотів повідомити автор у тексті. Будинок завершу-
ється дахом. І в текстах має бути висновок. Це кінцівка тексту.
2 Повторення складових частин тексту за схемою на дошці
3 Первинне закріплення. Продовження роботи над текстом «Дятел»
— Прочитайте 1-ше речення зі складеного вами тексту. як ви
вважаєте, яка це частина тексту? (Зачин)
— Про що розповідає 2-ге, 3-тє речення?
— Це — основна частина.
— Прочитайте кінцівку. Це речення завершує текст, підводить
до висновку.
— Отже, з яких частин складається текст?
4 Ознайомлення з абзацем
— Щоб записати текст про дятла, треба пам’ятати, що кожна
частина тексту пишеться з нового рядка. Це абзац.
— Скільки в тексті частин? (3) Скільки буде абзаців? (Також 3)
— Запишіть текст «Дятел» у зошити, дотримуючись абзаців.
5 Фізкультхвилинка
VII. Осмислення й узагальнення вивченого матеріалу
1 Розвиток зв’язного мовлення. Робота над текстом «Хропунчик» за С.
Брусиленко
Пішли ми в березовий гай по опеньки. Тиша навкруги. Спокій.
Тільки в золотому листі сонячні зайчики в піжмурки грають.
Коли чую — хтось хропе. Тихенько так, ніжно. Цікаво, хто це?
Підходжу обережно до куща, розгортаю листя. А там — їжа-
чок! Ох, ти ж хропунчик! Уже зимувати вклався. я нагорнув на
нього побільше листя. Приємних тобі снів аж до весни!
— Про кого цей текст?
— чому автор так назвав їжачка?
— Куди пішов автор?
— як називається ця частина тексту? (Зачин)
— Про кого йдеться в основній частині?
— чим закінчилася пригода у лісі? (Це кінцівка.)
2 Письмо під диктовку
Записування зачину тексту «Хропунчик» під диктовку вчи-
теля.
3 Робота в групі
— Допишіть кінцівку тексту.
ліс — усім друг. ліс — це легені планети.
рослини лісу очищують повітря. Для поля він захисник від ві-
тру. ліс друг ріки. якщо він гине ріка міліє, пересихає…
Зразок. Бережіть ліс, і насамперед — від вогню. Це домівка для
пташок і звірів.
IX. підсумок уроку
— З яких частин складається текст?
— як виділяється кожна частина тексту на письмі?

загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.