План-конспект уроку (розробка уроків)

Інтонаційне виділення в реченнях слів, найважливіших для висловлення думки

загрузка...

Урок 15
Тема. Інтонаційне виділення в реченнях слів, найважливіших для висловлення думки
Мета: навчати учнів інтонаційно виділяти в реченнях слова,
найважливіші для ви- словлення думки; ознайомити з
логічним наголосом (практично); формувати вміння ставити
запитання і давати відповіді, користуватися знаком питання в
кінці речення; розвивати вміння сприймати на слух
незнайомий текст; виховувати бережливе став- лення до
природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. навчальне аудіювання
лАСТІВКА З ПереБиТиМ КрилОМ
Після гарячого літнього дня загриміла гроза. Пішла злива.
Вода залила ластів’яче гніздо, що приліпилося до стіни старої по-
вітки. розвалилося гніздечко, повипадали пташенята. Вони вже
вбралися в пір’ячко, але ще не вміли літати. В’ється ластівка над
дітками, кличе їх під кущ заховатися.
Кілька днів жили пташенята під кущем. ластівка носила їм
їжу. Вони збивалися докупи і чекали маму. Ось уже четверо діток
навчилися літати й порозлітались, а одне сидить, не може здійня-
тись. У нього перебите крило. як випало з гнізда, покалічилося.
До осені жило поранене пташеня під кущем. Його доглядала
мати. А коли настав час відлітати в теплий край, ластівки зібра-
лися чималим табунцем, сіли на кущ, і довго чулось тривожне по-
пискування.
Відлетіли пташки в теплий край. Зосталася молода ластівочка
з перебитим крильцем. я взяв її і приніс додому. Вона довірливо
притулилась до мене. я посадив її на віконце. ластівка дивилась
у синє небо. Мені здалося, що в неї на очах тремтять сльози.
За В. сухомлинським
Тестування
1. Що трапилося з ластів’ячим гніздом?
а) Його скинули з дерева діти;
б) воно розвалилося від води.
2. чому одне ластів’ятко не могло здійнятися?
а) Бо мало перебите крило;
б) бо ще не вміло літати.
3. чому восени ластівки зібралися табунцем?
а) Настав час відлітати в теплий край;
б) вони летіли шукати поживу.
4. чому ластівка дивилася в синє небо?
а) Тому, що вона сумувала за іншими ластівками;
б) тому, що їй боліло перебите крило.
III. актуалізація опорних знань
1 Робота над загадкою
• Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-братку я сестриця,
А зовуть мене … (лисиця).
2 Гра «Знаки загубилися»
— лисичка бігла, хвостиком махнула — знаки в реченнях за-
чепила. Відновіть текст, розставте розділові знаки. Запишіть текст
у зошити.
Ми ходили до осіннього лісу… листя на деревах стало різноко-
льорове… Хто ж це його пофарбував… Та це ж чарівниця-осінь…
— Прочитайте розповідні неокличні речення.
— Прочитайте питальні речення.
— Прочитайте розповідне окличне речення.
3 Гра «Мікрофон»
— Що виражає речення?
— які речення називаються розповідними?
— На які групи за інтонацією розподіляються розповідні ре-
чення?
— які речення називаються питальними?
— який знак ставиться в кінці питального речення?
IV. повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні на уроці ви ознайомитесь із поняттям «логічний
наголос» та продовжите роботу над удосконаленням свого мов-
лення.
V. сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1 Словникова робота. Гра «Шифрувальники»
— розшифруйте слова. Знайдіть серед них назву осіннього мі-
сяця.
иплень ругеднь падтолис
— листопад — це одинадцятий місяць календарного року.
Його назва пов’язана з опаданням у цей час листя з дерев. Ще мі-
сяць листопад називають падолистом.
2 Хвилинка каліграфії
Лл ли ил ал лл
— Складіть речення, запишіть каліграфічно.
ворота зимі Листопад відчиняє.
3 Робота з дидактичним матеріалом
— Прочитайте речення.
Восени лелеки відлітають у теплі краї.
— Прочитайте запитання, підвищуючи голос, коли вимовля-
ється виділене слово. (діти дають повну відповідь на кожне запи-
тання та записують їх у зошит.)
— Хто відлітає в теплі краї?
— Коли лелеки відлітають у теплі краї?
— Куди відлітають лелеки восени?
Висновок. Коли ми запитуємо, то підвищуємо голос на тому
слові, яке показує, про що запитуємо.
4 Вчись виразно читати! Ознайомлення з логічним наголосом (практично)
— Прочитайте питальне речення так, щоб одержати відповідь,
подану в дужках.
У синьому небі пливуть білі хмари?
(Так, пливуть.) (Так, у синьому.) (Так, білі.)
5 Фізкультхвилинка
VI. узагальнення й систематизація отриманих знань
1 Робота в парі
— Прочитайте текст. Поставте запитання до виділених слів,
використовуючи слова чомучки: Хто? де? Хто? Які?
(один учень запитує, інший відповідає, і навпаки.)
Славко захворів. Він лежить у лікарні. Петрик і Наталка допо-
магають йому вчити уроки. Гарні друзі у Славка!
— Запишіть питальні речення.
2 Робота над скоромовкою. Швидкість мовлення
Бабин біб зацвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
— яке слово в скоромовці однаково читається зліва направо
і справа наліво?
— які інші слова, що так само читаються, ви знаєте? (Алла,
пилип, око, корок, піп…)
3 Гра «Зачаровані слова»
А в т о м о б і л ь
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
345 9634 1345 78910 58910 315 289 23451
VII. підсумок уроку
— який вид роботи на уроці сподобався більше всього? чому?
Оцініть свою роботу на уроці смайликом.

загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.