План-конспект уроку (розробка уроків)

Спонукальні речення. Розділові знаки в кінці спонукальних речень. Форми спонукання

загрузка...

Урок 18
Тема. Спонукальні речення. Розділові знаки в кінці спонукальних речень. Форми спонукання
Мета: дати учням уявлення про спонукальні речення;
розвивати вміння інтонувати спонукальні речення;
виховувати бережливе ставлення до хліба.

загрузка...

Хід уроку
I. Організаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. актуалізація опорних знань
1 Робота за малюнком
Учитель демонструє малюнок лисиці.
— Складіть відповіді на запитання, використовуючи опорні
слова. Запишіть їх.
Хто це?
яка вона?
який у неї хвіст?
Це…
Вона… та…
У неї хвіст…
(Хитра, спритна, пухнастий)
2 Письмо з коментуванням
На дошці вчитель вивішує картку-підказку.
(початок речення пишу з великої букви. У кінці речення
ставлю…, тому що це речення…, за інтонацією це речення…)
Настав вечір…
Хіба вже вечір…
який чудовий вечір…
3 Хвилинка каліграфії
К к кн кни книга
— Запишіть каліграфічно.
Книга вчить, як на світі жить.
— як ви розумієте цей вислів?
III. повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні ми ознайомимося ще з одним видом речень. Будемо
вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розді-
лові знаки ставляться в кінці цих речень.
IV. сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Гра «Знайди “зайве” речення»
Кожна тваринка ховається від своїх ворогів. Білка на дереві
легко втече від ворога. Зайцю допоможуть швидкі ноги. Діти чи-
тали цікаву книгу. У їжака свій захист — колючки.
— яке речення «зайве»? Запишіть його.
— Про що в ньому розповідається? (про книгу)
— яке це речення за метою висловлювання?
— Перебудуйте речення так, щоб воно стало питальним. (Що
читали діти?)
— Запишіть це речення. який розділовий знак поставили
в кінці речення?
2 Ознайомлення зі спонукальним реченням
— Тепер спробуйте прочитати «зайве» речення так, щоб
у ньому звучала порада школярам читати книжки. (діти, чи-
тайте цікаві книжки!)
— А де можна читати книги? (У бібліотеці)
— Запросіть дітей до бібліотеки. (дорогі друзі, приходьте, будь
ласка, до бібліотеки.)
— як треба поводитися з книгою? Спробуйте скласти речення,
щоб у ньому прозвучав заклик. (Будь обережним з книгами! не
рви їх!)
Висновок. У нашому мовленні ми вживаємо різні речення, з різ-
ною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося речен-
нями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання,
наказ, заклик, порада, застереження, вимога, наказ. Такі речення
називаються спонукальними.
— який же знак може стояти в кінці спонукального речення?
Що за знак — стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику,
Хто ж бо він?.. (Знак оклику).
Д. Білоус
— У кінці спонукального речення може стояти знак оклику або
крапка. Знак оклику ставиться тоді, коли у реченні висловлено
сильне почуття.
3 Читання вірша-поради
Спонукань не жди ніколи.
Своєчасно йди до школи.
Будь привітним до батьків.
Заступайсь за малюків!
К. Мухаммаді
— Скільки речень у вірші?
— які це речення? Для чого вони служать?
4 Вибіркове списування (робота за картками)
— Прочитайте текст. Випишіть із тексту спонукальні речення.
Ти знаєш, що таке хліб? Хліб — це наше багатство. У
нього
вкладена велика праця багатьох людей. Шануйте працю хліборо-
бів! Бережіть хліб!
5 Гра «Шифрувальник»
люблю, я, українську, мову.
— Складіть речення зі слів, розташувавши їх у певному по-
рядку.
— яке речення у вас вийшло?
1 варіант. Перебудуйте це речення на питальне.
2 варіант. Перебудуйте це речення на спонукальне.
V. підсумок уроку
Гра «Мікрофон»
• речення, у якому висловлюється спонукання називається…
• У кінці спонукального речення може стояти…
• Знак оклику ставиться тоді…
— Оцініть свою роботу на уроці.
Зелений кружечок — дуже гарно працював.
Жовтий — відчував труднощі.
червоний — працював не дуже активно.

загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.