Урок 20
Тема. Об’єднання двох простих речень в одне складне — за зразком (без уживання термінів)
Мета: учити учнів об’єднувати два простих речення в одне
складне за допомогою вчи- теля, використовувати
безсполучникові зв’язки, а також сполучники а, і (практично),
визначати головні слова в реченні; розвивати вміння
сприймати на слух незнайомий текст; виховувати
відповідальне ставлення до своїх обов’язків.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Встали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
II. навчальне аудіювання
СМІТНИК
Зіна вчиться вже у другому класі. Мама хоче, щоб Зіна
була в неї помічницею. Вона сказала:
— Зіно, щодня будеш хату підмітати. А сміття на смітник ви-
носити.
Стала Зіна щодня хату підмітати. Але не захотілося їй вино-
сити сміття, бо смітник далеко. Подивилася Зіна на смітник, ого-
роджений низьким тином та й вирішила: можна ж сміття під шафу
підмітати.
Підмете Зіна в хаті, а сміття — під шафу. Шафа біля її
ліжка стоїть.
Прийшла раз Зіна зі школи, бачить, сидять тато і мама. Взяли
мама з татом шафу, перенесли на друге місце. Там, де стояла шафа,
лежить купа сміття.
Опустила голову Зіна, почервоніла.
Приніс батько з двору парканчик і ставить його коло сміття.
— Що ви робите, тату? — питає Зіна.
— Та смітник треба ж загородити. Тепер смітник буде у нас
у хаті.
Ставить тато паркан і ліжко Зіни огороджує разом із смітни-
ком. Заплакала Зіна і просить:
— Ой, таточку, я винесу сміття! Не хочу, щоб у хаті був сміт-
ник…
Зіна взяла відро і винесла сміття аж за город на смітник; потім
помила підлогу.
В. сухомлинський
Тестування
1. У якому класі навчається Зіна?
а) У п’ятому;
б) у другому.
2. Що запропонувала мати дівчинці?
а) Хату підмітати;
б) ходити у магазин.
3. Куди виносила сміття Зіна?
а) На смітник;
б) змітала під шафу.
4. як тато провчив доньку?
а) Не пустив до подруги;
б) обгородив Зінине ліжко і шафу.
III. Хвилинка каліграфії
Й й Й й Йй Йо ій йо ай йк
— Запишіть каліграфічно.
У нашій рідній мові
чарівні є слова.
Слова ці всім відомі,
Бо сила в них жива.
— Про які слова йдеться у вірші?
— які слова ввічливості ви знаєте?
— яку роль вони відіграють у нашому мовленні?
— Слова рідній, чарівні поділіть для переносу.
IV. повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо вивчати тему «речення». Будемо
вчитися визначати головні слова в реченні; об’єднувати кілька ре-
чень в одне.
V. сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Ознайомлення з головними словами в реченні
— Прочитайте речення.
Хлопці плавали у річці.
— Про кого в ньому говориться? (про хлопців)
— Підкресліть це слово однією рискою.
— Поставте до нього питання (Хто? Хлопці)
— Що говориться про хлопців? (плавали)
— Підкресліть це слово двома рисками.
— Поставте до нього питання. (Що робили? плавали)
— Ці слова є головними в реченні.
2 Аналіз речення за аналогією
дерева стоять тихо.
— Про що говориться в реченні? (про дерева)
— Поставте до цього слова питання. (Що?)
— Що говориться про дерева? (стоять)
— Поставте до цього слова питання. (Що роблять?)
3 Творче завдання
— Спишіть речення, розкриваючи дужки. Знайдіть головні
слова. Усно поставте до них питання.
Білочка виглядає з (дупло).
Дятел шукав комаху в (кора).
Мишка сховалась у (нірка).
4 Фізкультхвилинка
5 Утворення складних речень
— Прочитайте речення.
Тепле весняне сонечко пригріло.
Тепле весняне сонечко розтопило сніги.
— Об’єднайте ці два речення в одне.
— які слова повторюються в цьому реченні?
— Замість них ми можемо вжити короткі слова і, а.
— Прочитайте, що у нас вийшло.
Тепле весняне сонечко пригріло і розтопило сніги.
VI. Осмислення й узагальнення отриманих знань
1 Колективна робота
— Об’єднайте два речення в одне, використовуючи короткі
слова і, а.
Граки літали в небі. Граки дуже голосно кричали.
Батько читає. я готую уроки.
— Інколи два речення можна об’єднати в одне, не використову-
ючи короткі слова, а за допомогою коми.
Дме вітер. Іде дощ. (дме вітер, іде дощ.)
I семестр. Речення 79
2 Гра «Зачаровані слова»
А п е л ь с и н
1 2 3 4 5 6 7 8
678 418 236 218 2385 4127 6187
— Назвіть односкладові, двоскладові слова.
— Назвіть слово, у якому букв більше, ніж звуків.
— З одним зі слів складіть речення і запишіть.
3 Самостійна робота
— Замість пропусків доберіть з довідки головне слово так, щоб
утворилося речення. Запишіть його.
1 варіант 2 варіант
— приносить газети. — навчає плавати.
— навчає дітей.
— пече хліб.
— грає в театрі.
— лікує хворих.
довідка: поштар, учитель, тренер, актор, пекар, лікар.
VII. підсумок уроку
— Що нового дізналися на уроці?
— Що вчилися визначати на уроці?
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.