План-конспект уроку (розробка уроків)

Тема. Розвиток уявлень про те, що слово служить для назви предмета, якості, дії

загрузка...

Урок 26

Тема. Розвиток уявлень про те, що слово служить для назви предмета,
якості, дії

загрузка...

Мета: учити учнів розрізняти слова, що називають
предмети, ознаки, дії; вчити самостійно добирати слова, що
відповідають на питання хто? що? який? яка? яке? які? що
робить?; розвивати мовлення учнів; виховувати інтерес до
вивчення мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Каліграфічна хвилинка
оо оо оо ол ен тк
III. Словникова робота
— Відгадайте загадку.
• Тварина рогата, і рогів багато. (олень)
— які слова допомогли відгадати загадку?
— Коли так кажуть?
стрункий, як олень.
— Утворіть нові слова від слова олень. Запишіть їх калігра-
фічно.
— як називають дитинча (оленя
— як називають людину, яка розводить оленів? (оленяр)
— як називають маму оленятка? (олениця)
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова олень.
IV. Актуалізація опорних знань
1 Робота над загадкою
• летів птах на дванадцяти ногах та одне яйце зніс. (рік, місяці)
2 Робота в групах
1-ша група. Назвіть зимові місяці. Поясніть їх назви.
2-га група. Поясніть, чому так кажуть: «Березень плаче. Кві-
тень квітує. Травень під ноги стеле травицю»?
3-тя група. Від яких слів утворилися назви літніх місяців чер-
вень, липень, серпень?
4-та група. чому вересень, жовтень і листопад отримали таку
назву? Поясніть.
Кожна група складає одне речення з однією із назв місяців.
Учитель заслуховує звіти груп, оцінює їхню роботу.
V. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо подорожувати країною Слова. Ді-
знаємось, для чого служать слова, будемо вчитися добирати слова,
які відповідають на різні питання.
VI. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1 Робота над мовним матеріалом. Евристична бесіда
Гра «Назви предмет»
Учитель показує картки із зображенням сонця, квітки, со-
лов’я, людини і ставить дітям питання.
— Що це? (сонце, квітка)
— Хто це? (соловей, людина)
Діти називають предмети, зображені на картці.
— Назвіть предмети, які вас оточують.
Висновок. Кожен предмет має свою назву, ім’я. Слова — назви
предметів відповідають на питання хто? що?.
— які вони — сонечко, квітка, соловей, людина?
Діти називають ознаки цих предметів.
Висновок. Отже, про ознаки цих предметів, про їхній колір,
розмір, форму ми теж розповіли словами. Ці слова відповідають на
питання який? яка? яке? які?
Гра «Вгадай слово за його ознакою»
• Біла — не сніг, зелена — не луг, кучерява — не людина.
(Бе- реза)
• Довгі ноги, довгий ніс, по болоті ходить скрізь. (Лелека)
— які слова допомогли вам відгадати загадки? (Біла — яка?
Зелена — яка? Кучерява — яка? довгі — які? довгий — який?)
— Що робить сонечко, квітка, соловей, людина?
Висновок. Дії предметів теж можна назвати словами.
2 Пояснення вчителя
— Сьогодні ми дізналися, що все можна назвати словом. Слова
служать для назви предмета і відповідають на питання хто? що?.
Такі слова в українській мові називають іменниками.
Слова служать для назви ознаки предмета і відповідають на пи-
тання який? яка? яке? які?.
Такі слова в мові називають прикметниками.
є слова, які називають дії предметів і відповідають на питання
що робить? що зробить? що роблять?. Такі слова називають діє-
словами.
3 Гра «Знайди свій дім»
Учитель на дошці прикріплює слова-опори. Діти записують
слова за порядком до таблиці.
Іменники
(хто? що?)
Прикметники
(який? яка? яке?)
Дієслова
(що робить?)
слова: котик, нявчить, сіренький, песик, зайчик, руденький,
стрибає, маленька, гарчить, пухнастий, зозуля, співає.
— Прочитайте. який віршик у вас вийшов?
— Хто зайвий у нашому віршику? (Зозуля)
— чому? (Це птах, а решта — тварини.)
4 Фізкультхвилинка
VII. Осмислення й узагальнення отриманих знань
1 Творче завдання
— До поданих слів доберіть слова — назви предметів.
Видовжена жовта — … . Круглий червоний… . Довгі зелені…
Голубе, прозоре… .
слова для довідки: диня, огірки, помідор, небо.
— Назвіть слова, які називають ознаку предмета.
2 Гра «Зачаровані слова»
На дошці — запис:
Т е М П е р А Т У р А
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
— розкодуйте слова. Запишіть їх у зошит.
1 варіант 2 варіант
8 9 10 3 2 8 7
1 2 3 4 3 5 6
9 6 7 1 7 3
4 7 10 11 6 7 3 11
— Назвіть односкладові, двоскладові слова.
3 Гра «Знайди зайве слово»
— Поясніть свій вибір.
Біліє, чистить, холодний, ллє.
читав, оповідання, мерзне, полює.
Спить, танцює, дівчинка, читає.
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія
— З якими словами ви ознайомилися на уроці?
— Наведіть приклади слів, що називають предмети.
— Задумайте предмет. Назвіть його ознаки, а учні класу спро-
бують його відгадати.
— які дії ми виконували на уроці?
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
— Оцініть свою роботу на уроці смайликом.

загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.