В суботу, 4 вересня, під час виступу автора фільму та його учасників і потім, після виступу І.Дзюби, який не зміг сказати про групу арештів (його зіпхнули зі сцени, гукаючи, що людей не заарештовують), я виступив так само. Мене обурило бруталь не поводження з І.Дзюбою, факт арештів і та атмосфера прихо вування цього факту, яка найточніше виявилась під час зустрічі з акторсько-авторською групою фільму. Були шалені вигуки: «Це провокація», «Це брехня», «Тут не місце…» і т. д. І тоді я не зміг стерпіти.
Я говорив з обуренням про те, що підозріливо приховувані арешти виявляють якусь гнітючу атмосферу, яка створилася в Києві, особливо ж — щодо молодих митців. Ці підозріливі арешти створюють грунт для страшних аналогій. Тінь кривавого 1937 р. надто близька, щоб не можна було реагувати на будь-які подібні симптоми. Чисто психологічно, чисто громадянськи —я не міг стриматись. Я вважаю, що в таких умовах мовчанка є зло чином. Злочином проти тих високих ідеалів комунізму, на яких я виховувався.
Факт негарного приглушування виступу обурив так само. Коли заарештовані винні, то чому це приховувати? Як можна го ворити, що арештів нема? Як можна миритися з таким станом, коли в навколишніх умовах є ряд таких симптомів, що супере чать правді ленінізму, правді високого громадянського обов’язку і права радянської людини?
Я не міг стерпіти. Я не міг мовчати. Після фільму я хотів ска зати, що ми, радянські люди, не повинні забувати, що Сталін, проводячи ряд антисоціалістичних заходів, прикривався ім’ям Леніна. Хрущов це робив так само, проводячи ряд своїх експери ментів, теорій і т. д. Я хотів сказати, що використання священно го ім’я Леніна для прикриття своїх, не завжди ленінських захо дів —це використання змушує нас боротись за справжнього Ле ніна. Не такого, яким його часом бачив Сталін чи Хрущов, а та кого, який він є: як ідеал всього найпрогресивнішого, що вироби ло людство, комуністичний суспільний прогрес протягом сто
ліття. Я мав сказати, що сталінські розстріли безневинних ба гатьох людей робилися всупереч ленінізмові, хрущовські деякі заходи —так само робилися всупереч ленінізмові. І вважаю, що кожна чесна людина, кожен чесний комуніст (незалежно, чи на лежить він до партії безпосередньо чи ні) мусить робити все, щоб чисте ім’я нашого вождя Революції не використовували в своїх інтересах (може, просто в силу свого специфічно індивіду ального розуміння) деякі люди. Я виступив, бо відчув, що вияв лена в кінотеатрі атмосфера свідчить про такі самі факти, що в країні виявилися сили, які можуть і далі займатися нечесною, по суті антиленінською роботою. Я вважаю, що кожна чесна люди на, кожен чесний комуніст повинен захищати революційні заво ювання, наш соціалістичний лад, нашу радянську демократію. Кожна чесна людина мусить боротися за Леніна.
До цього зобов’язує пам’ять про мільйони людей, які бороли ся за справді соціалістичний, справді найбільш демократичний суспільний лад, пам’ять про людей, що офірували своє життя для високого вогню Революції, для щасливого майбуття нащадків.
Але загуділа сирена, глушачи мій голос. Це страшне. Я нама гався говорити про обов’язок кожної радянської людини бороти ся і захищати демократію, соціалізм, справжнє революційне ле нінське вчення. А сирена гуділа. Сирена не давала говорити, за туляла рота.
07.09.1965 р. В. СТУС