Статті

Конспект уроку: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. „Федько-халамидник”.

загрузка...

6 клас

Тема: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника.

„ Федько-халамидник. ”

Мета: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як

Володимир Винниченко, вміти розповідати цікаві епізоди з життя

письменника, вміти проводити паралель між особистим життям автора

і сюжетом твору;

розвивати навички аналізу епічного твору

виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики,

що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність,

чесність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: розповідь вчителя, бесіда.

Обладнання: підручник, портрет письменника.

Література: Мацевко Л. Засоби характеротворення в малій прозі

Володимира Винниченка// Дивослово. – 2000. — № 4. –

С. 11 – 14.

Костюк Г. Володимир Винниченко – моляр// Дивослово. – 2000.

— № 7. – С. 2 – 5.

Панченко В. Слово про Винниченка// Українська мова й

література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. –

2000. — № 1. – С. 32 – 35.

Авраменко О. М. Щебельникова Л. П. Українська література.

Підручник для 6-го кл. – К.: Грамота, 2006. – 296 с.: іл..

Перебіг уроку

І. Організаційний момент (5΄)

1. Зовнішній (діти вітаються)

2. Внутрішній (готовність до уроку: підручник, зошит, ручки).

3. Перевірка присутності.

4.Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань умінь і навичок учнів. (3 — 4΄)

Учитель:

  1. Чи чули ви коли-небудь про таку людину як Володимир Винниченко? (якщо чули, то що саме?)
  2. Чи знаєте ви якісь твори цього письменника?

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів. (1 – 2΄)

Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з дивовижною постаттю української літератури — Володимиром Винниченком. Розглянемо цікаві епізоди його біографії. Почнемо розглядати його оповідання „ Федько-халамидник ”.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів (1 — 2΄)

Учитель: Серед когорти українських митців яскравою зіркою світить творчість Володимира Винниченка – письменника, художника, драматурга, відомого політика та патріота.

 VI. Пояснення нового матеріалу. (10 — 15΄)

загрузка...

Учитель: Відкрийте будь ласка зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота, тема нашого уроку Володимир Винниченко (1880 – 1951 рр.)(діти записують).

      Народився Володимир Кирилович Винниченко  14 (26) липня 1880 року в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині. Помер 6 березня 1951 року.

Як свідчать рідні та близькі, Володимир Винниченко в дитинстві дуже нагадував свого ж таки літературного героя – Федька-халамидника з однойменного оповідання. Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч  усіляким обставинам.

„ Наче біс який сидів у хлопцеві! Спокій був його ворогом…”. – ця авторська характеристика Федька-халамидника цілком стосується й самого автора.

У спогадах матері письменника є чимало деталей, які повторюють історію Федька-халамидника. „ Сусідських дітей тримав трохи… в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й волевий, упертий… Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, незалежним у вчинках і рішеннях правдолюбцем.

У Єлисаветградській гімназії, де В. Винниченко продовжив навчання після закінчення сільської школи, він кинув виклик „ сильним світу цього ”. Національний одяг, українська мова, незалежна поведінка, екстравагантні вчинки стали причиною того, що з першого за знанням учня він перетворюється на „ жахливу дитину ”. Усе це, помножене ще й на індивідуальну вдачу майбутнього письменника, стало причиною ненависті його до  будь-яких форм приниження й гноблення. Через конфлікт з адміністрацією Володимир залишає гімназію, а згодом екстерном складає іспити в Златопільській гімназії, причому про знання екзаменованого  та його манеру триматися переповідали легенди.

Опублікувавши перше оповідання  „ Краса і сила ”, яке принесло авторові справжню славу, В. Винниченко отримав визнання  в письменницьких колах. У творчості Винниченка особливе місце посідають оповідання для дітей.  „ Кумедія з Костем ”, „ Бабусин подарунок ”, „ Федько-халамидник ” – ці та інші твори, попри весь трагізм зображеного, правдиво відтворюють картини життя, близькі та зрозумілі сучасному юному читачеві.

В оповіданнях Винниченка душевне очищення часто відбувається через трагедію. Очищення ж передбачає спів страждання, готовність прийняти чужий біль як власний. І, звичайно, розуміння іншого, навіть якщо цей інший – зовсім не такий, як усі.

Федько-халамидник  те ж  не такий, як усі. Він заводій, дитячий «отаман». Федько любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості та тієї надійності,яка, власне, й робить його ватажком.

В оповіданні „ Федько-халамидник ”  важлива не тільки напруга  подієвої інтриги, а й психологічний сюжет. Кульмінацією є сцена, у якій після пригоди на річці, коли  Федько  врятував від загибелі хлопчика Толю, батьки карають ні в чому не винного халамидника. Слабкодухий боягузливий Толя хоче перекласти свою провину на Федька – і той ще раз рятує його. Ось як автор малює сцену, в якій один виявляє слабкість духу, а другий великодушність.

Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли починається балансування між життям і смертю.

А чи помітили ви, я постійно наголошувала на тому, що „ Федько-халамидник ” саме оповідання.

А чи знаєте ви до якого роду літератури відноситься оповідання? Епосу, лірики чи до драми? (до епосу). Давайте дізнаємося чому. Відкриймо підручники на сторінці 61 і прочитаймо визначення, що ми називаємо епічним твором.

Діти читають.

     Учитель: Запишімо це у свої зошити: Епічним називається твір, у якому про щось розповідається, описується побут, історія життя,пригоди та вчинки героїв. У такому творі використовуються портрети, пейзажі, діалоги, монологи.

Учитель:А тепер прочитаймо про головних і другорядних героїв.

Діти читають.

Головний герой – образ-персонаж,довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер.

Другорядний герой – образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі.

VII. Закріплення нового матеріалу. (7 — 10΄)

Учитель: Дайте відповіді на питання:

  1. Коли народився Володимир Винниченко?

(14 (26) липня 1880 року).

  1. Де народився Володимир Винниченко?

(в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині).

  1. Де навчався письменник?

(у сільській школі та у Єлизаветградській гімназії, Златопільська гімназія).

  1. Чому Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії?

(через конфлікт з адміністрацією, бо носив український одяг, розмовляв українською мовою, мав незалежну поведінку).

  1. Як називалося перше оповідання письменника?

(«Краса і сила»)

  1. В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?

(оповідання «Федько-халамидник»)

VIІІ. Підсумки. (3΄)

Учитель: Отже, на цьому уроці ми  познайомилися з цікавим епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним твором, бо прототипом героя є сам автор.

ІX. Домашнє завдання. (2΄)

Прочитати оповідання  В Винниченка «Федько-халамидник», вміти виразно читати улюблені епізоди, вміти виділяти риси характеру Федька, Толі.

 

загрузка...

Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.