Сполучники виражають семантико-синтаксичні відношення між граматично рів-1
поправними одиницями (однорідними членами, предикативними частинами складно-1
сурядних речень чи супідрядними однорідними в багатокомпонентному складнопід-І
рядному реченні) та між нерівноправними, одна з яких підпорядкована іншій І
(у складнопідрядному реченні).
За участю у вираженні семантико-синтаксичних відношень між поєднуваними І
одиницями таких синтаксичних конструкцій сполучники поділяються на сурядні і І
підрядні (або сурядності і підрядності).
Сурядні сполучники поєднують однорідні члени речення і предикативні частини
складносурядного речення як рівноправні, граматично незалежні одне від одного. За
характером відношень між членами речень і частинами складного речення вони
поділяються на єднальні, зіставно-протиставні, розділові, градаційні і приєднувальні.
1. Єднальні: / (й), та (в значенні і), н і., ні, ані… ані, а. Наприклад: Бліді на небі
гасли юрі, / вітер плитав-ся в мережах верховіть, І не гойдалися берези білокорі
(М. Рильський); Н і птиці в повітрі, ні коника в траві; Яке було добро, продали, а
гроші розкотились… (Марко Вовчок).
2. Зіставно-протиставні: а, але, та (в значенні але), а втім, зате, проте,
однак та ін. Наприклад. Прийде друга весна, і гостю божу Зустріне знову гімн
дзвінкий; вестиме ж соловейко пісню гожу. Та вже не ти, — другий!.. (Олена Пчілка);
Федько вчився непогано, зате Дмитрикові доводилося допомагати (О. Донченко).
3. Розділові: то (то…, то…), не то… не то…, чи (чи…, чи…), або (або…,
або*..), хоч…, хоч.» . Наприклад: То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом
ряс т зелений, то золотим дощем лились пісні (Леся Українка); Хлопці рвали кедрові
горішки або, виїхавши на тундрове плато, збирали червоні брусниці (1. Баї мут).
4. Гр а д а ц і й н і: не тільки**, а й, не тільки… але й, не лише… а й (але й), не
стільки.* скільки, не те що (щоб)… але, не так… як. Наприклад: Поруч з образами
294 Шевченка й Лесі Українки образ Франка символізує перед світом не тільки інди
відуальні риси й можливості велетня культури, але й нетлінне єство, красу… й
життєздатність українського народу (Д. Павличко); Не те що такий лиман… а,
здається, море перемайнула б вона (0. Гончар).
5. П р и є д н у в а л ь н і: а й, та й, ще й, а ще й, та ще й, і навіть, також і
Наприклад: А пані не дає нічого та ще й гнівається (Марко Вовчок); Плакали від
радості і зворушення бувалі воїни…. та й Дмитро якось незручно рубом великої долоні
провів по очах (М. Стельмах); Обморозитися було дуже просто, особливо обличчя, та
й руки (В. Биков).
Увага! Між супідрядними однорідними реченнями (компонентами складно
підрядного) переважно використовуються єднальні сполучники і рідше зістав-
но-протиставні та розділові. Наприклад: Вночі Андрій довго не міг заснути, бо в
хаті було видно од великих зірок на небі і густо пахло холодною м’ятою
(Г. Тютюнник); Таки пам ’ятав, як струмували майже під ногами хвилі веселі,
чисті, а він дивився на них (Н. Бічуя); Чомусь пригадалось, як батько веде мене
до школи або мати зустрічає біля воріт.
Підрядні сполучники поєднують частини складнопідрядних речень. Вони вира
жають з’ясувальні, обставинні та інші відношення залежності підрядного речення від
головного чи від іншого підрядного при послідовному підпорядкуванні предика
тивних частин:
1. З’ясувальні: що, як, ніби та ін. Наприклад: Мені здається ніби вдалині
Сивіють не тумани придолинні, А тіні тих. що впали на війні І вже навік наїежать
Україні (Д. Луценко).
2. Обставинні:
часу: щойно, ледве, тільки, як, як тільки, після того як, відтоді як та ін. На
приклад: Його не бачили лежачим ниць, хіба тоді, як пив з потоку воду (Д. Павличко);
мети: щоб, для того щоб, аби. Наприклад: Щодалі доводилося все частіше
звертати з колії, щоб дати дорогу автомашинам (Петро Панч);
умови, якби, коли б, аби, якщо, як, як тільки. Наприклад: Яка б з мене була
діячка, коли б я не вчилася в Лесі (Л. Смілянський). Якщо моє не в лад, то я з своїм
назад (Нар. творчість);
допустовості: хоч, дарма що, незважаючи на те, що, хоч…, але… . Наприклад:
Хоч життя і найдорожче для людини, Та все’дно людина в битві і в труді Віддає його
за долю Батьківщини… (Н. Забіла);
способу дії: як. Наприклад: Як працюєш, так і маєш (Нар. творчість);
порівняння: як, мов, немов, наче, неначе, ніби, нібито, начебто та ін. Наприклад:
Громада зібралась у волость і загула, як бджоли у вулику (І. Нечуй-Левицький); Тем
нота вужчала, ніби самі гори змикалися над головою (0. Гончар);
причини: бо, тому що, через те що, завдяки таму що, затим що, оскільки.
Наприклад: Виходь у світи, бо дорога відкрита,’
міри, ступеня: аж, що аж, що й. Наприклад: Закипіло, заревло навкруги, аж річка
охнула й нестямно на всі боки захиталася (Панас Мирний);
наслідку: так що. Наприклад: І слово в Білоуса знаходиться разюче, дошкульне,
пекуче, так що об ‘сктам поетової уваги не можна сказати, щоб було спокійно та
бвтдуже (Остап Вишня).
У ролі сполучників можуть виступати самостійні слова — відносні займенники та
прислівники займенникового походження.
Відносні займенники хто, що, який, чий, котрий, скільки можуть стояти в на
зивному відмінку і виконувати роль підмета в підрядному реченні, водночас приєдну
ючи підрядне речення до головного: Ніколи не здобуде перемоги той, хто передчасно
вважає себе переможцем (Л. Дмитерко).
У непрямих відмінках відносні займенники, що приєднують підрядне речення до
головного, виконують роль додатка: Живе поезія у мові, Я кої мати вчила нас…
(М. Рильський).
Сполучними словами здатні виступати прислівники; похідні від займенників: де,
гуди, звідки, коли, відколи, доки, як, чому. У підрядному реченні вони виконують
роль обставини: Коли дзвонять черешні В медовому цвіту, Узори нетутешні Із цвіту
я плету (М. Рильський). Де тонко, там і рветься (Нар. творчість).