Речення, які називають неповними, широко вживаються у сучасній українській
мові, особливо в розмовному та художньому стилях.
Термін «неповні речення» належить М. Іречу, на думку якого, неповними є такі
конструкції, у яких пропущений будь-який член речення. Ф. Буслаєв, уточнюючи
тлумачення неповного речення, зазначав, що пропущеними можуть бути тільки го
ловні члени речення. П. Фортунатов, трактуючи речення як вираження психоло
гічного судження, вважав, що за умови вираження обох членів психологічного
судження граматичними складами речень речення е повним. За відсутності одного з
головних членів речення є неповним. О . Пєшковський називає неповними речен
нями такі, в яких не вистачає одного чи кількох членів. Він виділяє неповні особові
речення без підмета, без присудка, б ез дієслівної (в т. ч. і нульової) зв’язки, з
дієслівною зв’язкою, але без предикативного члена тощо. О. Шахматов розмежував
неповні та односкладні речення. Неповні речення з пропущеними підметами він
394 називав «недостатніми», з пропущеними присудками — «порушеними», з пропу
щеними складовими частинами підмета чи присудка — «дефектними».
І донині неповні речення трактують по-різному. На думку одних учених, непов
ними є лише такі речення, неповнота яких зумовлюється контекстом чи ситуацією.
Інші неповними вважають речення з відсутнім членом, потреба в якому зумов
люється граматичною структурою даного речення тощо.
Різні погляди на неповні речення висловлювали й українські мовознавці. Так,
О. Партицький називав їх догадними реченнями, про пропущені члени яких необ
хідно було здогадатися. В. Сімович визначав їх як промовчані речення. Л. Була-
ховський неповними реченнями називає такі, які характеризуються відсутністю
будь-якого члена, потреба в якому випливає з граматичної структури даного речен
ня. Ґрунтовно неповні речення в сучасній українській мові дослідив ГІ. Дудик.
Неповні речення зумовлені потребами комунікації, бо дають змогу висловлю
вати думку економно, без зайвих повторень і водночас зрозуміло. На їх утворення
впливають власне мовні та позамовні чинники. Власне мовні чинники грунтуються
на формах слів, що своєю роллю вказують на семантику та морфолого-синтаксичні
особливості неназваних членів. Позамовними чинниками є ситуація, умови
мовлення, міміка, жести тощо.
Якщо в повних реченнях усі позиції матеріально виражені, то в неповних, що
будуються за тією самою моделлю, деяких членів речення формально немає, однак
утримуються в свідомості, є необхідними складниками і беруть участь в організації
неповних речень. Отже, неповні речення є ущільненими варіантами повних. Вони
можуть бути двоскладними й односкладними. Наслідком неназваного (неназваних)
члена речення є перерваний синтаксичний зв’язок. Наприклад, у конкретній
ситуації, зрозумілій для вчителя й учня, цілком природним є використання речень
типу Це т вій? (зош ит); Це твоя? (книга); Це твоє? (завдання). Використання
займенника в чоловічому, жіночому, середньому роді зумовлюється потребою його
узгодження з неназваним членом у роді, числі, відмінку. Найчастіше пропускаються
головні члени речення, хоча неповними можуть бути Й речення з неназваним
будь-яким другорядним членом.
Пропущені члени речення можуть установлюватися:
1) з попередніх і (спорадично) наступних речень, наприклад: Вгорі було небо,
заслан е сірими хмарами. Помалу пересувалися, то купчилися, т о розлазилися
— нуд ні й огидні (Б. Грінченко); Сестра Варвара ст укала твердо, уперт о, немов
рва ла гуж а. Зсунула брови, стисла уст а і ціпком ст укала в землю. НІ р а зу не
ст ала, не озирнулась (М. Коцюбинський);
2) з конкретної обстановки мовлення, наприклад: Крик зчинився серед селян: —
Тікаю т ь! Тікають!Лови!.. (Б. Грінченко);
3) зі структури та змісту самого неповного речення, наприклад: А довкола —
м лист о-бузкова далеч, І золота стерня, і запашний, не от руєний війною вечір
(О. Гончар); На сході троянди світання в хит анні гілок золот их (В. Сосюра).
Такі речення називають еліптичними (грец. еііеірвіз — нестача, пропуск).
Отже, функціонування неповних речень зумовлюється контекстом і ситуацією,
а також структурою і змістом самого неповного речення. Саме ці показники взято за
основу класифікації неповних речень.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.