Варіант 1 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Діти сплять, але Фріц, не можучи ніде знайти так дуже потрібної книжки, забігає також до спальні (В. Винниченко); Пере Ганна сорочку, а син купається, пірнає, брьохається, хлюпається, як та риба, в чистій воді (І. Нечуй-Левицький); Собаки крутнули хвостами і, обминувши повалену стіну, підбігли до зачинених дверей, сперлися на них і почали дряпатись, тихенько скавулячи (Є. Гуцало); Жать удень душно, а вночі кусаються комарі (Укр. нар. пр. та прик.); Вчителі перезирнулися між собою, і найстарша з них, повновидна сива жінка, запитала (О. Гончар); В кінці греблі шумлять верби, А лист опадає (П. Чубинський); Округ мене то жито половіє, а в житі купа льону голубо цвіте; ячмінь колоситься; оддалеки гайок синіє (Марко Вовчок); Як прялось, так спалось, а як перестала прясти, то не хочеться й спати (Укр. нар. пр. та прик.); Як я була дівочкою, до мене ходили з горілочкою, а як я стала молодицею, перестали ходити і з водицею (Укр. нар. пр. та прик.); Тим часом і Гайка-Хвіст перестав садити кулаками в стіну і, повернувшись до загального гамору, дивився з божевільною напругою запальними очима (Т. Осьмачка). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурпо-семантичною та шкільною класифікаціями. Не зважала на те, що валилися кам'яниці і могли мене завалити (В. Вовк); Сократ посміхнувся і стратег побачив, що посмішка та була щирою, майже дружньою (Ю. Мушкетик); А глухоти не зможу перенести, Бо не вкладе ніхто в печальні жести Шум Черемоша, співи солов'я (Д. Павличко); Ти кинув серце, що в тернах Омилось кровію любові, На жертовник світобудови (Г. Чупринка); Далеко видніється місто, таке невеличке, що скоріше б можна назвати його великим селом (В. Винниченко); Читаємо списки розстріляних і дивуємося, що на провінції погроми (П. Тичина); Ти до кінця плекаєш любий сон В борні незламного самурая, Що всі думки твої бере в полон (Ю. Клен); Ти не дивися на те, Що нивонька твоя, Як полотно лляне, коротка і вузька! (Б. Лепкий); Я радий, що не бачив лихоліття (Леся Українка); Розумієш тепер, що в нас у квартирі робиться! (М. Куліш). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Здавалося б, що таке роса? (М. Стельмах); На стерні впало моє жниво, Що раз дозріло на віку (М. Стельмах); Так боюся, що між куцих речень крихітку любові загублю... (В. Підпалий); Прокидаюся на світанні, коли гаснуть зорі останні (Г. Гордасевич); Ніхто не знав, коли й де побудовано цю шхуну (М. Трублаїні). 137 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. (Як тільки...),[...]. [...], (де...). [...], (дарма що...). [...], (бо...). (Щоб...), [...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Втративши самовладання, не тямлячись, завклубом хутко пройшов у кімнату, де було складено всі весільні подарунки, де на лавах стояли наготовлені драглі, капуста, м'ясо куряче та свиняче, і, побачивши скрипку - лежала в кутку, недбало кинута на купу одягу,- схопив її різким розпачливим рухом і вдарив об скриню (Є. Гуцало); Яка журба тобі, що я поїду на чужину з розбитим серцем, що коханий спогад про зустріч милу обіллє отрута ? (Леся Українка); Не сіпай хоть ти мене, бо мі житє посіпало, що ледве на ногах стою (В. Стефаник); Я мрію так життя прожити, щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій (М. Стельмах); На тихім озері, де мріють верболози, давно приборкані, і влітку, й восени, то плавали вони, і шиї гнулися у них, як буйні лози (М. Драй-Хмара). Варіант 2 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень с складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Адже ціле літо тут вогонь, босою ногою в пісок не ступнеш, і лише лоза виноградна якимось чудом все ж приживляється під Оксаниним доглядом, звідкись соки бере, розвивається (О. Гончар); Я на повнім ходу стрибав з поїзда, а деякі бояться (О. Гончар); Молодиці й собі почали плакати, неначе в хаті лежав на лаві мрець, а вони сходились на похорони (І. Нечуй-Левицький); Гризельді стало невимовно жаль Єремеї, і вона почала тихо плакати (І. Нечуй-Левицький); Знайшов сигарету, почав прикурювати, сірники в його руці обламувалися один за одним, ледь спалахнувши, і видно було, як тремтять його руки, аж Порфир не втримався (О. Гончар); Горщечники кивають на рибарів, а ті погрожують поперекидати ятки з череп'ям (Ю. Мушкетик); Мелькають червоні жупани, Вирує, кипить Дніпро, І Байда стріляє в султана, Підвішений за ребро (В. Симоненко); Сонце зійде - я нуджуся, І заходить - плачу: Котру люблю дівчиноньку, Тієї не бачу (Усна нар. тв.). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Все село знало, що діялось у панотця (А. Свидницький); Якби не Бог поміг мені, То душа б живая Во тьмі ада потонула, Проклялась на світі (Т. Шевченко); Слово, чому ти не твердая криця, Що серед бою так ясно іскриться? (Леся Українка); Ти ще не знаєш, як війна змінила їх (М. Стельмах); Може бути, що мене не буде, 138 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Перебутній час я перебув... (М. Вінграновський); Академіки кажуть, що, очевидно, чухраїнці накривали глечики з молоком поезією - настільки в них була розвинена вже тоді культура (Остап Вишня); Часом Десна розливалася так пишно, що у воді потопали не тільки ліси й сінокоси (О. Довженко); Хто моря переплив і спалив кораблі за собою, той не вмре, не здобувши нового добра (Леся Українка); Для того, щоб любити власний народ, не треба нам ненавидіти інший народ (О. Кобилянська); Щоб себе беріг, Він наказ мені (М. Рильський). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Ти слово куй, як я гарячу сталь, Щоб серце в ньому плакало й раділо (Д. Луценко); Гей, вівчарику мій на далекій ген-ген полонині! Заграй мені пісню таку, щоби вчули верхи темно-сині (О. Луцький); Не дай, щоб у серці постаріла мрія, Складаючи крила в журбі (М. Ткач); І стежечка, де ти ходила, колючим терном поросла (Т. Шевченко); Там, де втомно в темінь тоне Кучерявий вечір, Хтось невтомним дзвоном дзвонить Про чарівні речі (Д. Загул). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [..., (наякому ...), ...]. [...], (так що ...). (Куди...), [...]. [...], (неначе...). [•••], (незважаючи на те що ...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. В тій хвилі Бантромій нараз мов сполошився з місця і полетів кудись, так полетів, що Іван не думав навіть, щоби в його старих ногах було ще стільки сили (І. Франко); І якщо зараз з-поміж молодих, які зібрались на палубі, теж є такі, що вміють кроїти й шити і озброювати паруси, то це тому, що з ними був Ягнич- майстер: він їх цього діла навчив! (О. Гончар); І стегна розкувато виділялись у жінки, неначе одштовхувались од стану, але вся її постать була сповнена такою своєрідністю і жіночою принадою, що мало хто не заглядався на неї (М. Стельмах); На тихім озері, де мріють верболози, давно приборкані, і влітку, й восени, то плюскоталися, то плавали вони, і шиї гнулися у них, як буйні лози (М. Драй-Хмара). Варіант З Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між: частинами складносурядного речення. Князь Єремія хоче сватати свою дочку, а я оце взявся бути за свата: як буде діло? (. Нечуй-Левицький); Той за начальника біля самісінької пічки, і Ілько вже не відчував тієї неприємної самотності, яку переживають на роботі в перший день (Петро Панч); Він непотрібний і одходить, а на порозі стоїть жінка і повним благанням й надії поглядом проводить його через усю хату, наче він несе з собою життя нашої Оленки 139 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ (М. Коцюбинський); Працювати ж фізично не дозволяла гордість, "мужицький" труд був для неї принизливим, і ця "шляхтянка" закінчує життя самогубством (Н. Гаєвська); Обидва ж вони політируються, подарунками обсилаються, а нишком один на одного чигають (П. Куліш); Ідуть хлопці, позгорблювались; в очах безнадія світиться та переполох, а в душі дрижаки скачуть (А. Свидницький); Широка річка темним люстром чорніє, в неї під ногами, то там, то тут тремтять у ній рідкі зблідлі зорі; прозорий місяць ледве хилитається в глибині, а далі на схід річка вже яснішає світлою просторою дорогою, з відбитими торочками зелених берегів, з темними плямами заснулих, нерухомих барок, з вітрилом раннього човна, що біліло в імлистій далечині (М. Старицький); Гляне Шрам, аж сидять на траві під липою і божий чоловік, і Черевань, а перед ними стоїть полудень (П. Куліш); Слухав його Шрам довго, а далі вийшов із-за дерева та став навпроти Череваня (П. Куліш); Більше вона ні слова не сказала матері, а, наклавши на плечі гору прання, пішла розвішувати його на тину (Г. Тютюнник). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Серденько вже знає, що я тебе послідній раз оце виряжаю (Ю. Федькович); І служитиму і далі, щоб недаремно я жила (П. Тичина); Не видно думки - блискавки, що бігає на вискоки (Д. Павличко); Свою любов, голубку швидкокрилу, давно я випустив на білий світ, аби вона будила сонце в морі, воркуючи ім'я лише Беатріче (Т. Осьмачка); Він знову рученьки згинає, неначе стримує коня (Олександр Олесь); Перед нею лежав не той ... козак, якого вона (Ніна) часто бачила в сідлі на вороному коні (І. Цюпа); Щоб, розбалакавшись, не влізти в "проволочку", Я швидше ставлю точку (Л. Глібов); Думав, що баба з могили, або щось лихе приверзлося (І. Драч); Бачачи, що вже переборщив, він притих (Б. Грінченко). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. То гріх - тоді кохать, як поруч хтось кона, Як спів, палких надій і радощі оті Так гірко відчува чиясь душа смутна... (X. Алчевська); Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі? (П. Тичина); Зупинюсь у вечоровій тиші, вслухаюсь, як дихає земля (М. Луків); Не можу пригадать, кого я ждав на вулиці старого міста (Т. Осьмачка); Мого життя не вистачить мені для діл, що їх у спогадах лелію (Високий замок); Чує він крізь легкий сон, що якась дівчина співає тонким голосом пісню (І. Нечуй-Левицький). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. (Хто...), [той...]. (Де...), [там...]. [... в поле..], (де...). (Доки...), [доти...]. [... , (що ...), ...]. 140 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Досунувсь він, що от-от зайця спіймати, вже й руку простягнув, щоб за лапу взяти, та заєць сповзнув і панотець дригнувся ... (А. Свидницький); Вона жила в наймах, а як уже зовсім занедужала мати, то довелося їй свою хазяйку кинути, щоб хвору доглядати (Б. Грінченко); Так тихо, що він почав побоюватися, щоб не трісли йому від перенапруги слухові перетинки ... (В. Шевчук); Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй, як співав на ярмарках зіньківський бандуристочка сліпенький, послав три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір неісходиму, а чи впадуть від морозу (Гр. Тютюнник). Варіант 4 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень с складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Пилипко їхав поруч із командиром, і той усе розпитував: чи багацько німців, де стоять (А. Головко); Тихо погойдувався крихітний, на одну людину, човник, і очерет своїм шарудінням присипляв воду (М. Стельмах); Але проповідь непротивленства Гітлерові і любові до нього не припала до серця катованим народам, і вони продовжували боротися проти тиранії (Ярослав Галан); Марко хотів розплющити повіки, але тепер для нього це було непосильною роботою (М. Стельмах); Мудрим людям достаються поцілунки, лаври, квіти, а поету на потіху все криваві самоцвіти (Леся Українка); То пронесеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс і грудкою впаде в ситу землю (Г. Тютюнник); Хіба що собаки ліниво перегукуються по дворах, чи зарипить звід десь від колодязя, чи зареве худоба (А. Головко); Ні хмари немає на небі, ні дощ не йде, ні вітерець не колихне повітря (М. Стельмах); Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів (Т. Шевченко); Ім'я співака знають у всіх куточках нашої Батьківщини, та й за кордоном багато людей зачаровані українською піснею, яку почули з Миколиних уст (Олексій Білаш). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Від робітника Андрій узнав, що один брат уже орденоносець (І. Багряний); Зіграй усе, що я тебе прошу (Л. Костенко); Вони летять на верхогір'я, Щоб сонце вдосвіта зустріть (Олександр Олесь); Писав чомусь про смерть, неначе знав, що ніччю раптовий блиск вогку пронизе тьму (В. Сосюра); Усе здавалося йому, що ось- ось серед плиткого камінчастого броду земля розкочиться (І. Франко); І тремтять "намісники Ісуса", Бо чекає кара їх страшна (Д. Павличко); Нема краси другої в світі, як починаєш ти ходить (П. Тичина); Брат садився з тим парубком, що його так щиро дожидав коло самих дверей (Ю. Федькович); В таку добу під горою, Біля того гаю, Що чорніє над водою, Щось біле блукає (Т. Шевченко); Усі таємні свої скарби я повинна віддать І килим, що виткали мрії, під ноги тобі простелити (Леся Українка). Завдання III. 141 / УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Я з тих країв, де в сині оболоні гарячі персні розкидає день (А. Малишко); Ми підем, де трави похилі, де зорі в ясній далині (А. Малишко); Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ (В. Сосюра); Які пишні села в цім краї бувають весною, коли зацвітуть садки! (І. Нечуй-Левицький); Недалекий той час, коли чесність зійде зі списку парадних чеснот, настільки вона стане звичайною в нашій дійсності (І. Вільде). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [...], (тому що ...). [... так], (що ...). [Кожний, (хто ...), ...]. [Скрізь, (куди...), ...]. (Якщо ...), [то...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Сонечко світить у небі, скошене різнотрав'я під променями в'яне, і пахощі його міняться - стають журливо-гіркуваті; бджоли та джмелі над квітами з пониклими головками провозять свою гуркотливу музику так, наче везуть її на запряжених кіньми возах; а дядько Щерба стоїть собі й стоїть біля тину, до хати не йде, й на дядьковому чолі голубим маком переблискує дрібний піт (Є. Гуцало); Згадай, як у день ми стояли з тобою На скелі гарячій, на кручі стрімкій, Я вчилася пісні з морського прибою, А ти прислухалась, який в ньому стрій (Леся Українка); Співати про хату малу, небагату, де добре є брату, де радісно жить (Б.-І. Антонич); Я понесу в серці звуки народних пісень, що віками не змовкали над землею, зберігаючи в безіменних творіннях пульс безсмертя, що протидіяли всім спробам темряви задушити прагнення до світла й поступу розуму (О. Бердник). Варіант 5 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Отам проходила, на галяві заснула, І біля неї тихо скорбна мати сіла (О. Зуєвський); Ні один невіруючий філософ, ні письменник не переконав мене глибше, як новий Завіт, і я б не могла дати свого чудового, великого Бога за будь-яку гіпотезу (В. Вовк); Я випив горя у проваллі Другої війни, і сумніви зайшли до мене (Б. Бойчук); Здебільшого товпляться довкола возів молоді люди, але є поміж них і поважні громадяни (Ю. Мушкетик); Він виливався із слова, як тісто, і його кожного разу бігали шукати в небі і на землі (Е. Андієвська); Приходить зима з дощами і з теплим воском відлиг, і вже гумовими полами, а не крилом, б'є ніч у шибку вікна (Ю. Тарнавський); І з невблаганними очима Ти йдеш вічність і крізь мить, І темінь в тебе за плечима, Й поперед тебе мла-темнина, Й тобі нічого не болить! (М. Вінграновський); І я буду старіти, а ти справді залишатимешся молодою (Є. Гуцало). 142 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною кяасифікаціями. Слабка людина, не втерплю, щоб пальцями не зачепити струни Сузір'я Ліри (('. Гуцало); Зелень розливається всіма відтінками, навколо - первісний дикий ліс, де заходить тільки нога землеміра, взута в гумові чоботи (Д. Гуменна); Немає ще праці, в якій би було проаналізовано думку Сковороди на тлі всієї сучасної йому і минулої філософії (І. Дзюба); Щоб корабель не став за домовину, візьми благословення - і Лвти (І. Дзюба); Тут дід заводив нас у такі казкові нетрі старовини, що ми переставали дихати і бити комарів на жижах і на шиї (О.Довженко); Сивоок злякався, що пропустить, може, єдину нагоду, мерщій проштовхався наперед, став коло міщила (П. Загребельний); А тепер його порух, мов камінь, наче кара від ночі, мстиг, Щоб майнути у тьмі сторінками Дорогих непрочитаних книг (О. Зуєвський); Більше десяти років тому приїхав сюди, щоб намалювати ці скелі,- і пропав (Р, Іваничук); Той смерть свою навіки поборов, хто на її ненависть мав любов (Д. Павличко); Та в порожнечі нам блукати доти, Аж доки ми тягар того хреста донесемо до нашої ҐолҐоти (І. Качуровський). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною кмиифікацією. У слові рідному велика сила є, що розбива іраніт і золото кує (М. Рильський); А ХТО сказав, що щастя тільки в щасті (О. Слоньовська); Любить людей мене навчила мати і рідну землю, що б там не було (В. Симоненко); Так тихо-тихо скрізь, що ледве чути відгомони (П. Тичина); Розлюбіть себе, щоб зрозуміти, як мало вас можугь тобити інші (В. Брюгген). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. (Якби...), [то...]. [...], (як...) (Коли...), [...]. [...], (тому що ...) (Кому...), [тому...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Одним блиском думки переплигнув Олесь сорок п'ять років назад, у своє власне дитинство, коли ще сам був таким бальбасом, як Юрчик, а, може, за рік старшеньким, коли з "газетою" в штанцях гарцював на верб'яному "конику" по запорошеній, вибоїстій дорозі (І. Керницький); Гармошка вже позвала іншу мелодію, шпаркішу й завзятішу, а дівчата, водячи в танці одна одну, безоглядніше закрутились у вирі - Чоботи й черевики якщо не згоріли на їхніх ногах, то ось-ось згорять, обернувшись на куряву та дим; довгі спідниці й плаття в'ються довкола ніг так швидко, наче Намагаються порятуватися од невидимого вогню, який схований десь у тому 143 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ шаленому русі; пташки усмішок на губах хоч і притомились, хоч і приблідли, та ще не відлетіли й не скоро відлетять; очі грають карими, синіми, чорними поглядами, а над тими поглядами шнурками, ключами підносились дівочі брови (Є. Гуцало); Бо пам'ятайте, що на цій планеті, від коли сотворив її Пан-Бог, ще не було епохи для поетів, але були поети для епох (Л. Костенко); Благослови, Господь, державний Київ, Що на горі над голубим Дніпром Пильнує мир і всі труди людськії, Що їх живить земля своїм трудом (І. Кочерга). Варіант 6 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень с складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Поснідавши, батько йшов на роботу, а я, підсукавши колоші, біг на кінець городу, щоб наламати широких капустяних листків (В. Скуратівський); Ягоди вже прихопив морозець, від того вони солодшають (В. Чухліб); У неї було дуже багато іграшок, але вона поводилася з ними не так, як деякі інші діти (Н. Забіла); Привчав мене батько трудитись до поту, а мати - любити пісні (П. Воронько); Жену від себе голоси поля, і тоді на мене, як дощ, спадають небесні (М. Коцюбинський); Потім хмари затихли, перестали рухатися, і сторожке мовчання оволоділо небом і землею (Г. Тютюнник); Ось чому ваша інтелігентність так часто впадає в жорстоку брутальність, і ви вчиняєте тоді зі своїми солдатами огидні злочинства (О. Довженко); Дніпро спокійно шумить і реве, і хвиля берег миє (О. Довженко). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Вона вже любить батька, бо, коли він вривається в кімнату з чергової поїздки, вона вся починає світитися, бігає, метушиться (В. Шевчук); Він горів до всього, що працювало на майбутнє народу (В. Яременко); Се дідусь слабосилий, Що без роду, без стад і жінок Сам стоїть край могили (І. Франко); Але він був потрібен письменникові-імпресионістові, щоб викликати сильне контрастне враження, душевне чуття огиди (Є. Федоренко); Той смерть свою навіки поборов, Хто рівня їй, але у силі добрій (Д. Павличко); Я думаю про щось чуже, стороннє, неважне, а проте тямлю, що я не забув свого горя (М. Коцюбинський); Як би таких було між нами менше, що, дома чесний статок прочесавши, понадились на соболі московські та руки простягли до тієї "казни", як кажуть москалі (Леся Українка); Се, може, станеться пізніше, коли всі зобачуть у ній те, чим вона була (Д. Донцов); Характерною прикметою його вдачі був несилуваний, природний і бистрий дотеп, який свідчив про незвичайний розум і притаманну цьому сумному письменникові веселість (В. Яременко); Пішов своєю дорогою, як птах, що своїх крил на собі не чує (В. Стефаник). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. 144 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи І я щасливий, що себе знайшов, що не сконав у бездуховнім вирі (М. Руденко); Знай, що в світі найтяжче - серце носити студене! (М. Рильський); Я люблю, як, буває, осінню пахне яблуками в хаті (А. Малишко); Як заплачу на малу хвилинку, то мусить хтось сміятися до смерті! (Леся Українка); Ось чутно, як несе вітер якусь покину з далекого лісу... (М. Коцюбинський). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [...], (немов...). (Коли...), [то ...]. [...з того], (що...). (Хоч...), [та...]. [...], (якщо ...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Коли в монастирях був папірусу брак, Ченці з рукопису старе письмо змивали, щоб написати знов тропар або кондак, І палімпсестом той рукопис називали (М. Вороний); Українську мову і літературу викладав Омелян Огоновський, який головну увагу приділяв граматиці в студіях з літератури, як зазначав іще Іван Франко, який свого часу теж слухав його лекції, виходив не з самостійної вартості того чи іншого твору, а намагався цей твір "вперти в одну з тих схоластичних шухлядок, по яких порядковано твори поетичні в шкільних читанках" (М. Ільницький); Колисав мою колиску Звук підгірської трембіти, Що від неї зорі меркнуть І росою плачуть квіти (Б. Лепкий); Будемо сподіватися, що до нашого поета парки будуть ласкавіші і пісні його лунатимуть ще довго (М. Грушевський). Варіант 7 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Смикнула телицю за нашийник, та подалися вдвох за ворота (Є. Гуцало); Чи колектив тобі наш набрид, чи чистолюбство тебе заїло (Ю. Збанацький); Сказав старий, що всі троє разом зарадили (Т. Шевченко); Та прийде час, і ти огнистим видом Засяєш у народів вольних колі (І. Франко); Я волочу втомлені ноги поміж сірими меблями, а за мною тихо волочиться моя згорблена тінь (М. Коцюбинський); І будень без нього не будень, і свято без нього не свято (В. Земляк); То ж він татар на поміч приєднав і платить їм ясиром християнським (Леся Українка); Чорними долонями струшували піт з чола і великими руками ловилися землі (В. Стефаник); Ти, хлопе, землю край І в землю зерно сій (Б. Лепкий); Не слів мені, а іскр блискучих і палких ! (Олександр Олесь). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні): б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Здалося, примарилось мені, наче ти печальною ходою десь пройшла у білому вбранні (В. Сосюра); Вона побігла до шинку, бо мала заплачене на цілий тиждень 145 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ наперед снідання (І. Франко); Хай полотном простелеться дорога, Що повела науку по землі (Д. Павличко); В юрті сидів я на килимі в гостях у столітнього окина у Джамбула, коли раптом прийшла новоприбула рада гостя з телеграмою в руках (П. Тичина); Брат узяв чудотворник у руки та читає коло стола на голос, бо неня дуже любила слухати його (Ю. Федькович); Я дивився і радів, що минула зима, Що весна наближається, літо ... (Олександр Олесь); Чатує вітер на останнє листя старого дуба, що своїм корінням тримає схили урвища (Л. Костенко); Вони поїхали до ливарні, що маячила за міським парканом (І. Багряний); Годі з певністю сказати, як то там було з цим моїм родом "по мечу", тобто по батькові (Г. Журба); Вихована в польській культурі, вже з юнацьких років нав'язала зразок з народом і повернулася до українства, що його віднайшла по лінії маминого роду (Ю. Тарнавський). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Я не хочу, щоб ви були сьогодні, як завжди, засмучені (Олександр Олесь); Зерно в землю теж кладуть, щоб воно воскресло в житі (Б. Олійник); Щоб жить - я всі кайдани розірву (П. Тичина); Море так бадьоро хлюпає у човни, що аж слухати любо (М. Коцюбинський); Пахне хлібом земля, що дала мені сонце й крила (Д. Павличко). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [... так], (щоб...). [..„(що...),...]. (Де...), [там...]. (Доки...), [доти...]. [...], (хоча...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Тоді йому вдавало, що є на світі бездонні криниці, та каламутна срібло-сіра топіль, котра розливалась перед ним в невідомість, і друга, десь там у ньому, темна, скаламучена криниця (Г. Журба); Інший фейлетон викпинав договори з чужими державами - уряд УНР за те, що не бачив за гарними словами чужих дипломатів зневаги самостійності України, а чужі держави за те, що за кам'янецькою УНР не бачать 40-мільйонної непідлеглої нації (Ю. Лавріненко); Оце невеличкі замітки, що їх нема в жодній історії України і, які я хочу нагадати, щоб їх не забули (Остап Вишня); І в римах він намагається буги канонічним, а все-таки припускає модерні рими, що ігнорують післянаголосові приголосні (Ю. Шерех). Варіант 8 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Своє набуте, як і тінь, не чуте, та без нього ми ніщо (Т. Осьмачка); І, може, тут сидів так само, Чекаючи вістей із Ясс, І крізь вікно він бачив браму І вулицю в цей самий час (Є. Маланюк); На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше 146 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи боронитися (Леся Українка); Чи то води весняні шуміли, чи то бриніла десь з далеку пісня (О. Іваненко); І рука її нічого не стиснула, а впала додолу в'яло й безсило (Л. Мосендз); Я не знаю, хто кого морочить, але я б нагана в руки взяв (В. Сосюра); Напишеш, рвеш ... і пишеш знову ! І знову не так ... і знов не те (Є. Плужник); Від «ТО* смерділо людськими екскрементами, і довгий понурий м'ясний ряд скидався на перекинуті кінські кістяки (Б. Антоненко-Давидович); Вони кокетливо посміхаються до сонця, а вітер схоплюється у мене над головою (Г. Косинка); Вона йшла поруч, ОДДИхаючи, і не вгавала мені дякувати (В. Підмогильний). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Хлоп'я очей не зводить з коней, хоч сон його вже обхопив (Олександр Олесь); Але казка, яка то вона вже за себе з роду вигадлива та химерна вдалася, знає кождому раду і причину (Ю. Федькович); Нема сильніш од землетрусу, як потрясать серця людей (II. Тичина); Я вас люблю великою любов'ю, Бо добре знаю вашу міць і твердь (Д. Павличко); Ганна вдарила Фрузю в груди так сильно, що ся відразу звалилася з ніг (І. Франко); Я скажу йому, що ходжу в райшколу, що до нього тільки думи мої летять (В. Сосюра); Благословен, хто вигадав маяк. Цей промінь, що спалахує над морем Десь там, де пішли його і всі інші брати й сестри, понісши в офіру свої м'язи й мізок (І. Багряний); В долині Тигра і Євфрата, котру заносить жовтий мул, поблякне слава І ерострата перед твоєю, місто УР! (Л. Костенко); Пам'ятаю я, що, незважаючи на свою ульїрадемократичність, бабуня все була горда, що в нашому роді не було попів і жидів (Л. Мосендз). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Пахне хлібом трава, що купала мене з дитяти (Д. Павличко); Я збагнув, що забуття не суджено мені (Леся Українка); І було їх, тих книг, у шафах стільки, що такої кількості за свій короткий вік він [Лисогор] ще ніколи й не бачив (В. Козаченко); Коли ти любиш рідний край, гори, палай! (М. Вороний); Коли він зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви (М. Коцюбинський). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [Все, (що...), ...]. [...], (чи...) [... настільки ...], (щоб ...) [...], (дарма що...) (Якщо...), [то ...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Вода мерехтіла, вода світилась різними барвами, вода міняла настрій, де всміхалася по-дитячому щиро, а де стриманіше, вода наче пісню співала весь час, пісню, в якій вона жила так само, як у річці, авжеж, так само, бо линула вона в пісню 147 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ прямісінько з оцих деснянських берегів, линула, линула (Є. Гуцало); Не знаю, що питав у неї і що казала вона мені, а тільки пам'ятаю, як буйно захвилювалися жита, затремтів від радості льон і гарячий вітер припав грудьми до землі (Г. Косинка); Вслухаєшся в музику слів, кожне з них звучить по-своєму, проникаєш у смисл і, здається, повністю вслухавшись, повністю проникнувши, однаково до кінця не осягнув, не все збагнув, бо начебто в простому і ясному - Розлоге! Бір! Дубове! - зостається стільки незвіданості, загадки, таємниці (Є. Гуцало); Пообідавши, дядько Щерба не встає з-за столу відразу, а якиїсь час сидить, випроставшись, у тихій тиші (Є. Гуцало); Правда, на це щасгя можна по-різному дивитися, але я наперед кажу, що не належу ні до філософів, ні до людей з ідеалами (і порожніми кишенями), що все критикують і врешті дохнугь під тинами і парканами (І. Сенченко). Варіант 9 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Чи голоси у нас не заслабі? Чи не потонуть у вітрах простору? Чи сприймуть велич нової краси? (Л. Костенко); І в твоїх зіницях, повних мети, Бачу міст задимлені скилети І, мов коні, здиблені мости (Д. Павличко); Лице йому зблідло, очі були напружені, й губи кривавились од якоїсь тужливої радості (В. Винниченко); Той ліс зашумить, і ті сни ізійдуть (М Вінграновський); Поля до сонця пнуть зелені пальці - а я ж на них по-своєму дивлюсь (П. Тичина); Сам Іван ніколи не говорив про се, але хтось із його сторін приніс сю вість до Борислава (І. Франко); Ліхтарів проміння простяглеся і в вікні задумано цвіте, а мені здається: то волосся, то твоє волосся золоте (В. Сосюра); Вибухає ніч громами, і земля дрижить у дзвоні (І. Багряний); Яка чума, яка біда мене косила, а сила знову розцвіла (П. Тичина); Там уже я збирав війська, аж землі важко, і вибивав ворога у чужі городи (О. Довженко). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Дарма що стояло тихо, сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах вздовж шляху (Ю. Смолич); Відчув у роті солодкий смак води з джерел, що б'ють у березі в його селі й ніколи, скільки він пам'ятає, не висихали й не вичерпувалися (В. Шевчук); Здавши документи в штаб, Черниш, перш ніж іти в батальйон, з'явився, за офіцерським звичаєм, відрекомендуватись командирові полку (О. Гончар); Поволі звик я до цієї картини, як солдат на війні поступово звикає до грому гармат (О. Довженко); Ніхто не бачив, як я переставляв на ділянках таблички (Ю. Збанацький); Зараз додому, добре виспатися, щоб завтра біля власного верстата бути вправним, зосередженим (В. Собко); І кожний знає з нас, для чого він живе (В. Сосюра); Щасливий, хто сни має милі (Леся Українка); Туманом і сирістю потягло справа, де протікала річка (Петро Панч); Коли б можна, побігла б туди, в лікарню, де лежить він (І. Цюпа). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною 148 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи класифікацією. Повела житами стежка неширока в поле, де тополя мріє одинока (В. Симоненко); Там, де ти колись ішла, тиха стежка зацвіла вечоровою матіолою, житом-долею світанковою (Б. Олійник); Забудь усе й лети, куди життя несе в огні груда (В. Сосюра); Колисав мою колиску звук підгірської трембіти, що від неї зорі меркнуть і росою плачуть квіти (Б. Лепкий); Я так тебе люблю, що стримати не в силі захоплених пісень, що ллються через край (В. Сосюра). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [Такий...], (неначе...). [Так...], (що...). [...], (про що ...). (Як...), [тоді...]. (Якби...), [тоді...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. В пам'яті одразу виникла зачарована скеля, про яку вже й забули, примітивна кузня, якою починалося будівництво (Ян Баш); Потім хлопець кинув погляд навкруги і побачив кухаря, що поливав водою капітана вартового, що стовбичив з почепленим на раменах автоматом (С. Скляренко); Виявилося, що вони проходять повз маленький острівець, яких тут немало в Азовському морі (О. Гончар); Погортайте сторінки сивих віків, і вам відкриється багато таємниць, і ви почуєте голоси творців, імена яких так розгубила історія, що вже навряд чи знайдемо багатьох сіячів, чия поетична нива, ставши народною, квітує й сьогодні на нашій ниві (М. Стельмах).
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.