У двері постукали. Стукіт був
легенький, дрібний. Зігну
тий палець, напевне, ледь торкався шальованих дощок.
Вацлав Ліскевич, учувши дотик, дуже зрадів невідомому
гостеві. «Напевне, замовець»,— майнула надійна думка.
Серце забилося прискорено, лунко. Господар підвівся з ка
напи, наспіх поправив на собі давно не прасований одяг,
набув поважного, чемного вигляду і крикнув гостинне: «З а
ходьте!» л
Двері відчинились.
— Прошу пробачення, чи тут живе Вацлав Ліскевич?
Художник Ліскевич,— поспішив додати невідомий, наго
лошуючи на слові «художник».
— Так. Ви не помилились.— Ліскевич допитливо гля
нув на того, хто переступив поріг кімнати, і спохмурнів.
Людина в старому сюртуці, в кепці, у простих незграб
них черевиках не може бути замовцем. Навпаки, такого
гатунку люди частенько непрошено заходять в дім, готові
за безцінь’ вам услужити — настирливо пропонують фото
картки, запальнички — замасковане жебрацтво. Але цей…
— Чи можна присісти? — запитав невідомий і ступив
від порога.
Господар мовчки вказав на стілець, сам залишився стоя
ти, готовий в одну мить випровадити гостя.
300 — А вас, пане Ліскевич, таки трудненько знайти,— вмо
стившись у фотелі, весело зауважив гість.— У клубі митців,
на Собеського, навіть не знають, де зараз мешкає колега,
відомий художник…
— Я там не буваю,— рішуче, з серпем мовив господар.
При згадці про клуб митців до горла, відчулось, підкотився
гіркий клубок і раптово забив віддих. Художник ще більше
похмурнів і відвернувся, уникаючи погляду гостя.
— Але, перепрошую, річ не про те. Зовсім не про те.
Хай йому біс з тим клубом! — спішив пом’якшити момент
незручності гість.— Тут, прошу, є справа вельми поважна.
Я завітав до вас, пане художнику, з негайним Замовленням.
Треба намалювати портрета, великого портрета…
— З вашої персони чи з якогось пана? — поспішив за
питати господар, посміхаючись приязно, щиро.
— Портрета вождя революції. Але, прошу, не жахай
тесь слів, пане. Коли вже так, то хай буде відомо, що ро
бітники застрайкують. Ми вийдемо на вулиці з червоними
прапорами. На нашому прапорі повинен бути портрет
вождя…
— Але прошу!..
— Отож страйковий комітет,— продовжував гість, не
давши говорити раптово зблідлому господареві,— доручив
мені, Яцькові Бондаришину, перемовитись з вами і дійти
згоди. Потрібний художній портрет. А хто може краще вас?..
Ви поміркований, чесний, і ви кращий художник,— додав
Бондаришин і, не поспішаючи, відвернув полу сюртука, ви
тягнув сувій кумача, розгорнув і поклав на столі.
— Я, прошу пана, не політик! — не втримавшись, скрик
нув суворо Ліскевич.— Нащо мені така морока?! Я волію
бути стороннім. Мистецтво вище над усякі буденні справи.
І ваші, прошу пана, демонстрації мене не обходять. Так,
так, не обходять…
Знервований, розгублений Ліскевич змахнув руками
так, ніби відганяв когось від себе, потім глянув на гостя,
наблизився до нього і знову відступив. Ліскевичу хотілося
сказати, що сьогодні, кілька годин тому, його викликали до
поліцейського управління і теж запропонували дати малю
нок… «Простенький малюночок, карикатуру…— шепотів
єхидно, улесливо урядовець управління поліції,— ви ж пат
ріот, пане… Ви розумієте дух нації… Отож покажіть, хто є
ворог вітчизни — бунтар, комуніст… А ми надрукуємо».
Ліскевич відмовлявся малювати — доводив, що він не
здужає, але урядовець наполягав, і ось з години на годину
301 і, напевне, не пізніше як завтра прийдуть з поліцейського
відділку…
Ліскевич змовчав. Крутнувся і заходив по кімнаті. Бон-
даришин скоса стежив за художником. Гой, горблячись,
випинав уперед тонке худорляве лице з русявою канцюва-
тою борідкою, куйовдив чуба, то, щулячись, потирав руки
і крокував все швидше і швидше, ніби кимсь гнаний.
— Так, так. Прошу, запам’ятайте, запам’ятайте, я є
митець, а не політик,— вигукнув знервований художник.
Але ось він знову зненацька глянув на гостя. Раптово змен
шив кроки і виступцем пішов до столу. Підійшов і аж
нахилився, вдивляючись в зображення в руках Бонда-
ришина.
— Ленін? — запитав, таємниче понизивши голос.
— Так,— відповів твердо Бондаришин. Очі господаря
і гостя зустрілись і довго не могли розминутись — спокій
ний погляд сірих очей Бондаришина і задумливо-сумний
синявих Ліскевича.
— Це Ленін,— по хвилі мовчання удруге ствердив Бон
даришин і поклав картку на полотнище.
— Страйковий комітет платить вам, пане художнику,
за це малювання двісті злотих. Робота нагальна,— додав
Бондаришин і змовк.
— Коли ж демонстрація? — ніби між іншим запитав
господар.
— Завтра ранком.
— Ранком?— перепитав здивовано Ліскевич.
— Так, завтра,— відповів чемно Бондаришин, хоча цей
запит у нього викликав підозру.— О шостій ранку я прийду
за портретом. Бажаю успіху в роботі, пане Ліскевич. Ба
жаю успіху,— прощаючись, мовив весело Бондаришин. З а
лишив на столі гроші і вийшов з кімнати.
Вражений господар навіть не відповів на прощання го-
‘ стя. Якусь хвилину стояв серед кімнати, немов заціпенілий.
Потім кинувся до вікна, виглянув. Кремезна постать Бон
даришина віддалялася вулицею. Нараз Ліскевичу схотілося
крикнути, завернути гостя, віддати йому все, що залишив
він тут, у кімнаті: це червоне полотнище, ці злоті і це зобра
ження. І знав, що так не зробить.
А Бондаришин ішов не поспішаючи, мов на прогулянці.
Он він завернув у завулок, зупинився. Оглядав розташу
вання будинків, входи і виходи поблизу дворища Ліске
вича — орієнтувався на всякий випадок. У глибині вулиці
показався загін поліцаїв. Бондаришин виждав, аж поки по
302 ліцаї пройшли повз нього, і рушив услід їм вулицею в на
прямі залізничних майстерень.
Сутеніло. На заході танули останні відблиски променів
сонця. Місто огортала осіння ніч.
Матове світло падає рівно на крилаті мольберти, на
тарелі з фарбами, спалахують, міняться барвами дивних
веселок картини на стінах, на жердках. І здається, худож
ник заплутавсь у густому сплетінні тонких барвистих ліній,
райдужних променів. Високий, в голубому комбінезоні, сто
їть він перед полотнищем, ніби застиг. Лише рука напруж-
лива і вправна: то злітає вгору, вбік, то креслить униз, і з
кожним штрихом олівця чіткіше різьбляться контури порт
рета.
Ліскевич звіряє своє малювання з зображенням на карт
ці — здається, точно. Але це не задовольняє художника. Він
мусить докласти вміння, збагнути прийоми великих порт
ретистів — переглядає свою мистецьку картотеку.
Ліскевич робить кілька ескізів майбутнього портрета. Це
має бути справжній витвір мистецтва. Але ж так мало часу
на роботу! Так, так. На кумачі буде накреслено лише си
лует, а там згодом і портрет. Великий портрет.
Ліскевич задоволений: таких напружених хвилин робо
ти він уже не знав давно. І він несказанно гордий — ма
лює портрета великої людини. Не кожному художнику
випадає честь писати Леніна. Так. Так. Це дуже знаменно.
Десь затівається страйк, а може, і повстання, і от
«вони» прийшли до нього, Ліскевича, знають — найкращий
художник.
І раптом Ліскевич схаменувся. Але це ж політика! Так!
Політика… А принцип вільного мистецтва? «Мистецтво
вище над усе…— несподівано муляє думка.— Це твор
чість,— шукає порятунку, ніби виправдовується перед кимсь
Ліскевич,— це творчість…» Уже кілька років він не брався
по-справжньому за пензля.
— Хіба то мистецтво? — аж скрикнув художник. Він
згадав, як, принижуючи гідність митця, малював вивіски
для крамниць та дешевенькі картини на стінах будинків уті
хи. «Ви патріот… Дух. нації…» — згадались облесливі слова
урядовця із поліцейського управління. Отчизна… А худож
ник Ліскевич не мав роботи. Голодував. Блукав по людях.
Але хіба то когось обходить…
Він знає: в його житті лихо почалося відтоді, як ви
ступив він з промовою в клубі митців. Так, так. Він гово
рив тоді про занепад рідного мистецтва, про неуцтво, про
303 фіглювання митців перед урядом. Він кликав їх до вершин
мистецтва, а його засвистали…
Як повідь весняна раптова, спливають і ятрять душу
спогади. А навіщо? Серце давно переболіло, стежку загуб
лено. Її вже не знайдеш. А думи — щодня, і про одне і те ж:
«Х то винен? Чому воно сталося так?» А відповіді нема.
Т а й хто відповість.
Знеможений роботою, безсонною ніччю, думами, Ліске-
вич важко опустився на канапу. Сидів забовванілий, неру
хомий. А зі стіни — з простих і золочених рамців — сверд
лили очима юні, вродливі й потвори, лагідні, поважні і злі,
колись зображені ним. І художнику здавалось: ось вони
почнуть рухатись, заговорять усі разом, різноголосо, кри
чатимуть його болями, бо в усіх у них частка його самого,
його радощі, його муки…
Он та дівчина, сором’язлива, ніжна, з пучками рожевих
троянд, і той поважний пан, і он в кутку лукавий, зігнутий
ксьондз — усім їм, не задумуючись, віддавав він своє серце,
розум, і силу, і хист. І, може, того і сталося так, що він
збився з дороги…
Тихо в майстерні. Обличчя, затиснуті в рамах, тьмяні
ють, ховаються. Тільки з червоного полотнища, всміхаю
чись, дивляться примружені розумні очі. Ліскевич задивив
ся’ на портрета. «Він, Ленін, напевне сказав би, де прав
да»,— майнула гостра думка.
— Він сказав би! — уголос вимовив художник, рішуче
зводячись з канапи, і спіймав себе на думці, що він ще мало
знає Леніна. Так, так, багато чув, але нічого не читав з
його творів. А міг би знати. Хоча б від «них», від Бонда-
ришина…
При згадці про замовця звів очі на годинник. Стрілка
давно вже поминула цифру шість. Ранок. А де ж замовець?
Ліскевич відсунув штору, розчинив навстіж вікно. З про
хололим повітрям до кімнати поповзла світанкова мла, і
вразила незвичайна тиша. Місто причаєно мовчало, і було
зрозуміло чому. Але ж де Бондаришин? Одне за одним
напрошуються припущення, здогади — можливо, провока
ція… Ні, не може бути. Його схопили на вулиці, по дорозі.
І він зараз десь у постерунку…
— А демонстранти ? Що ж, хай буде так, як буде. За
роботу ж заплачено.— Виринуло десь з куточка душі за
спокійливе, дрібненьке і в’їдається, точить…— Але як же
так? — перемагаючи себе, шукає виходу Ліскевич. Він уявив
бачені не раз залізничні майстерні: широкі, присадкуваті,
304 під етернітовими та скляними дахами будівлі. Вони завжди
наповнені дзвоном і скреготом металу, двигтінням, гудками
паровозів. А зараз там, напевне, усе завмерло. В цехах —
жодної душі. Зате на вулицях густий, вируючий натовп
рішучих, піднесених: робітники шикуються в колони, готові
виступити, та виявляється — нема сподіваного прапора з
портретом Леніна…
Задуманий, строгий, Ліскевич повільно ходив по кімна
ті. Думку, що з ’явилася, треба було зважити: справа сер
йозна.
Нарешті художник випрямився, пожвавішав, похапцем
накинув на плечі пальто, обережно згорнув полотнище з
портретом і заховав під полу. І вже аж біля дверей, не до
нісши руки до клямки, зупинився. Окинув очима кімнату
так, ніби залишав назавжди. Помітив: на підвіконні стоїть
недоладно статуетка Аполлона. Підійшов, поправив зруч
ніше, поклав до кишені залишені Бондаришиним гроші і
спокійний, рішучий переступив порога. Скинув капелюха,
тріпонув чубатою головою і підставив Ьбличчя сліпучо-ніж
ним променям ранкового сонця.
На мить Вацлав Ліскевич уявив собі найкоротшу доро
гу, що веде до залізничних майстерень,— площу, вулиці,
завулки. Ними, напевне, десь поспішає зараз Бондаришин…
«А може, все це провокація?» — знову дошкулило те ж
підозріле припущення. У всякому разі, зараз з ’ясується,
перевіриться. І він наддав ходи.
За кілька хвилин ходи художник дійшов до площі С вя
того Домініка і зупинився. Ген за три квартали звідсіля на
північ залізничні майстерні. Там, напевне, він знайшов би,
кому віддати прапор з портретом Леніна, і, мабуть, все-
таки там пощастило б зустріти самого замовця. Отоді б
уже все з’ясувалося. Але ж пройти до майстерень зараз
неможливо. Всі вулиці, входи й виходи з площі вартують
поліцаї. Навіть біля входу до дворищ і біля дверей будин
ків стоять вартові.
Влучивши слушний момент, коли поліцай, повільно кро
куючи, віддалився і зник за виступом стіни, Ліскевич пере
біг вулицю і став за рогом крайнього від площі будйнку.
Дорогу перетято. Вийти з своєї засідки Ліскевич уже
не міг.
«Попав, як миша у пастку,— подумав з прикрістю ху
дожник.— Оце, мабуть, пазурів не минути». Він нарікав на
свою необачність, докоряв собі за цей нерозумний вчинок:
виходити на вулицю в такий тривожний, небезпечний час,
305 та ще з таким портретом… І знову виринуло знайоме, за
вчене: «Політика і мистецтво — несполучні». Художник му
сить бути далеко від усього зайвого в житті. Хай хто хоче,
як йому до вподоби, змагається, б’ється за свої постулати,
політичні переконання, хай… То його справа. А митцеві
треба бути закоханим тільки у високе, і вічне, і вільне від
усього… Встидайся, Вацлаве, бо ж ти сам себе обдурюєш.
А нащо жити обманом… Будь чесним і визнай, що все це
нісенітниця — між людьми немає рівності. Багатий загар
бав і поглинув усе, а бідний — його раб. Митець прислу
говує багатому, заперечував і переконував другий Ліскевич.
На площі заворушились. Примчало кілька вершників.
Вражений Ліскевич аж здригнувся і припав до муру: в ото
ченні вершників стояв Бондаришин; Помилки не було. Про
довгувате, худорляве обличчя, в тому ж, як був учора, про
стенькому короткому сюртуці, на ногах, здається, ті ж стоп
тані черевики, тільки на голові замість кепки — сірий ка
пелюх. Руки Бондаришина зв’язані так, ніби він склав їх
собі на грудях і не може розняти. Від вузла на руках збігає
довга, в кілька метрів мотузка, за яку тримає один з полі
цаїв. Це нагадувало картину часів жахного середньовіччя —
людина в зашморзі, заарканена людоловами, або ж — інкві
зитори ведуть на страту небезпечного злочинця.
«Впіймали, мабуть, біля мого дому»,— майнуло блис
кавичне. Та роздумувати над тим довго не було часу. По
ліцай шарпнув раптово за мотузку. Бондаришин упав на
коліна, але в ту ж мить підвівся, здійняв над головою зв’я
зані руки і вклонився так, ніби подавав комусь якісь умовні
сигнали або ж прощався. З а мотузку шарпнули вдруге і,
спонукаючи штовханами, зв’язаного повели з площі.
З далини, немов пробиваючись крізь мури кварталів,
долинув неясний гомін, вчулось глухе двигтіння, і нараз
уже ближче здійнялася пісня, бадьора, піднесена. Можна
було розпізнати навіть мотив її — «Варшав’янка». Пісня
все наростала і наростала, здавалось, котили, наближаю
чись, хвилі прибою — вируючі, грізні. В глибині вулиці по
казались перші ряди демонстрантів. Пліч-о-пліч з робіт
никами в чорних, коричневих і синіх засмальцьованих і но
вих блузах ішли студенти в форменому одязі, вчителі, люди
невідомих професій; йшли розміреними, повільними крока
ми, але ступали впевнено, твердо. Над передніми рядами
хитався в такт ході, ніби плив на гойдливих хвилях, черво
ний прапор. І здавалось, саме той прапор надавав колоні
впевненості й урочистої величності.
306 — Стій!
— Вертай!..— кричали владно поліцаї і погрозливо ма
хали в повітрі гумовими палицями.
Передні ряди робітників уповільнили кроки, але поліцаї
прожогом кинулись на них і оскаженіло запрацювали свої
ми гумами. Почулись крики, обурливі погрози, лайка. Чер
воне знамено, ніби широко розкрите, багряне, осяяне сон
цем крило, маяло над колоною, вказувало дорогу.
Ліскевичеві здавалось: ось-ось ще одне рішуче зусил
ля — повстанці геть відкинуть шеренги поліцаїв і ринуть на
площу. Але сталося несподіване: розчинилась широка бра
ма ратуші, і звідтіля вимчав загін вершників. Вони з роз
гону врізались, відтинули гурт робітників, оточили їх і ту-
піями шабель валили на брук.
Демонстранти почали відступати.
— Прапор!..
— Захистіть прапор!..— чулись тривожні голоси.
Робітник, який ніс червоне знамено, відкинув геть по
трощене древко, згорнув, притис до грудей полотнище і
вислизнув з кола. Але його помітили і кинулись наздога
няти. Знаменосець, спритно маневруючи, перебіг вулицю
і вже опинився за штахетами палісадника. Ще рух, ще
крок — він заховається в проході до дворища. Та раптом
розітнулись постріли…
В ту мить, коли робітник зів’яв, скошений кулями, Вац
лав Ліскевич, ніби кимсь підштовханий, вискочив із свого
укриття, промчав повз шеренги поліцаїв і опинився в гущі
демонстрантів. В одну мить вихопив з-під поли пальта пра
пора і широко змахнув ним над головою.
— Ленін! — на повний голос, щосили вигукнув худож
ник.
— Ленін!..— підхопили робітники.
— Ленін!..
Демонстранти щільніше зімкнули ряди. Дужі руки під
няли художника вгору. Він випростався, розгорнув червоне
полотнище. Портрета могли бачити тисячі людей.
— Ленін!
— Ленін!..—гриміло, перекочувалось, стрясало квартали.
Навальним натиском демонстранти зім’яли поліцаїв і
стрімко, повноводою, живою рікою рушили вперед.
лі. Львів
1939 р.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: ВОГОНЬ ЗЕМЛІ. РОМАН — Фортеця – стор. 14
Наступна: Були у Леніна (Шахтарські посланці)