Варіант 10 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Так: десь дім стояв - а може й не стояв (Б. Бойчук); Час цідить пісок з долоні в долоню, І смерть може стукнути об шибку Гілкою чорних акацій (В. Вовк); їй нічого робити, співає, а я тчу тіні з трави (В. Голобородько); Він вилазив на грушу І в пазуху рвав гнилиці, і купався коло млина, І лежав у піску (І. Драч); Чи то праця задавила молоду силу, чи то нудьга невсипуща його з ніг звалила (Т. Шевченко); Холодно, але все зеленіє (П. Загребельний); Ліс стояв мовчки, та проте смереки шепочуть щось (О. Кобилянська); Кладе вінок на щедрий сплеск коси І зором воскрешати світ уміє (О. Зуєвський); Данило розтебнув Ярицю на грудях, присів на колодку й тоді побачив за ватрою жінку в кольчузі (Р. Іваничук); Та й до мене колись солодко посміхнулася під церквою в Пассейську одна Мона, та й от з того часу бідний чоловік уже близько півстоліття в неволі крипірує (І. Керницький). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. 149 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ Сила в нас така, що доріг в житті мені замало (А. Малишко); Люблю народ, якого силу ніхто не зломить (ГТ. Воронько); Добре б було, коли б саме тепер хтось заглянув до нас в гості чи хоча б мама почала співати (М. Стельмах); В веснянім я чую повороті, що іде, надходить людськості весна! (М. Рильський); А він забув про весло, що лежало під ногами (Гр. Тютюнник); Якщо прийде весна, то не думай її Розвести у веселощах бучних (Леся Українка); Куди не гляну,— літо спом'яну (І. Гнатюк); В цих дотепних словах - найгірша суть процесів, що відбуваються в сусідній з нами...(Л. Коханець); Як б'ється серце в хвилюванні, Співай про згублений свій рай (Гр. Чупринка). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. І кожен з нас те знав, що слави нам не буде (І. Франко); Золотисті лани пшениці такі, що їм кінця-краю не видно (В. Гжицький); А на тому боці - там живе Марічка в хаті, що сховалась у зелений бір (М. Ткач); Я не маю наміру розповідати вам, яке це щастя - справжня дружба (Марко Вовчок); Я знаю, знаю, що не мови на світі людей поділили на злих і добрих (Д. Павличко). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією, [..„(яку...),...]. [...], (якою ...). [...]. (щоб...). (Коли...), [...]. (Поки...), [...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Мовби продовжує розмову з усіма тими односельцями, яких нині бачив, коли косив за тином: і зі Степаном Галайдою, комбайнером, котрий навідувався в поле подивитись, яка там пшениця дозріває, який врожай доведеться збирати; і з балакучою та дорідною Стефкою, котра ніколи мимо не пройде, щоб не зачепити, і з забудькуватим Миколою, якому, звісно, ще не раз заманеться скуштувати черешень; і з літньою сусідкою Марусиною, що виглядає сина - хай би дочекалась, хоч тоді вже не покличе дядька Щербу косити лужок, син сам упорається (Є. Гуцало); І нечуване, предивне почуття охопило хлопця - йому привиділося, що ціле сузір'я сунуло на нього, і він у цьому розсипищі іскрявому розтопився (М. Понеділок); Застерігає доля нас зарання, що калинова кров - така густа, така крута, як кров у наших жилах (В. Стус); У цих людей були інші прегарні світи, і вони знали, що їм треба повернутися туди, де їх справжній дім (Ю. Тарнавський). Варіант 11 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. 150 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Я для неї хмар не розвію І дощами землі не заллю (В. Симоненко); А єдиних слів, на жаль, було не сказано, А для чого ці слова, як плаче музика ? (Б. Олійник); І купався коло млина, і лежав у піску, І стріляв горобців із рогатки (І. Драч); Та не дай Боже, та не дай нікому, як оцьому народоньку молодому! (М. Вінграновський); Вона звалилася на хвилі, потонула, а пліт поплив собі й поплив (Є. Гуцало); Або вільний вітер пронесеться, або мороз ударить (Марко Вовчок); І вже нема ні щастя, ні біди, а ТІЛЬКИ світ, тугим пойнятий гудом (В. Стус); Потахне світ наш, гей потахне, по собі не полише й крихт - і ми відлинемо, як птахи, хоча без крил, хоча без крил (І. Калинець); Корови безгучно ступали по пухкій дорозі, і їхні очі були заплющені (В. Шевчук); Білий кінь підвів голову і жалібно глянув на Степана великими водянистими очима (В. Дрозд); Не то осінні води шуміли, не то вітер бився в заломах провалля (М. Коцюбинський). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Зіграй усе, що я тебе прошу (Л. Костенко); Це коротке оповідання, мов біблійна розповідь, про те, як колись давно був собі світ і у цей світ прийшло одного ранку двоє людей (Ю. Тарнавський); Горіти нам, щоб іскра ад'ютанта Жевріла для майбутніх поколінь (Л. Храплива); Коли б кохана та весна у лузі - тоді б я сам заповнив "Новий Обрій" (Г. Чорнобицька); Кімната, де жив Всеволод, виглядала веселіше, і в ній, як завжди, панував нелад (В. Шевчук); Коли Іван Оскарович у супроводі господарів оглядав брилу, його відрекомендували художникам (О. Гончар); Чи не буде знову недомови Там, де в ніч майнула черга днів? (О. Зуєвський); Я заздрив тим нелюдяно-апатичним жінкам, які дрімали (В. Вовк); Дощ - це дівчина, що чеше в присмерк мокрі коси (Б. Бойчук); На одну мить стало так порожньо, так зловісно, аж чорна хвиля потьмарила Тімасієві свідомість (Ю. Мушкетик). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Кожне дерево, зрубане на землі, показує, що щось природне підтято вже і в людській душі (В. Підмогильний); Так вдало маскував свої думки, що ніхто їх не помічав (В. Брюгген); Надворі прегарна, ясна, зориста ніч, що своїм чарівним спокоєм викликає дивну тугу з усіх закутків серця (О. Кобилянська); Немає в світі бурі, щоб огонь могла задути вічний та правдивий (І. Кочерга); Живи так, щоб закон твого життя міг бути законом для всіх (В. Винниченко). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [Всі...], (чого ...). [Той...], (хто...). (Яка ...), [такий ...]. (Що ...), [то...]. (Чим...), [тим...]. 151 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Куди б не йшла вона, куди б не обернулася,- здаля або зблизька, все бачила Єгоханана, що ніби навіть і не звертав на неї жодної уваги, немов лише випадково опинився на очах (Л. Мосендз); Якби я втратив очі, Україно, То зміг би жить, не бачачи ланів, Поліських плес, Подільських ясенів, Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно (Д. Павличко); Коли буду я навіть сивою, і життя моє піде мрякою, я для тебе буду красивою, а для когось, може, й ніякою (Л. Костенко); Росу в росинку забивають клином, І ниткою живою крильця бабок Виносить хвилями із грядок бобу, Що вивісив стручки - жаровні соку, Бо лійки скрізь, листки з кришталю саклі, Й лежать у ватянках від тьми помору Водоймища, і хащі, і примари (Е. Андієвська). Варіант 12 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між: частинами складносурядного речення. Це ж усі ці новелки хоч і українські, але американського походження (Д. Гуменна); До яру підійшли, і одностайно тіні погнулися від їхніх тіл назад (М. Бажан); Ясеновий гай під мурами і алея високих ялин за мурами (У. Самчук); Поцілуєш різко і суворо, А в очах - морозяна блакить, А в очах - розриви і простори (О. Ольжич); Хай кружляє, мов невтомний сокіл, І зриває рідних і охочих ! (О. Теліга); Вибухає ніч громами, І земля дрижить у дзвоні (І. Багряний); Поема Божа, і в ній закон, ясний, але і таємничий: як в сонці (В. Барка); І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя дала (А. Малишко); Він переможець, а вона хіба ж не рівня йому? (О. Гончар); І ця голова камінна, І погляду мертвий жаль, І сірі, як глей коліна, і нігтів цупка емаль (О. Зуєвський). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) вста?ювити різновиди підрядної частини: за формально-граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. У сивині прожитих літ моїй весні я шлю привіт, заводові, що в нім я зріс, де з цементом я ноші ніс (В. Сосюра); Я чую їх, далекі голоси дівчат, що не весільної співали, коли у хвилі русої коси з червоним чорне поруч заплітали (М. Рильський); Я мрію так життя прожити, щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах моїх хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій (М. Стельмах); Нехай не знає втоми та рука, що добре зерно в добру землю сіє, що зневажає чорні суховії (М. Рильський); Над усім світом стояла така тиша, що було чути, як плакала надламана гілка (М. Стельмах); Правди в брехні не розмішуй, бо на світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В. Симоненко); І ми шукаємо тих, що йдуть з нами, що свідомі своєї високої мети, що так високо тримають наш прапор (С. Скляренко); Людина йде по рідних вулицях, де пройшло її дитинство, де буяла молодість, де проходили найкращі роки життя (Ян Баш); Тихо розмовляли, наказували, як бути з хлібом, що треба продати, що купити, чим засіяти пар і що сіяти по озимі (С. Скляренко). 152 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікаціао. Коли сонечко пригріє, Потечуть струмки (Олександр Олесь); Навесні, коли цвітуть білі та сині кетяги, здається, немов важка непорушна хвиля бузкового цвіту вінком оточила цегляний будиночок (Є. Гуцало); Як же гарно, що в дружбу ти віриш, віриш в нашу любов (А. Пашко); Бліде небо мигтить зірками до блакиті, що оповила степову далечінь (М. Коцюбинський); Я так люблю життя, що хотів би прожити його ДО останньої хвилини (Олександр Олесь). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. (Як тільки...),[...]. [..., (наякому...), ...]. (Хто...), [той...]. [...], (тому що ...). (Якби...), [то ...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. І треба так довго йти в непростимо яснім промінні, і в пустинях німих самоти собі говорити тіні, і падати в тьми обрив, де овоч і ангел падав, щоб у тінях, що ти освятив, зацвіла промениста зрада (Б. Рубчак); Люди стільки понавигадували, щоб себе дурити, але все це омана (В. Шевчук); Сонце сіло, луки димчасто синіли, а над лісом беззвучно, загрозливо росла кошлата грива невидимого вороного, що застиг перед велетенським стрибком на небо (В. Дрозд); Коли ми пройшли через випробування й насолоду твору, можна спробувати здати собі звіт з того, що ми прочитали (Ю. Шерех). Варіант 13 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між: частинами складносурядного речення. Микола спитав Андрія: "Чи ніхто не бачив мене, чи нічого такого підозрілого немає?" (І. Багряний); Над славою полків в знаменах вітер віє, хати біленькі знов суворий бачить зір, але так мало їх лиш на снігу чорніє, лиш попіл на снігу в холоднім сяйві зір (В. Сосюра); Сам Іван нікому не говорив про се, але хтось із його сторін приніс сю вість до Борислава (І. Франко); І розправляться зморшки від тої води, І сивину мою на берег озеро викине (Д. Павличко); До сина мати припадає, І сльози курячі біжать (Олександр Олесь); Гойдаються березові хрустальці, а я ж того бажання аж боюсь (П. Тичина); І очі молодої зливи, І тьохкіт серця у ночі (М. Вінграновський); Співав і я на хорах і на криласі, і знаю світський і духовний спів (Л. Костенко); Тетяна підійшла до нар і хотіла покласти його та накрити кожухом, але він захиркав, запацав ногами, і знов на очах заблищали сльози (В. Винниченко); Знов ріг мисливський грає над борами І кидає в небо тріумфальний клич (М. Рильський). Завдання II. 153 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Подивився на портрет батька, повернувся й пішов так, наче й не було Андрія (І. Багряний); Скрізь, де оком не кинь, неосяжна й завжди молода нам скарби віддає Батьківщина по знаку труда (В. Сосюра); Хоч як не бігла вона, але наздогнати хлопця не змогла (І. Франко); Я знаю, що за правду ви готові Самі піти на муки і на смерть (Д. Павличко); Вони летять на верхогір'я, Щоб сонце вдосвіта зустріть (Олександр Олесь); Сконайте, здохніть у пивних, щоб ваші й кості перетрухли й поцвіли (П. Тичина); Не зачіпай його, малого, Не бий його і не пали, Бо перед ним іще дорога ... (М. Вінграновський); Вона була така гарна, що всі хлопці задивлялися на неї (Н. Королева); Тільки не думай, що я набиваюсь, абощо! (В. Винниченко). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Ніхто не порятує тебе, якщо ти сам не врятуєшся власними силами (П. Загребельний); Як маємо жити в ганебній неволі, хай смертна темнота нам очі застеле! (Леся Українка); Немає гірше, як у неволі про волю згадувать (Т. Шевченко); Залазити в чужу душу - це таке ж злодійство, як залазити в чужу комору (М. Стельмах); Уночі, як Чумацький Шлях сріблисту куряву простеле, вийди на Дніпро! (П. Тичина). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [...], (де...). [...], (так що ...). [..., (на якому...), ...]. [Той...], (хто...). [...], (якою ...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Під вікном моїм жовтий буркун Сумував, що вечір прийшов, Що день віддає ключі (В. Свідзинський); Зупинилася я умисне на декількох цих постатях, таких притаманних кольоритові тієї доби, та на цих прізвищах, що говорять проречисто самі за себе, як чисто українські, хоча й зодягнуті у чужу поволоку (Г. Журба); Якби зірким спромігся оком ти в докінченості цілість охопити, то знав би, що прямуєш до мети, яка у вічності буде світити (Ю. Клен); Коли ж невідклично зрозумів, що лише наємними глядіяторами є ті, що б'ються не за свою справу, а за справу нової Москви,- став "морітурісом" (Д. Донцов). Варіант 14 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. 154 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Лиш один з-поміж сеї юрби У шатрі дрімає І на крилах думок і журби Поза гори літає (І. Франко); За чорними вінками лежить світ, затоплений піччю, а моя хата здається мені каютою корабля (М. Коцюбинський); Тут жінки зап'яті, а ми бач, не вкриваємо обличчя (Леся Українка); Потім поклав голову на хрест і почув від нього мороз (В. Стефаник); Ловить рибку на гачок І скидає одвічальність (М. Вороний); Або колись (коли, хто може знати?), на струнку тополю гляне хлопець умний, або дівчина вродлива коло його, і гадки їх полинуть високо, наче віти од сеї тополі (Б. Лепкий); А ранок стрівав їх холодним дощем, і плакав десь вітер в саду за кущем (Олександр Олесь); Розкрилися, і блеск їх заяснів, І сяєвом заграла позолота (В. Пачовський); Я йому плюю в морду, і піду до його, і буду ходить (В. Винниченко); Я завіявся в сніжний дим І за сіткою колихкою Уздрів потаєнний дім (В. Свідзинський). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Веде вас у світи ясне зузір'я Ліри, де пінить океан кипучого життя (М. Драй- Хмара); В широкий світ непереможно звуть, де йде життя і довгу ниву оре (М. Зеров); Але хіба то є жертва, коли звір звіра їсть? (П. Тичина); Була їх горстка двадцять два, але, мов та жоства, яку нам при дорозі не злічити (Ю. Клен); Я зрозумів, де я і чого прийшов, повернувся назад, питаю і чую свій голос (М. Куліш); Але й на цей раз здригаюсь і мені здається, що я йду в холодну трясовину (М. Хвильовий); Найменше б я хотів дожити до такого моменту, коли після хоча й нелюдськи тяжкої, але переможної війни кожна наша ганчірка перетворилася б у священну реліквію (О. Довженко); Як тюльпан, що в Гаарлемі подорожньому киває крізь засніжене вікно,- крізь імлу життя людського червоніє творчий задум у поетовій душі (М. Рильський); Хто його зна, де й шукати вже,- кажуть,- воїна Зіновія (Т. Осьмачка); Тоді кожен огляне і зрозуміє, Що ця хата, цей шлях і цей обрій - це Мати-Земля (Є. Маланюк). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Подай душі убогій силу, щоб огненно заговорила, щоб слово пломенем взялось, щоб людям серце розтопило... (Т. Шевченко); Немає в світі бурі, щоб огонь могла задути вічний та правдивий (І. Кочерга); Він знав тепер, що червона барва означає кохання й милосердя (П. Загребельний); Антонич настільки оригінальний, що порівнювання його з іншими поетами при допущенні найменшої необережності може обернутися глумом (Д. Павличко); Могутні дуби, що густою лавою стояли понад озером, повилися густими тінями (С. Васильченко). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [...], (ЩО...). [...], (кого...). [... так], (що...). 155 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКПАДНИЙ АСПЕКТ [... вітер, (що ...), ...]. [Туди, (де...), ...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Бо коли знявся великий вихор життєвих обставин, що змагався змести дівчину, то вона не обернулася до нього відважно-рішучим обличчям, а лише покірно підставила жалібно скулену спину (Л. Мосендз); Критики, навчаючи поета, залюбки розводяться про те, як писати мусить він, щоб Лета років з п'ять проміння золоте на труні у нього не змивала (Є. Плужник); Я ненавиджу його за те, що він був мій батько, і вдячний йому, що його тепер нема (Б. Антоненко-Давидович); Розкажу, але не зараз, бо в житах заіубилася моя доля, і мені хочеться плакати, мов дитині, або співати, як співають старі, коли згадають молодість, а ще хочу співати (Г. Косинка). Варіант 15 Завдання І, Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Розгладжує мати папірець рукою, а сама дивиться на свічечку (І. Багряний); З вітром шепочуть квітки, пісня дзвенить про любов, і над свічадом ріки місяць примарний зійшов (В. Сосюра); Ані Ганка, ані ніхто інший не згадував ніколи про Фрузю, і Іван також забув про неї (І. Франко); Вони вели розмову, А як вернувся я, Мені сказала мати - Оце судьба твоя (Д. Павличко); Метелики, комашечки Почнуть свої танки, І повні меду чашечки розкриють їм квітки (Олександр Олесь); Нас ні бурі не зламали, ані шторми не взяли (П. Тичина); Ще заплаче ночами Барбара Над споляченим сином моїм, І розірветься серце, як хмара, Від даремних за мене молінь (М. Вінграновський); Моя любов чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі (Л. Костенко); Той, може, тепер десь на роботі когось уже облопошив, а я казюсь (В. Винниченко); Плекаю я в своїх кімнатах слухняні клюмби порядку, а під теплими листвами ребер серце, пласке, як блощиця (Ю. Тарнавський). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. А проте угіхи не несли мені сьогодні ні течія полів на обрій, де юга тремтіла (М. Зеров); Не знаю, як це почалося (О. Лятуринська); Велетенський хаос, який опанував землю, був як море (Ю. Яновський); Вже не було халамиди на плечах, а був найтісніший светр, що тріщав, здається, по всіх швах (Д. Гуменна); І знаєте добре сліпецькі путі, Що я їх ніколи не взнаю, не зміряю (М. Бажан); Але в 1920 році, коли я був у третій клясі вищепочаткової школи, всі ці школи поляки нам закрили (Улас Самчук); Ширше груди! Повніше серця, Бо згориш від чекання, згориш! (О. Ольжич); І ми в останній раз Все, що дає життя іскристе і багате, Мов медоносний сік, збираємо для вас (О. Теліга); І яких бракувало ще Юдиних сил, щоб і кості дідівські піднесли з могил й перемішали з костями онуків?! (І. Багряний); Не буде хліва і загону вселенського, що городять,- не буде (В. Барка). Завдання III. 156 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Людина відчуває свою слабкість тоді, коли її покидають надії (Б. Харчук); Коли зробиш кому бодай маленьке добро, як стає на душі легко, чисто (О. Гончар); Як умру, то поховайте мене на могилі, серед степу широкого, на Вкраїні милій (Т. Шевченко); Іванова хата виповнилась сміхом та піснею, як гай навесні пташиним співом (М. Коцюбинський); Зоріти ніч, і бути з вами, холодно-росяні поля, і слухать, як гуде з нестями і стугонить вночі земля (М. Драй-Хмара). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [... так], (щоб...). [..., (що ...), ...]. (Де...), [там...]. (Доки ...), [доти ...]. [...], (хоча...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Якщо ви прожили в Америці десять років, то не здивуєтеся, коли я скажу, що мої давні сусіди вже три рази переїжджали до Каліфорнії й звідти назад (Д. Гуменна); Ми підем, де трави похилі, Де зорі в ясній далині, І карії очі, і рученьки білі Ночами насняться мені (А. Малишко); І, як той дивовижний сліпець, Що чужим очам вірить, Все не доходить не там, куди йшла, В те трафля, в що не мірить (І. Франко); Коли ж забуваєте за них, вони нагадують про себе, як цегла, що падає на голову (М. Коцюбинський). Варіант 16 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Я завжди був з нею, а вона зі мною (О. Бердник); Схиляється на цембрину, й душа її блакитна і біла здається чиста й тиха вся (Б.-І. Антонич); Та камінь часом ожива Колись, а ніч до себе кличе - На жнива (Е. Андієвська); І їв скибку нового врожаю не з борщом, а окремо, саму, посоливши її зернистою нетовченою сіллю (О. Бердник); Я йшов (зі мною поруч ніч) і по коліна груз в темноті (Б. Бойчук); Мені треба самою ходити по вечірніх горах, Хоч мої уста різьблені на срібнокутий сміх, І мої руки мають стільки дорогого тепла (В. Вовк); І набрав повну пазуху маленьких глечиків, повних меду, і поніс, підстрибуючи, у Круглик (В. Голобородько); Чи то так сонечко сіяло, чи так чого мені було? (Т. Шевченко); І візьму за лапу Велику Ведмедицю й приведу До вас в кімнату (Є. Гуцало); Нафта тече рурами до збірників, а звідти до рафінарень Едмонтону (Д. Гуменна). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- 157 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ граматичною, логіко-граматичіюю, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Він підняв руку і помахав нею, Щоб стати (В. Винниченко); Коли ж вона його причарувала, він як сказився, геть одбився од рук (Л. Костенко); Та і тоді не проклянем ми долю, Коли й побачимо в кривавиці за волю народ наш (М. Вінграновський); Лиш те на ній од смерті виживає, що має силу жизняну в собі (П. Тичина); Сам я бачив, як гриміли Сірі камені в яри (Олександр Олесь); До сина, що поліг у дні війни, вона прийшла, як пісня колискова (Д. Павличко); Вона заснула аж над ранком, коли на дворі почало сіріти (І. Франко); У дні пожежі світової, коли в крові конала мла, ти санітаркою-сестрою в Червону Армію пішла (В. Сосюра); Коли Андрій завагався, тоді сержант узявся за кабуру пістолета (І. Багряний); Я славлю сонце над землею, що сяє тисяччю огнів (В. Сосюра). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Скажи ж мені, Дніпре, які вітровії Все кличуть тебе крізь степи і гаї? (М. Вінгановський); Ви знаєте, як пахне хліб? (Л. Забашта); Знову ас оточує чарівна краса, яка владно заполонює очі і серце (Т. Масенко); 3 околиці села видно, як далі, у бік річки, лютує стихія (О. Гончар); Про що тобі я зможу повісти, як стрінемось при зустрічі при нашій? (В. Стус). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. (Якби...), [то...]. [...], (як...). (Коли...), [...]. [...], (тому що...). (Кому...), [тому...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Для них він не підлягає знесенню, бо він прийнятий ними у цінності життя, так само, як від народження прийнята синява Дніпра, і багряна велич нічного неба над заводами, і постать революційного Титана, що для юних поколінь прийшов десь уже ніби з вічності (О. Гончар); Коли щось було не так і чоловік сердився, то він енергійно махав ногами, неначе їхав на велосипеді (Є. Гуцало); Тільки не пройшов він і тридцяти верстов, як догнали його, оточили зі всіх боків і вбили, бо він був лев (О. Довженко); Ярослав вирішив поки що втриматися, глянути, що з того вийде, він мов би передчував, що змагатися йому з цими малими киянами не виходить і не личить, терпляче ждав, коли з'явиться з-під отих малячих рук перші ліплення й перші різьблення (П. Загребельний). Варіант 17 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. 158 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Запізнилися, та шлях був далекий (І. Багряний); Хтось шарпнув за двері і вони розчинилися навстіж (В. Сосюра); Вона була мокра і тряслася з холоду, але проте пересердя взяло верх (І. Франко); А я кажу, що у бою Не згинули танкісти, А стали плазнями тоді Прислужники Батісти (Д. Павличко); В росі сріблився сизий лан, І на верхів'ях лісу сонце гріло (Олександр Олесь); Ми сидимо, схилившись над удками, і тільки тиша й небо понад нами (П. Тичина); Я вас веду - і воля нам горить (М. Вінграновський); Ці барви черлені і жовтогарячі, а люди бредуть і бредуть, як незрячі (Л. Костенко); Навкруги після галасу зробилося наче ще тихіше, тільки десь далеко- далеко загавкали собаки та вітер злегка шелестів соломою (В. Винниченко); Я вже повертаюся з своєї спекулянтської подорожі, але сумний мій поворот (В. Підмогильний). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. І ось уже видно руки загорілі, що довершують свою снопасту працю (О. Гончар); Тут межа нашої надії з мертвим краєм, Де шляхи нездійснені лежать (О. Зуєвський); її дерев'яний стилевий дім стояв серед тої гори, яку полощуть три потоки (В. Вовк); Йшли ті, яких ламали грати (Б. Бойчук); Серце било лунко, так лунко, що ті удари, либонь, чув навіть вартовий за дверима (Ю. Мушкетик); Коли помер кривавий Торквемадо, Пішли по всій Іспанії ченці (Д. Павличко); Я сповідую віру, у якій оточують німбом не святих, не пророків, а просто щасливих людей (Л. Костенко); Він пішов, узяв на руки ріку і приніс усю ріку на стіл, бо йому було шкода відривати від неї шматочки води (Е. Андієвська); 3 нею я ділити завжди буду Радощі, турботи і жалі, Бо у мене стукотить у грудях Грудочка любимої землі (В. Симоненко); Що ж розкажеш про нас по мандруванню довгому, коли ввійдеш, одна, у свій опромінений дім ? (Б. Рубчак); Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. Ще те не вродилось гостреє залізо, щоб ним правду й волю самодур зарізав (І. Франко); Щоб тихим деревам солодко спалося, Пухові перини послала зима (Г. Гердасевич); Не прийде спокуса, Як сам не покличеш (А. Листопад); Я серцем чув, як страждав народ (П. Тичина); І сил ще таких і нема, й не було, щоб мужність правдиву збороли (Б. Грінченко). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [..., (наякому...), ...]. [...], (так що...). [..., (що...), ...]. (Доки...), [доти ...]. [...], (хоча...). Завдання V. 159 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ Виконати повний синтаксичний розбір речень. Лупила на нього баньки, намагаючись збагнути, що це за проява залізла під міст, а коли зрозуміла, вирішила, що краще сховатися під воду (В. Шевчук); Шептало старанно, щоб не виказати засмучення Степанові™ рішенням, жував скошену вранці траву, між якою хоч і попадались його улюблені конюшинки, але зараз здавалися прісними (В. Дрозд); Завзятіші, щоб підбадьорити самих себе, кидали камінням у ріку: влучали у дерев'яне тіло Перунове, що коливалось на поверхні води, перевертаючись на хвилях, як людина, що умощується до сну і шукає зручнішого положення (Н. Королева); Йшов довго так, поки не щез на обрію пальмовий гай і в пригасаючій посвіті втопились журавлі (Г. Журба). Варіант 18 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Взяла вона м'яким, грудним сопрано, і сумні згуки чуло рознеслись по кутку і обізвались між високими вербами городів (В. Винниченко); Чи, може, він ненавидить мене (Л. Костенко); Нам чорний вус у чорний гнів тече, і юний меч нам розгинає спину (М. Вінграновський); Вітер війнув, і листя з клена жовте, жовто-зелене полетіло (П. Тичина); Стоять степи похило, А в лісі, в лісі восени Так любо ще, так мило (Олександр Олесь); То сяєво - не княже, То світить не господній дім, То золоте безсмертя наше Палає в камені твоїм (Д. Павличко); її чорні коси були обвиті довкола голови, а чорні очі сміялися здоров'ям і силою (І. Франко); Пролітають вагони у даль, та мене в тих вагонах немає (В. Сосюра); Андрій почув на руці одрізані пальці, і злість туманом піднялась йому до мозку (І. Багряний); Оці мандрівки, дальні і безкраї, І, може, іншого шляху немає (Ю. Клен). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Самоцвіт сидить твердо, рівно й має такий рішучий вигляд, ніби йому зараз мають вирвати зуби (В. Винниченко); Вчинивши зло, вона не є злочинна, бо тільки зрада є тому причина (Л. Костенко); Та я сказав, що хоче Час усе віддать мені на край (М. Вінграновський); Лиш те на ній од смерті виживає, що має силу жизняну в собі (П. Тичина); Хіба не чуєте, як голуби туркочуть, як краплі котяться і падають із стріх (Олександр Олесь); І все це ви згадали знов для того, Щоб я послухався останній раз (Д. Павличко); Ганна була така залякана, що безперестанку тулилася до Івана (І. Франко); Я так тебе люблю, що стримати не в силі захоплення пісень, що ллються через край (В. Сосюра); Над обрієм уже сяяло сонце таке гаряче, таке сліпуче, що на нього боляче було дивитися (І. Багряний); Пливли туди, де серед білих скель Струнка, мов промінь, чиста Навсікая (М. Зеров). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. 160 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи Віддайте мені мову, якою мій народ мене благословив (Л. Костенко); Живемо в такий час, коли йде вирішальна боротьба за людину, за її майбутнє (О. Гончар); Я люблю, коли дощ іде, Дзвінкий стукає в підвіконні, як хмарини летять у степ... (І. Світличний); І все думав, яке ім'я дати синові, щоб звучали в ньому і велич роду, і майбутні подвиги, і мудрість... (3. Тулуб); Як зайдеш слово ти у книжку, то вийдеш мудрістю із неї... (С. Горлач). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. [Скрізь, (куди...), ...]. (Якщо ...), [то ...]. [Все, (що ...), ...]. [...], (чи ...). [... настільки ...], (щоб...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. До Чернігова були розмови, були пісні - вони приходили з нашого дитинства, з весіль, на яких пощастило побувати, з Давніх Вечірок (Є. Гуцало); Він ніколи не відмовлявся почастувати або позичити обола, коли в Петра його бракувало, щоб купити собі вина або хліба (В. Петров); У городі, де грають струни п'яні, Де вічний шум, де вічна суєта, я згадую слова твої неждані (М. Рильський); Покійний В.Сімович сказав мені, що моє прізвище фігурує в реєстрах старшини доби Хмельниччини,- не перевіряв, але думаю, що й це могло бути (Є. Маланюк). Варіант 19 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Із збанками на головах, ген Під скалу до криниці, А в руках їх лишки шкіряні (І. Франко); Моя жінка, сполохана стогоном із спальні, метнулась туди, а я кидаюсь по хаті, як зранений звір (М. Коцюбинський); Хто засланий, в тюрму замкнутий був, а ми несли кайдани невидимі (Леся Українка); Тому й була її поезія тугою за щастям, а не насолодою ним (Д. Донцов); А крила гояться, і я знову лечу до сонця, до щастя (В. Стефаник); Чи не те ж з тобою сталось? Чи синів твоїх багато На степах твоїх зосталось? (М. Вороний); На ній і коломийка грає, І похоронні плачуть дзвони (Б. Лепкий); Сміються, плачуть солов'ї і б'ють піснями в груди (Олександр Олесь); А там, на горі, Україна співає, А світ весь за нею складає пісні (В. Пачовський); І там пасе він мрій отари, Там бачить снища і примари, Там чує спів і бренькіт лір,- і діють чари (Гр. Чупринка). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. 161 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ Щасливий той, хто бачив мрію, Але не доторкнувсь її (Д. Павличко); Був це хлопчик лагідний і тихий, як сосновий у безвітря ліс (Є. Плужник); Як тюльпан, що в Гаарлемі подорожньому киває крізь засніжене вікно,- крізь імлу життя людського червоніє творчий задум у поетовій душі (М. Рильський); І через те треба, щоб люди не утомляли одне другого (Т. Осьмачка); Невже ж тобі ще може сниться, Що вільна ти колись була? (Є. Маланюк); Запах Євшан-зілля ступав ханові до ніздер і паморочив змисли, коли він почав говорити (Л. Мосендз); І пішов я тоді до Петлюри, бо у мене штанів не було (В. Сосюра); Не врятують народи й накази, Коли там, де серце колись, Буде клаптик такої фрази! (Є. Плужник); Тут колись був банк, де служив батько його гімназіального друга (Б. Антоненко-Давидович); Я починаю сердитись, бо що таке "дізік"? (Г. Косинка). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. За честь і правду все віддай, коли ти любиш рідний край! (М. Вороний); Коли виїхали за село, потяглися степи аж до самого неба, рівні, довгі та широкі (Г. Григоренко); Я обламаю хвилинам пальці, щоб не сплітались в печаль годин (Л. Костенко); І жалем серце запеклось, що нікому мене згадати! (Т. Шевченко); Золота нитка історії міцно з'єднала і зв'язала все докупи - і широчінь, і височінь, і далечінь. І немає такої сили, щоб могла перервати цю золоту нитку (С. Пушик). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією, [..„(яку...),...]. [...], (як...). (Коли...). [...]. [...], (чи...). [... настільки...], (щоб...). Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. І тим часом удень здається, що не маєм минулого, ввечері певний, що майбутнє не існує (В. Підмогильний); Боже, коли ти єси на небі, коли твій могутній й всесильний дух витає над землею і бачить все, що твориться тут, коли тільки від твого погляду летять громи і двигтить земля і трепече все живе і мертве створіння - зглянся надо мною (І. Сенченко); Бо засвіти, що довго так терпіли, Потаємні за тишею запон, Прорвалися громами влади й сили - І сколихнули весь земний закон (М. Зеров); Шахай поворохнувся, поклав руку на шию дружині, і на мить здалося, що він прокинеться (Ю. Яновський). Варіант 20 Завдання І. Підкресліть граматичні основи і визначте, котрі з поданих речень є складносурядними. Визначте смислові зв'язки між частинами складносурядного речення. Ще він її на цей раз переміг, А старість вже болотом по коліна (Е. Андієвська); І гомонимо, бувало, втрьох або співаємо потихеньку (Гр. Тютюнник); Плекаю я в своїх 162 Розділ III. Зміст аудиторної та самостійної роботи кімнатах слухняні клумби порядку, а під теплими листвами ребер серце, пласке, як блощиця (Ю. Тарнавський); Бігла стежка вдалеч і губилась, А мені у безтурботні дні Назавжди, навіки полюбились Ніжні і замріяні пісні (В. Симоненко); І заважають крила, і пече сліпучий спогад першої блакиті (Б. Рубчак); Не мозком уподобані, обчислені, А черевом проорані в черінь (Б. Олійник); Десь оподаль нагло фінка диха Синюватим ласим черевцем, Та немає ні добра ні лиха (І. Драч); Та і тоді не проминем ми долю, Не зречемось себе, поранених синів, Коли й побачимо в кривавищі за волю, Що наш народ вже тереном зацвів (М. Вінграновський); Я гордий, що був у Львові будителем національного відродження 1987-1989 років (І. Калинець). Завдання II. До поданих речень подати: а) їх структурні схеми (горизонтальні та вертикальні); б) встановити різновиди підрядної частини: за формально- граматичною, логіко-граматичною, структурно-семантичною та шкільною класифікаціями. Я знаю, що вона думала (В. Вовк); Феогенові чомусь пригадалося, як колись у перському поході воїни обрали стратегом Харміна (Ю. Мушкетик); Вони самі усім розповідали, Що інквізитора уже нема (Д. Павличко); Страшні слова, коли вони мовчать (Л. Костенко); Розсипатись і заятрить над кленом, Що плеканий парує у висоти Молозивом і бульками розсади (Е. Андієвська); А дат' я поїхав до Києва, де живу й по сьогодні (Гр. ТЮТЮННИК); 3 нею я ділити буду завжди Радощі, турботи і жалі, Бо стукотить у грудях Грудочка любимої землі (В. Симоненко); За те, що землю взяв за небосхил, земля забрала завеликі мита (Б. Рубчак); Та які ж це справді таємниці, Коли знаєш колір, маєш вимір (І. Драч); Я завинив, бо не доніс чогось (М. Вінграновський). Завдання III. У поданих реченнях визначити тип підрядної частини за формально-граматичною класифікацією. У ту мить, коли полинув тривожний сигнал, ми звернули на обочину (3 журн.); Коли з'являється в солодкім сні моя Вітчизна майже призабута - О, як тоді морозять душу пута! (В. Стус); Невесело на світі жить, коли нема кого любить (Т. Шевченко); Де нема святої воля, не буде там добра ніколи... (Т. Шевченко); Душа моя - дно безджерельне й сухе, де тільки сіріє каміння важке... (Олександр Олесь). Завдання IV. За поданими схемами скласти речення. Підкреслити члени речення і вказати тип підрядної частини за шкільною класифікацією. (Яка...), [такий...]. (Що...), [то...]. (Чим...), [тим...]. [...з того], (що ...). (Хоч ...), [та ...]. Завдання V. Виконати повний синтаксичний розбір речень. Пам'ятаєш історію, яку ти розповідав, коли ми познайомилися? (Є. Гуцало); Страшні слова, коли вони мовчать, коли вони зненацька притаїлись, коли не знаєш, з 163 УКРАЇНСЬКИЙ СИНТАКСИС: ТЕОРЕТУІКО-ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТ чого їх почать, бо всі слова були уже чиїмись (Л. Костенко); Ми співаємо, а він вусами пару з миски ловить та сопе так, що каганець на столі як не погасне (Гр. Тютюнник); Та нараз усе затихає, і виростає тоді над дахами постать негра, що рве пекучі струни на чорнім інструменті, який має форму Африки (Ю. Тарнавський).
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.