Дзвінкі приголосні послідовно й
систематично впливають на попе
редні глухі, які уподібнюються їм і
вимовляються теж дзвінко:
боротьба [боросїба], просьба
[прозба], якби []аґбії\, отже
[оджеи], вокзал [воґзал].
Така регресивна асиміляція відбу
вається й на стикові двох слів, особ
ливо при швидкому темпі мовлення:
ваш брат [важбрат], як же Цаґже“].
Перед сонорними звуками [л], [р],
[к], [л], [в], [у] такої асиміляції немає.
Асиміляція за глухістю трапляється
рідше. Приголосні зберігають свою
дзвінкість у кінці слова: мороз, дуб.
На межі кореня й суфікса приго
лосні також не оглушуються. Однак у
середині слова приголосний [г] під-
дається впливові глухих [к], [т]:
легкий [леихкй і ], кігтики
[к’іхтики], вогко [вдхко], дьогтю
[дохт у] та в похідних від них.
УВАГА!
Щоб узнати, який приголосний (дзвінкий чи глу
хий) писати, треба змінити слово так, щоб після
сумнівного приголосного стояв голосний:
50
Фонетика. Графіка. Орфоепія
молотьба — молотити, просьба — просити,
легкий — легенький, нігті — ніготь.
Якщо ж така перевірка неможлива, правопис
слова слід запам’ятати або звірити за орфо
графічним словником.
Найбільшого впливу глухих дзвін
кі звуки зазнають на межі префікса й
кореня.
• Префікс з- перед наступним глухим
приголосним асимілюється ним:
з+хилити [схи’лйти],
з+питати [спи’тати],
з+кинути [скинути],
з+формувати [сформувати],
з+шити [сіийти],
з+цідити [сц’ідйти],
з+сипати [с:йпати].
УВАГА!
На письмі префікс з- перейшов у с- лише перед
глухими к, п, т, ф, х. Перед іншими приголосни
ми пишемо з- (асиміляція зберігається лише у
вимові). ■
• Кінцеві дзвінкі приголосні одно
складових префіксів над-, під-, од-,
об- перед наступними глухими у
швидкому темпі мовлення теж
частково оглушуються:
надпити [над”‘піїти],
підхопити [п’ідтхопіїти],
підписати [п’ідтпиесати],
одсипати [одтсііпати],
обклеїти [обпкле]іти].
УВАГА!
На письмі така асиміляція не закріпилася
(чинний морфологічний принцип).
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Асиміляція і дисиміляція приголосних
Наступна: Асиміляція за місцем і способом творення