Складопідрядним реченням з
підрядним з’ясувальним називають
таке складне речення, у якому під
рядна частина пояснює зміст того
слова в головній частині, що потребує
додаткового з’ясування, і відповідає
на питання всіх відмінків.
Підрядні з’ясувальні приєднують
ся до головного речення за допомо
гою сполучних слів хто, що, який,
чий, котрий, де, куди, звідки, коли,
як та сполучників що, як, щоб, ніби,
мов, наче тощо.
Присудок головного речення вира
жається здебільшого дієсловами із
значеннями:
• мовлення, передачі інформації (го
ворити, казати, повідомляти,
оголошувати, доповідати, заува
жувати ):
Говорять, що матері сльози гарячі
і тверде міцнеє каміння пройма
ють (Леся Українка);
• мислення, процесів розумової ді
яльності (думати, гадати, мірку
вати, розуміти, усвідомити, збаг
нути, вважати, передбачити):
І не збагну ніколи, як вмістилося
моє життя в маленькім слові
«хліб» (Д.Павличко).
Маючи друзів, уважай, що ти в0
лодієш скарбом (Г. Сковорода).
Я завжди думав і думаю, що без га
рячої любові до природи людина не
може бути митцем (О. Довженко)-
• волевиявлення, спонукання (хоті
ти, бажати, прагнути, просити
радити, вимагати, забороняти
застерігати, наказувати):
Я просто хочу, щоб до наступної
ери з кожного сьогоднішнього зло
чину не виросло завтрашніх двіс
ті (Л. Костенко );
• почуття і його виявлення (радіти,
сумувати, шкодувати, соромити
ся, сумніватися, ображатися, пи
шатися, дивуватися ):
Я долі дякую, що виросла в селі,
Та ще в сім’ї подільських
хліборобів.
Г. Чубач.
О, не дивуйсь, що ніч така блакит
на… (Олександр Олесь );
• сподівання, віри (чекати, ждати,
сподіватися, вірити, довіряти,
впевнюватися ):
І всі ми вірили, що своїми руками
Розіб’ємо скалу, роздробимо
граніт…
І. Франко.
• буття, виявлення (бувати, трап
лятися, виявлятися, статися,
з’ясовуватися ):
Хіба не буває, що в одному-єдиному
вчинку людина розкривається в усій
своїй душевній красі? (А. Головко)>
, сприймання, відчуття (бачити, чу
ти, стежити, помічати, уявляти,
спостерігати ):
Ти не чуєш, як солов’ї весільним спі
вом дзвонять? (Леся Українка).
Ось чому в жару й на холоді
Все ввижається мені,
Що струмує наша молодість
У тужавому зерні.
М . Сингаївський.
Досить пош ирені складнопідрядні
речення, у як и х з ’ясувальна підряд
на частина відноситься до прислів
ників або слів категорії стану голов
ної частини (відом о, очевидно, зрозу
міло, добре, важ ливо, зручно, вигідно,
видно, помітно, ш кода, жаль, сором
но, приємно, т реба, слід, мож на,
необхідно):
Людині треба, щ об її робота зали
шалась п ісля н еї сам ої жити
(Ю. Я новський ).
Добре, к о л и лю ди н а вм іє добре
мріяти ( В. М и н к о ).
Немає гірш е, я к в неволі
Про волю згадуват ь.
Т. Ш евченко.
РОЗРІЗНЯЙТЕ!
1. Іноді в головній частині може бути при опор
ному слові займенниково-співвідносне слово те,
Що передбачає обов’язковість підрядної частини.
Можливість пропущення цього займенника
відрізняє підрядні з ’ясувальні від підрядних зай
менниково-означальних, де він структурно не
обхідний:
В пісні важ ко передат и те. чим крилиться
душа (Б.-І. Ант онич).
Це складнопідрядне речення з підрядним
і „
з ясувальним, заименник те можна опустити.
Шелестять дощі про те.
Чого не вимовиш словами.
М. Луків.
Це складнопідрядне з під ряд н им за й м е н н и
ково-означальним , до займенника те відно
ситься сполучне слово чого.
2. Якщо підрядна частина залежить від дієслівних
іменників (чутка, уява, думка, згадка, звістка),
при яких у головній частині немає вказівного сло
ва той (та, те, ті), то таке речення є під рядним
означальним. Якщо ж у головній частині при цих
іменниках з’являються такі вказівні слова, то
підрядну частину треба вважати з’ясувальною:
У княжий табір вісник вість приніс (яку?), що
меч тевтона над Волинню звис (М. Б аж ан).
Пройшла чутка (яка?), що Кармель отаманує
в Чорному лісі (Марко Вовчок).
Вісник приніс вість про те, що меч тевтона
над Волинню звис.
Пройшла чутка про те, що Кармель от ама
нує в Чорному лісі.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.