У складнопідрядному реченні між
головною та підрядною частиною
ставляться такі розділові знаки: кома,
тире, крапка з комою, кома та тире.
Ставимо кому:
• у складнопідрядному реченні після
головної частини (якщо вона стоїть
після підрядної).
• коли підрядна частина стоїть у се
редині головної, то вона виділяєть
ся з обох боків комами:
Мова і пісня — дві найважливіші
фортеці, які народ повинен оберіга
ти пильніше й відчайдушніше, ніж
свої кордони (Г. Нудьга).
Без пісні, що мені співала тихо ма
ти, я навіть дня прожити би не
зміг (В. Вихрущ ).
Коли пісні мойого краю
Пливуть у рідних голосах,
Мені здається, що збираю
Цілющі трави я в лугах.
М. Рильський.
Примітки.
1. При складених сполучниках кома ста
виться один раз. Коли складений сполуч
ник не членується, то кому ставимо перед
ним. Це стосується сполучників тоді як, в
той час як, тим часом як, між тим як, ніби
як, подібно тому як:
З того часу як почалися бої в Будапешті,
гармати супроводження йшли поряд
штурмових груп (О. Гончар ).
У середині речення складений сполуч
ник може членуватися на дві частини: пер
ший компонент (займенниковий чи прис
лівниковий) уходить до головної частини, а
другий — до підрядної. У цьому випадку
кому ставимо перед другою частиною:
День був душний та жаркий незважаючи
на те, що краплі рясного вранішнього до
щу іскрилися на траві (Марко Вовчок).
У природі ніч існує для того, щоб у тиші
росло усяке зілля… (М. Стельмах ).
2. Коли підрядне речення мети стоїть пе
ред головним, то складені сполучники для
того щоб, з тим щоб комою не розділяються:
Для того щоб бути щасливим, треба
мріяти завжди (М. Сом ).
3. Якщо сполучник так що членується,
то змінюється значення підрядної частини:
Погода стояла тепла й сонячна, так що
шибки на вікнах аж миготіли (Г. Тю
тюнник ) — підрядне наслідкове речення.
Цвіте липа так буйно й розкішно, що
все місто плаває в задушливому мареві
(Ю. Яновський) — підрядне речення
міри й ступеня дії.
Не ставимо коми:
1. Якщо перед сполучником чи сполуч
ним словом стоять частки не або і:
І хоч життя послало йому калю
жу замість океану, душа в нього
була океанська (О. Довженко ).
411
УКРАЇНСЬКА МОВА
Він думав не як його зустрінуть, а
як швидше дібратися до села.
Ух цікавило не що тут збудують, а
що зруйнували перед цим.
Але:
Хоробро билися запорожці, навіть
коли вже були поранені (частки
навіть, тільки, лише, хіба що пе
ред підрядними сполучниками не
відділяються).
2. Якщо підрядна частина складаєть
ся тільки зі сполучника чи сполуч
ного слова:
У Івася немає тата.
Не питайте тільки чому.
В. Симоненко.
Але:
якщо підрядна частина є прямим
запитанням, кому ставимо:
Ти знаєш, де він є? Скажи, де?
Іноді перед підрядними сполучни
ми словами використовується інто
наційне тире:
Ми хотіли й не знали — чого
( В. Сосюра ).
3. У фразеологічних зворотах з під
рядним сполучником (вони не є
складнопідрядним реченням):
Бог його знає що, куди, коли,
звідки;
Куди не кинь оком;
Куди очі дивляться;
Мов кіт наплакав;
Мов води в рот набрав;
Мов у воду канути тощо.
Ставимо тире:
У складнопідрядному реченні дЛя
того, щоб інтонаційно відокремити
головну частину від підрядної. У цЬо_
му випадку підрядна частина стоїть
перед головною.
Найчастіше за допомогою тире
відділяються підрядні з’ясувальні,
часу, умови, мети, допустові, займен
никово-означальні:
Хто волю хоче вбить — загине
(Д. Павличко ).
Як весна настала — зацвіли льони
(І. Зінченко ).
Якщо ти за своє життя не поса
див жодного дерева — плати за
чисте повітря (О. Довженко).
Щоб жить — ні в кого права не
питаюсь.
Щоб жить — я всі кайдани
розірву.
П. Тичина.
Хоч земля вся укрита снігами —
моє серце в цвіту (В. Сосюра).
УВАГАІ
У художніх творах для цього часто використову
ють не лише тире, а кому й тире:
А хто від правди ступить на півметра, —
Душа у нього сіра й напівмертва.
. ____________ Л. К о ст енко.________
Двокрапку ставимо (дуже рідко),
якщо підрядна з’ясувальна частина
відноситься до слова в головному ре
ченні, яке вимагає роз’яснення (при
відповідному інтонаційному попе
редженні про наступне пояснення):
412
Граматика: морфологія, синтаксис
А я жіЩеЬд0СІ не вивів
найважчу формулу:
Як повернуть вам [учителю]
розгублені в класах літа
Б. Олійник.
ПОРІВНЯЙТЕ!
ЇМ не важить, якого р о д у й лиця,
їм важливо: яке в т ебе серце.
Б. Олійник.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Складнопідрядні супровідні речення