Первісне уявлення прадавньої лю
дини про навколишній світ відбите в
міфах.
Міфи (від грецького туїНов — сло
во, сказання; оповідь, байка) — на
родні перекази про явища природи,
богів чи обожнюваних героїв, уявних
істот.
Усесвітньо відомі давньогрецькі й
давньоримські міфи про Зевса-Апол-
лона, Афродіту-Венеру, Діану-Ар-
теміду, Прометея, Геракла тощо. На
сильницьке й тотальне запроваджен
ня християнства, агресивна боротьба
447
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
з дохристиянськими віруваннями
слов’ян, з язичництвом, спалення де
рев’яних та потоплення кам’яних
«поганських* ідолів, яким поклоня
лися наші предки, призвели до того,
що нинішні покоління майже втра
тили зв’язок з багатющою скарбни
цею слов’янської міфології. Утім, не
слід ототожнювати міфи з релігією.
Вони не можливі без неї, але й не є
спеціальним релігійним творінням.
На думку І. Зварича, міфологія
стоїть ближче до поезії, ніж релігія.
Міфологія генетично споріднена з
фольклором і літературою. Міфо
творчість властива всім народам світу.
У міфах людина прагнула пояснити
для себе походження Всесвіту, ство
рення людини, тварин. Усі народи
світу мають міфи про походження
Сонця, Місяця, Землі, неба, гір,
річок, морів, озер. Отже, міфотвор
чість можна вважати одним з найдав
ніших виявів колективної людської
свідомості, таких, як мистецтво, нау
ка. Міфи народжуються, помирають,
змінюючись знову ж таки міфами.
«При широкому розумінні міфотвор
чості ми можемо говорити, — заува
жує І. Зварич, — що кожна епоха
людської цивілізації творить про себе
саму міф, зі своєю міфопоетичною
моделлю, картиною світу. Крім цьо
го, кожна окрема людина творить
про себе міф, живе в міфологізованій
нею реальності*. Міф актуальний
448
для людини в усі часи, тому постійно
впливає на літературу.
Не можна вважати міф абсолют.
ною вигадкою, фантастичним вимис
лом. Міф містить у собі обсяг людсь
ких знань про світ. Б. Степанишин
зазначає: «Хоча легенди та міфи –
це не літописні хроніки, але вони й не
вислід суцільної фантастики: в ос
нові їх лежать прадавні перекази, а
перекази народжуються з буваль
щин, отих віддзеркалень людського
буття. Саме з цього єдиного джерела
й народився міф про квітучу країну
Оріану, нашу правітчизну, про Бога
всіх богів — Всебога — Дажбога, про
бога вогню Сварога і богиню води Да
ну та інших».
Як стверджує С. Пінчук, міфо
логія українців пронизує в с і пори
національного буття, пронизує всі
фази людського існування від наро
дження до смерті. Вона відбиває не
тільки стан людської душі, але й усю
гаму її взаємин з природою. Н а думку
дослідника, укорінення міфів у псй’
хології і побуті нашої нації настільки
глибоке, що з ним не витримало бою
християнство, яке було зм уш ене ПО
ступитися, дати дорогу ДОХрИСТ11
янському досвідові, особливо в галУ3
обрядовості. Прикладом може послУ
жити водіння Кози з вертепом. Хрис
тиянська церква, бажаючи вкорі*11
тися навічно, учинила дуже
Не змігши стерти з пам’яті нар
свята, обряди, звичаї, вона узакони
ла їх. Різдво, Вербна неділя, Зелені
свята, Івана Купала, Маковія, Спаса
іт. ін. — усі мають язичницьке похо
дження. Проте в таких перетвореннях
немає нічого дивного, бо на новому
етапі розвитку людської цивілізації
старі форми культури наповнюються
новим змістом.
Крізь тисячоліття дійшли до нас об
рази Оріани, Рода, Дажбога, Лади, Сва-
рога, Перуна, Світовида, Ярила, Веле
са, Спаса, Берегині й десятків інших
богів. Вони були уособленням сил при
роди (сонця, грому, блискавки, вітру
тощо) і охоронцями життя людей.
На відміну від грецької, в ук
раїнській міфології родинного зв’яз
ку між богами не було. Ми чітко не
знаємо, ким вони доводяться один од
ному. Боги вважалися всесильними
та постійно були присутні в повсяк
денному житті людини. Пригадаємо
хоч би «Плач Ярославни» із «Слова
про похід Ігоря», у якому князева
Дружина звертається до сил природи
3 проханням допомогти коханому.
В останнє десятиліття були переви
дані ґрунтовні дослідження та з’яви
лася ціла низка нових цікавих
Розвідок про міфологію, як-от:
1-М. Костомаров. Слов’янська міфо
логія. — Київ, 1994.
■Митрополит Іларіон. Дохристи
янське вірування українського на
роду. — Київ, 1992.
3.1. Нечуй-Левицький. Світогляд
українського народу. — Київ,
1992.
4. В. Давидюк. Українська міфо
логічна легенда. — Львів, 1992.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Наступна: Календарно-обрядова творчість