Легенда — народне оповідання про
події, які сприймаємо як достовірна
вірогідні.
Міфологічні легенди — це фанта
тичні оповіді про чудодійні перетво
рення людей на звірів, птахів, У квіТІ
й рослини, а також про русалок, в
дяників, вовкулаків, перелеснй
тощо. У всіх слов’янських народі®
бутує легенда «Про вужа-перевертвЯ ‘
який полонив біля води дівчину»
її ЧОЛОВІКОМ І оселився в її ДОМІ’
туживши за своїм родом, вхН ^
вертається назад і залишається ^
назавжди. По дружину він пос
460
Усна народна творчість
свого товариша, та вона не хоче поки
нути свій рід і йти за чоловіком, а то
му перетворюється на зозулю. (Ін
ший варіант — хтось із родичів
дружини вбиває чоловіка-вужа, дру
жина обертається глухою кропивою).
Апокрифічні легенди — це усні
оповідання на біблій н і чи єван
гельські теми, про святих.
Історичні легенди — це оповідан
ня про незвичайні, фантастичні епі
зоди, пов’язані з історичними поді
ями минулого. Ц е легенди про похо
дження міст, гір, річок, долин, про
конкретні історичні постаті.
Легенда «П р о Михайлика і Золоті
ворота» розповідає про те, як під
київськими стінами зупинився Ба-
тий з військом. Щ об проявити зне
важливе ставлення до хана, відваж
ний воїн, Михайлик, випустив стрілу,
яка впала в ханову тарілку. Батий
сказав киянам, що відступить від
міста, якщо вони видадуть йому за це
Михайлика. Мешканці міста поради
лися й вирішили видати. Михайлик,
почувши це, виламав Золоті ворота,
Що закривали чужинцям дорогу в
місто, настромив їх на спис, і, про
їхавши непоміченим через ворожий
табір на коні, подався до Царгорода.
Так у Царгороді з ’явилися Золоті
ворота, а Київ був відданий на поталу
ворогові.
Життя Запорізької Січі, її закони й
табу, легендарні перемоги козаків,
звитяжні подвиги окремих лицарів
сприяли виникненню й поширенню
незчисленної кількості легенд. Уся
історія від зародження козацтва до
зруйнування Січі супроводжується
легендарними оповідями. Народ по-
своєму пробував пояснити походжен
ня козаків: чи то з маленьких дітей,
що заблудили або повтікали з дому,
чи з воїнів, яких один магнат посилав
на допомогу іншому, а вони виріши
ли не йти на службу й поселилися в
степу, чи з дванадцятьох братів, які
жили в лісі. У багатьох оповіданнях
козаків змальовано як окремий на
род, що звався чорногорами. Січовики
— це богатирі, наділені велетенською
силою та надприродними якостями й
уміннями: «запорожці дванадцятьма
мовами вміли говорити, з води могли
сухими виходити. Коли треба, вміли
на людей і сон насилати, й туман на
пускати, вміли й у річки переливати
ся. Вони мали в себе такі дзеркала,
що, дивлячись у них, за тисячу верст
бачили, що воно в світі робиться…*.
Велика частина козацьких легенд
присвячена конкретним історичним
постатям (кошовий Сірко, Семен
Палій, Морозенко, Богдан Хмель
ницький, Ґалаґан…)
Надприродною силою наділялися
ватажки селянських повстань різ
ного часу І. Ґонта, М. Залізняк,
У. Кармелюк, О. Довбуш, Л. Коби
лиця, Н. Махно.
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРА ТУРА
До нас дійшли легенди, де героями
виступають не воїни чи народні ва
тажки, а відомі письменники, архі
тектори церков, малярі.
У фонді цього жанру наявна знач
на кількість мандрівних сюжетів та
мотивів національного епосу інших
народів. Таким, на думку вчених, є
сюжет легенди «Про Марка Прокля
того* — чоловіка покараного за
тяжкі земні гріхи так, що його не
приймає ні земля, ні небо, і він му
сить вічно спокутувати свою вину.
Відомі також оповіді про Г. Сково
роду, Т. Шевченка, Д. Яворницько-
го, які в уяві народу володіють не ли
ше мудрістю, а й магічною силою.
Літературне місто - Онлайн-бібліотека української літератури. Освітній онлайн-ресурс.
Попередня: Історична проза
Наступна: Перекази